זה היה אמור להיות אחד הרגעים המאושרים של משפחת להט. ב־3 בדצמבר 2014 ניצן ומרים חיכו לילדם הרביעי, יהעוז. ההיריון והלידה עברו בלי בעיות מיוחדות. אלא מיד לאחר שהעולל הקטן יצא לאוויר הדופק שלו צנח במהירות והוא הובהל לניתוח חירום.
"לא ציפינו לזה", אומר ניצן להט, בן 39. "אשתי מרים נכנסה ללידה רביעית, לידה תקינה לחלוטין, ואז הכל הסתבך. הרופא אמר שאולי הוא לא ישרוד את הלילה, אבל אחרי חודש הוא כבר יצא מבית החולים בריא ושלם וקראנו לו יהעוז, הכוח של אלוהים. הבעיה הגיעה מכיוון אחר — איך שהוציאו אותו מהרחם הרופאים ראו גוש יוצא דופן בשחלה של מרים. לא היה אף סממן לפני, הוא התגלה אך ורק בלידה".
3 צפייה בגלריה
ניצן להט
ניצן להט
ניצן להט
(צילום: תומי הרפז)
הבנתם במה מדובר?
"לא כל כך, אבל אחרי מספר ביופסיות הבנו שמדובר בגידול נדיר מאוד. הלכתי לעוד שני רופאים מומחים שאמרו לי שזה סרטן אגרסיבי ונדיר. מאותו הרגע התחלנו מלחמה עיקשת בגידול. הרופאים יעצו לנו לא לנסות טיפולים ניסיוניים, כדי לא להעיר את הגידול. אי אפשר לדעת איך הוא יגיב אליהם. המצב של מרים היה יציב במשך שנה. היא קיבלה טיפולים כימותרפיים רגילים, והגידול באמת נשאר יציב ולא התפתח. אבל אז, אחרי שנתיים וחצי, הגידול התפרץ בתוך ימים ספורים, מצבה הידרדר והיא הלכה לעולמה".
מתי היא נפטרה?
"לפני שלוש שנים. היא יצאה מניתוח במצב בריאותי לא טוב והרופא אמר שאי אפשר לטפל בה. לקחתי אותה הביתה באותו היום והיא הייתה איתנו במשך שבועיים כשמסביבה החברות והמשפחה, עד הרגע שבו נפטרה".
3 צפייה בגלריה
ניצן להט עם אשתו ז"ל והילדים
ניצן להט עם אשתו ז"ל והילדים
ניצן להט עם אשתו ז"ל והילדים
(צילום פרטי)

מנגישים בדיקות להמונים

הטרגדיה של מרים עוררה בניצן דחף למצוא פתרונות לגילוי מוקדם של מחלות קשות. הוא בדיוק סיים תואר שני במנהל עסקים והתחיל לעבוד בחברת בריאות גדולה בתחום טכנולוגיות המידע. לאחר האסון התעסק במציאת פתרונות נגישים המגיעים עד הבית במקום בבתי החולים. "אחרי המוות החברה שעבדתי בה התמזגה לעוד מספר חברות והפכנו לקבוצה אחת גדולה", הוא מספר.
באיזה רגע הבנת שאתה משנה את כל חייך כדי להציל חיי אדם?
"ברגע שסיפרתי לילדים שאמא שלהם כבר לא פה. הבנתי שאם אני אצליח לחסוך מצבים כאלה מאנשים אחרים — אגשים את עצמי באמת. אני לא הראשון שזה קרה לו ולא האחרון. אבל היום בעזרת טכנולוגיות שנחשפתי אליהן אני מבין שאפשר להנגיש בעזרת שירות נכון בדיקות מנע שיעזרו לגלות מחלות בשלב מוקדם ולהציל חיים".
ניצן הקים את חברת MpCheck המספקת שירות בדיקות רפואיות מתקדמות עד לבית המטופל. החברה מציעה בדיקות מורכבות בהתאמה אישית שאפשר לעשות בבית. החזון של החברה הוא לאפשר גילוי מוקדם של מחלות ומניעת פרוצדורות רפואיות מיותרות. בין הבדיקות המוצעות: בדיקות דם, בדיקות שתן, בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם, בדיקת ECG, בדיקת שמיעה, ועוד.
החברה מתאימה לכל אדם, בעזרת שאלון, את הבדיקות שהוא צריך לעבור. ההליך כשלעצמו אמור לחסוך בעלויות מערכת הבריאות, ולהנגיש בדיקות לאנשים בריאים שנמנעים מבתי חולים וקופות חולים. "יש הרבה בדיקות שאנחנו עושים ומשקיעים בהן, אבל אנחנו לא באמת צריכים אותן", מסביר להט.
"לעומת זאת, את הבדיקות שבאמת צריך אנחנו לא עושים כי אנחנו לא מבינים באמת בתחום הזה כלום. פניתי לפרופ' אבי פורת ולד"ר יצחק ברלוביץ'. פורת כיהן כראש חטיבת הבריאות בקופת החולים מכבי וכמנהל המחלקה למדיניות רפואית בקופת חולים כללית, וברלוביץ' כיהן כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות וכמנכ"ל בית החולים וולפסון למעלה מעשור. שניהם האמינו כי החברה יכולה להביא לשינוי מהותי במערכת הבריאות הישראלית והחליטו לשתף איתי פעולה".

3 צפייה בגלריה
הבדיקות של חברת MpCheck
הבדיקות של חברת MpCheck
הבדיקות של חברת MpCheck
איך אתם יודעים להתאים את הבדיקות לנבדק?
"בנינו תסריט לשוק הבדיקות הנוכחי שלא השתנה עשרות שנים. פיתחנו אלגוריתם שבונה פרופיל של הנבדק, איזה בדיקות הוא צריך לעשות לפי המדדים המובילים בעולם. איתרתי טכנולוגיות שמאפשרות לעשות את זה בבית. היינו אמורים לצאת לדרך בסוף השנה, אבל אז הגיעה הקורונה והקדמנו הליכים. אנשים הבינו כמה המערכת הזאת דחופה בגלל הקורונה, וחברות פנו אלינו וביקשו שנתחיל לקדם את זה אצלן. היום יש לנו כבר עשרות אנשים שגילו דרכנו מחלות שהיו אמורות להתפרץ בעתיד, ומספר חברות ענק שמבצעות את הבדיקות כבר בימים אלה לעובדים שלהן".
זה לא יפחיד אנשים לעשות לעצמם בדיקה?
"הם לא חייבים לבצע אותה לבד. איש רפואה מגיע אליהם הביתה, ותוך מספר שעות, גג מספר ימים, יש לך תוצאות להכל - מבדיקות דם שגרתיות ועד לבדיקות הכי מורכבות שיש. יש גם בדיקת קורונה, אבל עדיין לא הוצאנו אותה לשוק".
איזו בדיקה המיוחדת ביותר?
"יש הרבה, אבל הבאנו לארץ מוצר שיכול לבצע בדיקת סרטן צוואר הרחם, שזו ממש בדיקה מצילת חיים. מוצר משלים שמאפשר לבצע בדיקה עצמית לבד בבית ולא בודק את הווירוס אלא את החומר שמניע את הסרטן, בלי לעמוד בתור בקופות חולים ולהסתכן. אם הייתה היום ערכה לחולי קורונה - כמה זמן זה היה חוסך".
וזה יהיה נגיש גם לאנשים שאין להם הרבה כסף להשקיע בבדיקות?
"כרגע בשוק הפרטי המחיר שלנו הרבה יותר אטרקטיבי מהמרכזים הרפואיים האלטרנטיביים. אנחנו במשא ומתן מול שתי קופות חולים להכניס את זה לשוק הציבורי, והעלויות עוד ירדו".
יש כבר סיפורי הצלחה?
"כבר בבדיקות הראשונות שעשינו מצאנו לקוח בחברת היי־טק שדיווח על סימפטומים מפחידים מהלב. בדיקה מהירה גילתה שיש לו דום נשימה חמור והוא הופנה להמשך טיפול. לאחד הבכירים בחברה מצאנו סוכרת - הוא עשה בדיקות כל שנה ולא גילה את זה, ואנחנו בבדיקה אחת מצאנו והפנינו אותו לרופא".

לצמוח מהאסונות

ניצן ומרים הכירו בתיכון, התאהבו והקימו בית עם ארבעת ילדיהם בראשון־לציון. "היינו יחד בכיתה והתאהבנו", אומר ניצן ומרשה לעצמו חיוך קטן. "בגיל 27 התחתנו, הבאנו את רביד שהיום הוא בן 11, שוהם 9, ברק 7, ויהעוז בן 5". עד המחלה של מרים הכל התנהל כשגרה, משפחה מאושרת, אבל מרגע שמרים נפטרה ניצן נשאר עם ארבעה ילדים לבדו, אוסף את השברים.
"לאשתי היה סרטן קשה וערמומי", הוא אומר. "יש לנו כבר כמה כיוונים ואנחנו לא מוותרים ומחפשים פתרונות להכל מהכל. אני מאמין שעם השנים נגיע למצב שנוכל למצוא גם סוגי סרטן כמו שהיה לה. המטרה הסופית שלנו היא להפוך את המערכת לחכמה, עד כדי כך שהיא זו שתשאל שאלות על סמך תוצאות דומות שהתקבלו מאנשים זהים לאותו אדם שנבדק לראשונה. נוכל להציע לכל אדם בדיקות שמתאימות במיוחד עבורו בלי שהוא בכלל חשב על הבדיקות האלו".
מה למדת מהסיפור האישי שלך?
"את הלקח עצמו אני לא מחליף בשום צורה, לא משנה מה הוביל אליו. באסונות כאלה אתה מגלה פרופורציה לחיים, אתה מבין כמה אלוהים גדול ואתה אדם קטן ושאין לנו יותר מדי השפעה, שום דבר לא בשליטתך. זה נותן לך פרופורציה נכונה לחיים, מה עיקר ומה טפל. זה גם כיוון אותי הרבה בדרך החדשה שלי. הייתי אמור להיות במקומות אחרים לגמרי שהרבה יותר עניינו אותי. אבל תמיד חיפשתי להשפיע, לתת ערך הרבה יותר גדול. והנה מצאתי. את הלקח לא הייתי מחליף לעולם, אבל מובן שהייתי רוצה לעבור את הדרך הזאת עם מרים". •