רוב ההורים רוצים שהילדים שלהם יהיו מאושרים, וגם רוצים להיות מאושרים בעצמם. אבל האם באמת מישהו הקדיש פעם זמן לחשיבה מעמיקה של מה זה בעצם אומר "להיות מאושרים?"
האם ילדים מאושרים הם ילדים שיש להם הרבה חוגים אחר הצהריים או דווקא הילדים ה"מקובלים" בכיתה? אולי ילדים מאושרים הם אלו שמצליחים בלימודים או אולי כאלו שיש להם הרבה חברים?
לכאורה, עבור כל אחד, "להיות מאושר" אומר משהו אחר, ייחודי עבור עצמו. לרוב אפילו קשה לנו להסביר במילים מה זה בדיוק אומר עבורנו שהילדים שלנו יהיו מאושרים.
2 צפייה בגלריה
אחים בריאות הורים ילד אמצעי סנדוויץ משפחה אח אחות אחים אחיות שמחים
אחים בריאות הורים ילד אמצעי סנדוויץ משפחה אח אחות אחים אחיות שמחים
להזכיר להם ליהנות מהדרך
(צילום: sutterstock)
אושר = התקדמות
התקדמות = אושר
זו גישה לחיים שמאפשרת לנו ולילדים שלנו להסתכל על עצמנו, לא בעיניים של תחרות מול אחרים, בניסיון להשיג דברים שונים, אלא מתוך התקדמות אישית. לפעול לא מתוך תחרות מול אחרים, שצריכים להפסיד כדי שאני אנצח, אלא לבחון את עצמי מול עצמי, אני יחסית לעצמי ולא בהשוואה לאחרים.
קראו עוד:
ראיית עולם כזו תאפשר לנו להיות בתהליך מתמיד של אושר, שכן אז האושר שלנו יהיה תלוי בעצמנו ובהתקדמות שלנו יחסית לעצמנו. לא כל אחד יכול להיות רונלדו או אינשטיין, אבל כל אחד יכול בהחלט וללא שום ספק, להיות היום קצת יותר טוב ממה שהוא היה אתמול, בכל תחום שיבחר.
האושר לא יהיה רק שם למעלה, כאשר הילד ישיג את המטרות שהוא רוצה, שכן מסע כזה יכול להיות ארוך ולקחת זמן. ואז מה? במציאות, בחיי היום יום השוטפים, הוא יהיה כל הזמן מצוברח ועצוב? ממש לא. כל הרעיון הוא להיות באושר בתהליך, לאורך כל הדרך. אושר מעצם ההתקדמות.
אנחנו יכלים לתרום רבות לילדים שלנו בכך שנשקף להם שהאושר טמון בהתקדמות, גם אם מדובר בהתקדמות בצעדים קטנים
אם ילד מקבל ציון 60 במבחן, והוא רוצה לשפר ולשנות, ובמבחן הבא הוא יקבל 67, זו כבר התקדמות ובהחלט מגיע לילד שלנו להיות מאושר. לכאורה אפשר לומר שזה עדיין לא ציון מספק ויש עדיין לאן לשאוף ולהתקדם.
יחד עם זאת, זו כבר התקדמות, ועל כל התקדמות, אפילו על הקטנה ביותר, צריך לשקף לילדים שלנו את ההצלחה שלהם. חשוב לשבח אותם על המאמץ וההשקעה שהביאו להתקדמות הזו. זה יעלה להם את המוטיבציה להמשיך ולהתקדם, וישפיע לחיוב גם על הביטחון העצמי והאמונה שלהם בעצמם. חשוב לזכור תמיד שהאושר שלנו טמון בהתקדמות, גם בצעדים קטנים.
2 צפייה בגלריה
חשוב לשקף לילדים את ההצלחה שלהם
חשוב לשקף לילדים את ההצלחה שלהם
חשוב לשקף לילדים את ההצלחה שלהם
(צילום: shutterstock)
האם אנחנו ההורים יכולים להשפיע על מידת האושר של הילדים שלנו? האם אנחנו יכולים לגדל ילדים מאושרים? בהחלט כן. אנחנו יכולים לתת דוגמה אישית, ממש להיות מודל עבורם, שכן אם אנחנו לא נעשה את זה יהיה לילדים שלנו קשה למצוא זאת במקומות אחרים.
אנחנו יכלים לתרום רבות לילדים שלנו בכך שנשקף להם שהאושר טמון בהתקדמות, גם אם מדובר בהתקדמות בצעדים קטנים. לאפשר לנו כהורים לבחון את עצמנו בתחומים שונים בחיינו, את ההתקדמות שלנו, ובכך להוות דוגמה ולאפשר לילדים לבחון את ההתקדמות שלהם בתחומים שונים בחיים. כל אחד ביחס לעצמו, מתוך הישגיות אישית.
תפקידנו לשקף לילדים שלנו שהאושר שלהם לא יגיע רק כשהם יקבלו את ה"גביע", ינצחו או יגיעו להישג מדהים. כמובן שגם כאשר זה יקרה אנחנו נשמח מאוד בשבילם ונפרגן להם על כך, אך חשוב שאנחנו נאפשר להם ונלמד אותם ליהנות מהתהליך ומדרך ההתקדמות לשם.
תפקידנו לשקף לילדים שלנו שהאושר שלהם לא יגיע רק כשהם יקבלו את ה"גביע", ינצחו או יגיעו להישג מדהים
למסר הזה יש חשיבות גדולה נוספת בכך שאז הילדים יבינו שהם אלו שמנהיגים את האושר של עצמם, ושזה לא צריך להיות תלוי באחרים. הילדים יבינו שהם עצמם אלו שהכי משפיעים, אחראים ומנהיגים את תהליך ההתקדמות שלהם בכל תחום שיבחרו, ובכך משפיעים ישירות על האושר שלהם.
תיזמו היום שיחה עם הילדים. תשאלו אותם איך הם היו מגדירים אושר? מה זה אושר עבורם? תדברו יחד על הנושא ותתנו יחד דוגמאות שונות לאושר עבורם ועבורכם.
הכותבת היא אשת חינוך, מאמנת אישית ומחברת הספר "קוד המנצח לצעירים", יחד עם אלון אולמן