האם נזדקק בחורף הקרוב לחיסון שלישי לקורונה? על פי מחקר חדש, התשובה אינה חד-משמעית, לפחות אצל מחלימים שחוסנו: מדענים מצאו כי החסינות מפני הדבקה בקורונה אצל מחלימים מחוסנים עשויה להימשך גם שנים. אחד המחקרים פורסם בגיליון החדש של כתב העת Nature ומחקר נוסף פורסם באתר למחקר ביולוגי bioRxiv.
במחקר הראשון, החוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ערכו בדיקות דם ל-77 אנשים במרווחים של שלושה חודשים, החל מחודש לאחר ההדבקה בנגיף הקורונה. מהממצאים עלה כי רק שישה מתוך 77 אושפזו עקב הקורונה, והשאר סבלו רק מתסמינים קלים.
רמות הנוגדנים אצל נדבקים אלו ירדו במהירות ארבעה חודשים לאחר ההדבקה והן המשיכו בירידה איטית במשך מספר חודשים לאחר מכן, תוצאות התואמות את אלו שהתקבלו ממחקרים אחרים. בהמשך המחקר נטלו החוקרים דגימות מח עצם מ-19 אנשים, שבעה חודשים לאחר ההדבקה. ל-15 מהם היו תאי דם לבנים מסוג B, תאי זיכרון הנותרים שקטים במח העצם ומוכנים לפעול לייצור נוגדנים בעת הצורך. אצל ארבעת האחרים לא זוהו תאים אלו.
מחקר קודם משנת 2007 כבר הראה כי תיאורטית, נוגדנים יכולים לשרוד עשרות שנים, אולי אפילו מעבר לתוחלת החיים הממוצעת.

יכולת הנטרול של מערכת החיסון עלתה פי 50

במחקר השני, בדקו חוקרים כיצד תאי הזיכרון מסוג B מתפתחים לאורך זמן. החוקרים נטלו בדיקות דם של 63 אנשים שהחלימו מקורונה שנה קודם לכן. לרוב המוחלט של המשתתפים היו תסמינים קלים. 26 קיבלו גם מנה אחת לפחות של חיסון מודרנה או פייזר.
הנוגדנים המנטרלים, הדרושים למניעת הדבקה חוזרת בנגיף, נותרו ללא שינוי בין שישה ל-12 חודשים, בעוד שנוגדנים החשובים פחות להגנה מפני הקורונה – נעלמו לאט. עוד נמצא כי ככל שתאי הזיכרון החיסוני מסוג B המשיכו להתפתח, הנוגדנים שהם ייצרו פיתחו את היכולת לנטרל קבוצה רחבה עוד יותר של זני קורונה.
שנה לאחר ההדבקה, נטרול הקורונה אצל המשתתפים שלא חוסנו היה נמוך יותר, בעיקר נגד הזן הדרום-אפריקני. מנגד, אצל המחוסנים, רמת הנוגדנים עלתה משמעותית כפי שנצפה במחקרים אחרים. החיסונים הקפיצו גם את יכולת הנטרול של מערכת החיסון כנגד הקורונה פי 50.

2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
החסינות מפני הדבקה בקורונה אצל מחלימים מחוסנים עשויה להימשך גם שנים
(צילום: Shutterstock)

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר מצביעות על כך שמחלימי קורונה שחוסנו לאחר ההחלמה, ימשיכו להיות בעלי רמה גבוהה מאוד של הגנה מפני זני הקורונה, גם ללא קבלת חיסון שלישי. עם זאת, החסינות עשויה להשתנות אצל אנשים שמעולם לא נדבקו בנגיף, ועל כך יידרשו מחקרים נוספים.
בינתיים, ברחבי העולם אין עדיין תמימות דעים על הצורך בקבלת מנה שלישית והמועד לכך. מנהל המזון והתרופות האמריקני וה-CDC, המרכז לבקרת מחלות, טרם החליטו על כך. יחד עם זאת, בחברות החיסונים פייזר ומודרנה כבר עובדים על פיתוח חיסונים חדשים נגד קורונה, שיכללו שילוב של חיסונים נוספים, כך שבזריקה אחת תתאפשר הגנה רחבת טווח נגד מחלות שונות.