מה הייתם מצפים לשמוע ממי שביום אחד החיים שלו התהפכו עליו, שחקן עסוק בתיאטרון ובטלוויזיה, מדבב בסרטים, מקליט ספרים ומורה – שאיבד את יכולת הדיבור בעקבות אירוע מוחי, חצי שנה לאחר מכן שכל את אביו וחודש וחצי אחר כך גם אימו נפגעה בתאונת דרכים? "'איוב התקשר ושאל מה נשמע', אמר לי חבר באותה תקופה", מספר זיו זוהר מאיר, 46, תושב גבעתיים ואב לילדה בת שלוש וחצי בהורות משותפת, "משחקן ומורה הפכתי לכלום. הכלי שלי, הדיבור, נלקח ממני. לא יכולתי לרדת נמוך יותר מזה, אבל היום אני מאושר, וזה משהו שהיה לי קשה לומר לפני שכל זה קרה".
3 צפייה בגלריה
זיו זהר מאיר
זיו זהר מאיר
"איוב התקשר ושאל מה נשמע". זיו זוהר מאיר
(צילום: באדיבות זיו זוהר מאיר)

מום מולד במוח

מערכה ראשונה: זיו בן 23. אירוע ראשון של פרכוס שולח אותו לבית החולים ושם הוא מתבשר שיש לו מום נולד במוח, AVM – מקלעת עורקית-ורידית - שילוב של כלי דם בעלי צורה פגומה ונימים עם דופן דקה שעלולה להתפרץ בראשו ולהביא למותו. שישה שבועות לאחר מכן הוא טס לפריז להתנתח אצל מומחה בתחום, אך הלה מבטל את הניתוח בטענה שהצילומים מראים כי רמת הסיכון נמוכה ושולח את זיו חזרה לארץ עם המלצה על טיפול בכדורים והמשך מעקב.

3 צפייה בגלריה
זיו זהר מאיר
זיו זהר מאיר
שחקן עסוק. זיו זוהר מאיר לפני האירוע המוחי
(צילום: באדיבות זיו זוהר מאיר)
מערכה שנייה: לפני שמונה שנים, עם ההתקדמות שנעשתה באבחון ובהבנה של ה-AVM, התברר לזיו שהגודל והמיקום של המקלעת שלו נחשבים למסוכנים במיוחד. הוא עבר שני צנתורים עם דבק ביולוגי במטרה לטפל במום, אך הרופא המטפל עזב את המחלקה והטיפול לא הושלם. ב-2018 עבר זיו אירוע מוחי קטן ואחריו צנתור שלישי. חודש לאחר מכן התהפך עליו עולמו.
מערכה שלישית: "זה קרה ביום רביעי. הייתי לבד בבית, למזלי הבת שלי, אז בת שנה וחצי, לא הייתה איתי. אני לא יודע כמה זמן עבר ומה קרה – מצאתי את עצמי יושב עם הראש בין הידיים ומחכה. ואז אמא שלי התקשרה לשאול מה העניינים. עניתי לה 'אוי ויי, אוי ויי, אוי ויי' והיא הזמינה אמבולנס. מאז ועד יום ראשון בשבוע שלאחריו אני זוכר רק כמה תמונות בודדות ממה שקרה".

"המילים רצו לי בראש אבל לא הצלחתי לבטא אותן"

ביום ראשון זיו מתעורר במיטת בית החולים ומגלה שכל צוות השחקנים בהצגה "זרעים של אמת" (תיאטרון אורנה פורת) ניצב לצידו. ביום שבו התמוטט נערכה החזרה האחרונה להצגה ואף אחד לא הבין למה זיו לא מגיע. "ניסיתי לדבר איתם וכשלא הצלחתי, התחלתי לבכות – וכל הקאסט בכה איתי".
"משחקן עסוק, מדבב, מורה, מקליט ספרים – לכלום. הכלי הכי חשוב שלי, הדיבור, נלקח ממני ואיתו גם היכולת שלי לעבוד ולהתפרנס. שאלתי את עצמי למה זה קרה לי"
זיו היה מאושפז חודשיים בבית החולים, שלושה שבועות במחלקה הניורוכירורגית ועוד חמישה במחלקת שיקום. "הזיכרון הקוגניטיבי לא נפגע, זכרתי הכול והמילים רצו לי בראש אבל לא הצלחתי לבטא אותן. המקלעת קרובה מאוד לאזור הדיבור במוח. משחקן עסוק, מדבב, מורה, מקליט ספרים – לכלום. הכלי הכי חשוב שלי, הדיבור, נלקח ממני ואיתו גם היכולת שלי לעבוד ולהתפרנס. שאלתי את עצמי למה זה קרה לי".
הוא יצר קשר עם השחקנית שרה (שרית) וינו אלעד, המטפלת בשש השנים האחרונות בשיטת ריברסינג, המבוססת על נשימה (Rebirthing - לידה מחדש, מוכרת גם בשמות נשימה מודעת או נשימה מעגלית). "שיחקנו יחד בהצגה 'המורדים' וגם את רומיאו ויוליה בתיאטרון באר שבע. באתי אליה והטיפול הראשון היה מטלטל. בשלב הזה כבר התחלתי לדבר, אם כי לאט ועם קשיי שליפה רבים של מילים, אבל בתום הטיפול אצלה לא יכולתי לדבר כלל, כאילו שחזרתי חודשיים אחורה. שרה הרגיעה אותי שהדיבור יחזור, ואחרי שעתיים זה קרה. בטיפול הרביעי הבנתי שזה מה שאני רוצה ללמוד. כאילו נגע בי מלאך".
וינו אלעד מוסיפה: "אני כל כך סומכת כבר על התהליך, שלא פחדתי כשזיו לא הצליח לדבר בסיום המפגש הראשון, חששתי רק שהוא לא ירצה לבוא שוב, אבל הוא חזר ובאחד מהסשנים הבאים הוא גם הבין שהריברסינג הוא לא רק כלי לריפוי עצמי אלא גם דרך שבה יוכל להתנהל בחיים בלי לפחד שהפגיעה שעבר תגביל אותו. התחושה של 'המגבלה הזו היא לנצח' הפכה ל- 'זו עוד מתנה שאני מקבל, שיעור שאעבור בהצלחה' והוא גם הגדיל לעשות והפך למטפל מהמם".
שיטת הריברסינג, מסביר זיו, יורדת לתת-מודע, מציפה את כל הטראומות והקשיים הרגשיים שאנחנו סוחבים מהילדות ומשחררת אותם. "כשאנחנו נולדים אנחנו נושמים כמו שצריך. בהמשך החיים, כל טראומה, כל חוויה קשה, כל עלבון, מכווצים את הנשימה. אנחנו נושמים היום הרבה פחות טוב. בכל טיפול בריברסינג אתה משחרר משהו ונולד מחדש. הטיפול נעשה בפן הפיזי, הרגשי, הנפשי והמנטלי. זה כלי עוצמתי ששינה לי את החיים ומרפא את המחלות הכי קשות. אני מכיר אנשים שנרפאו מסרטן בעזרתו. בן אדם יכול לבוא שבור, מכל סיבה שהיא, ואחרי 12 טיפולים הוא לא מכיר את עצמו".
גם וינו אלעד מספרת שהשיטה משנה חיים. "זה גרם לי להסתכל על עצמי ולאהוב את מה שאני רואה. יש בי היום מקום הרבה יותר עגול, שלם ומאוזן. רמות הסטרס שבהן חייתי היו ממש מסכנות חיים בשלב מסוים ולא האמנתי שאפשר לחיות אחרת. היה לי בלט דיסק בגב התחתון ששנתיים לתוך המסע פשוט נעלם מחיי".
זיו עשה קורס מטפלים בריברסינג ובימים אלה מסיים גם קורס מאסטרים. "הריברסינג הוריד לי את המחסום הרגשי שנוצר אחרי האירוע המוחי, והעבודה עם קלינאית התקשורת הייתה קלה הרבה יותר בזכותו. זה עושה פלאים, אפילו קסמים. כשמשווים את מצב הדיבור שלי לפני שנה וחצי היום – יש הבדל אדיר".

ההצגה חייבת להימשך

חצי שנה אחרי האירוע המוחי נפטר אביו של זיו. "זו הייתה מכה קשה, וחודשיים וחצי אחרי זה אמא שלי קיבלה פרכוס תוך כדי נהיגה ונכנסה עם הרכב בעץ, היד הדומיננטית שלה נפגעה והיא גם איבדה את שיווי המשקל בהליכה".
(חוזר לבמה. רגעים מהקריירה של זיו)

החזרה של זיו לבמה לא הייתה פשוטה. "הדיבור שלי עדיין לא היה מספיק טוב אבל התעקשתי לעלות לבמה וסוכם שאתחיל עם הצגה אחת בחודש . שבועיים אחרי שאבא שלי מת עשינו חזרה אחרונה לפני ההצגה והיא הייתה גרועה. אני נכנס לבמה, מרים את היד וזהו. בלק-אאוט מוחלט. לא זוכר כלום. שעה אחרי זה כבר התחילה ההצגה.
"בהצגה עצמה עשיתי את המונולוג ממש חלק. אחת השחקניות שעמדה מאחורי הקלעים אמרה לי אחר כך – 'ממש בכיתי, איך עשית את זה'? היו פה ושם גם גמגומים אבל ההצגה עברה חלק ובתיאטרון אמרו לי – 'ברוך הבא להצגה'. ההצגה "זרעים של אמת" חוזרת ביום ראשון הקרוב לבמה בשוהם, אחרי הפסקה בחסות הקורונה.
3 צפייה בגלריה
זיו זהר מאיר
זיו זהר מאיר
"היא ראתה שמשהו קורה לי וכל רגע באה ובדקה אותי, כאילו אמרה – אני אשמור עליך". זיו ובתו
(צילום: באדיבות זיו זוהר מאיר)
"הטיפול שינה לי את כל מערכת היחסים עם העולם. אני מסתכל היום רק על הווה. העבר חלף, אין מה לשנות בו. העתיד עוד לא קרה. נותר לנו רק ההווה. בזכות הריברסינג אני גם אבא טוב יותר היום. בריברסינג מדברים הרבה על הילד הפנימי וזה התקשר לי מאוד לבת שלי. אני לא כועס, אני מדבר אליה כאל בוגרת. הקשר בינינו מצוין – אני מאוהב בה".
הריברסינג הציל את חיי
אפילוג: זיו עובד בימים אלה על הרצאה שמסכמת את השנתיים וחצי האחרונות, "כדי להראות שגם מי שנמצא נמוך ובמקום שחור, ולא יכולתי לרדת נמוך יותר מזה - במקום לשקוע אפשר לבחור לחיות. אני בולע את החיים היום, עולם חדש נפתח בחיי ואני מאושר מזה. אני מאושר, וזה משהו שהיה לי קשה לומר לפני האירוע. עברתי מפסימיות לאופטימיות, השלתי את השריון של הציניות. אלמלא האירוע המוחי לא הייתי מגיע לריברסינג. הרווחתי, וזה מה שאני רוצה להגיד לעולם. להציל כל כך הרבה אנשים זה מדהים".