יום האישה בשנת 2021, ואנחנו עדיין מדברים על שוויון ופערי שכר, על שבירת תקרות הזכוכית ועל הדרך הארוכה שעוד יש לנו לעבור. אך מה חושבים על כל הנושאים האלו בני הנוער? יכול להיות שדור הטיקטוק כבר במקום אחר מאיתנו בתפיסות ובאמונות? האם יום האישה שלהם בעוד כמה שנים יראה אחרת?
"פעם שמעתי משפט שאומר 'נשים מצופות לפתח קריירה כאילו הן לא אימהות, ובמקביל להיות אימהות כאילו אין להן קריירה'", אומרת ענבל רז (17.5), חניכה ומדריכה בתנועת "השומר הצעיר" ברחובות.
"אני לא בטוחה שזהו הציטוט המדויק אבל הרעיון פה ברור - כל עוד ישנם פערים בשכר בין נשים לגברים, כל עוד נשים הן האחראיות הכמעט בלעדיות ברוב המשפחות על הבית ועל הילדים, כל עוד מעסיקים רבים חוששים להעסיק נשים מפני שהן חלילה ייכנסו להיריון, כל עוד גברים ימשיכו להירתע כשמישהי פונה אליהם בלשון נקבה - המצב לא ישתנה.
"אגב, פעמים רבות כשהנושאים האלו עולים בדיון, אנשים רבים מעדיפים להכחיש את הפערים הללו, ולהגיד שנשים גם ככה לא עובדות קשה כמו גברים, אבל אני מאמינה שלבנות ונשים יש את הכוח לשנות, וברור לי שהשינוי יגיע מלמטה, מהשטח, ולאו דווקא מבעלי האינטרסים שלמעלה".
4 צפייה בגלריה
 עלמה בן חורין
 עלמה בן חורין
עלמה בן חורין
(צילום: אלבום פרטי)
"כשאני חושבת על כך שיש עדיין יותר גברים בעמדות ניהול מאשר נשים זה מעלה בי את המחשבה שכל זה קורה אך ורק בשל דעות קדומות של החברה", אומרת עלמה בן חורין (17) מהרצליה. "אם למעסיק יש שני מועמדים, האחת אישה שהיא עובדת מצטיינת, והשני גבר שגם הוא עובד מעולה אך קצת פחות ממנה, יכול להיות שהוא ירגיש יותר בנוח לתת לגבר את העבודה וזאת תפיסה שצריך לשנות אותה בהקדם".
"זה בלתי נתפס שאישה שעובדת באותו תפקיד כמו גבר, אותן מספר שעות ובאותה התפוקה, תרוויח פחות כסף"
יובל ברשישת (16.5), יו"ר הועדה האתית-משפטית במועצת התלמידים והנוער העירונית של אשדוד, מסכים שאי השוויון בעבודה הוא בעייתי מאוד: "זה בלתי נתפס בעיניי שאישה שעובדת באותו תפקיד כמו גבר, אותן מספר שעות ובאותה התפוקה תרוויח פחות כסף רק מכיוון שהיא אישה".
מה דעתך על כך שבתקופת הקורונה רוב הנטל של המשפחה נופל על הנשים?
"נשים בימינו נתפסות כאחראיות על הבית יותר מאשר גברים אבל בשנים האחרונות הולכת ותופסת תאוצה המגמה של שינוי בחלוקת מטלות הבית, ויותר גברים מוצאים עצמם מעורבים בעבודות הבית השונות.
"לדעתי לא צריך להיות דבר שמונע מנשים להגיע לעמדות ניהול, ומעבר לכך, ראוי ורצוי לדחוף נשים לכיוון עמדות ניהול באותה המידה שדוחפים גברים לאותו הכיוון. אם בשנות ה-70 אישה הצליחה להגיע לתפקיד ראש ממשלת ישראל, בזכות היכולות שלה והרצון שלה, אני בטוח שגם בימינו זה אפשרי".
4 צפייה בגלריה
יובל ברשישת
יובל ברשישת
יובל ברשישת
(צילום: אלבום פרטי)

תפקידים בצבא

מרום זיו (17) מצורן חושב שהבעיה באי שיוויון השכר בין נשים וגברים מתחילה עוד קודם לכן: "נשים וגברים שווים בכל תחומי החיים, הבעיה היא שמגיל צעיר מחנכים אותנו שהבנים חזקים ויכולים לעשות הכל ובנות פחות. לדוגמה, בכל מה שקשור לשיבוץ שלנו לצבא. החברה מלמדת אותנו מגיל צעיר שבנות לא יכולות לעשות תפקידים מסוימים שבנים יכולים לעשות".
"הבעיה היא שמגיל צעיר מחנכים אותנו שהבנים חזקים ויכולים לעשות הכל ובנות פחות, למשל בכל מה שקשור לשיבוץ בצבא"
גם בן חורין חושבת שהחינוך לשוויון צריך להגיע מוקדם יותר: "מגיל צעיר בנים מחונכים לכך שכשהם יהיו גדולים הם יהיו חיילים, לוחמים, וכל מי שיש לו פרופיל גבוה מיד מאותר על ידי יחידות הלוחמה.
"לעומת זאת, בנות אינן שותפות לדיונים האלו, וגם אם יש להן פרופיל גבוה הסיכויים שיחידות הלוחמה ירצו אותן וירדפו אחריהן הוא נמוך. לדעתי, אם יחנכו בנות מגיל צעיר שלוחמה מתאימה גם עבורן, ושעליהן לשאוף לתרום ולהגן על המדינה אולי בעתיד יהיו יותר חיילות קרביות".
מה אפשר לעשות כדי שהמצב ישתנה?
"הייתי שמחה אם במקום 12 שנות לימוד של שינון והכוונה לציוני בגרות גבוהים, היו משקיעים בפיתוח דימוי עצמי גבוה והעצמה של תלמידות", אומרת רז. "הייתי גם שמחה אם היו משקיעים בהנגשת המידע על תפקידים בצה"ל לפני הגיוס.
"לדוגמה, אם היו מפגישים אותנו עם לוחמות, ועובדים בשיתוף פעולה איתנו. כלומר, שואלים אותנו איזו הכוונה היינו רוצות ולאילו כלים אנחנו זקוקות כדי להגיע למקומות שאנחנו רוצות להגיע אליהם.
"היה טוב אם היינו מגיעות לצבא מצוידות בידיעה שאנחנו יכולות לבחור ולעשות היטב כל תפקיד. לדעתי, אם נערות היו מודעות יותר לכוח שיש להן וללחץ הציבורי שהן יכולות להפעיל, היינו יכולות לראות שינוי גם בתחום הזה".

הבדלים בבגרות בספורט

ואם נחזור רגע אחורה, גם בבגרות בספורט יש פערים בין בנים ובנות. "אני חושב שחוסר שוויון בין בנים לבנות בשיעורי חינוך גופני הוא מיותר", אומר זיו. לדעתי בנות חזקות בדיוק כמו הבנים, והזלזול הזה ביכולותיהן פשוט מדכא.
"אם במשרד החינוך יוכלו לשנות את שיעורי הספורט של הבנות, ולהשוות אותם לשיעורי הבנים זה יעזור מאוד. כדאי גם להוסיף לימוד הגנה עצמית לבנות בשיעורי ספורט ככלי פרקטי כנגד תרבות האונס".
4 צפייה בגלריה
ענבל רז
ענבל רז
ענבל רז
(צילום: אלבום פרטי)
"אני חלוקה בדעתי בנושא הזה", אומרת בן חורין. מצד אחד אני חושבת שזה לא הוגן שהבנים צריכים לעשות כאלה מבחנים קשים לעומת אלו של הבנות, ומצד שני, נראה לי שבנות רבות שאני מכירה לא היו מצליחות בבגרות לו היינו עושות בגרות זהה לזו של הבנים.
"בסופו של דבר יש הבדל פיזיולוגי קטן שמבדיל בינינו, ובכל זאת הפער בבגרות גדול מדי עבור ההבדל הזה. לכן, אני חושבת שיש להעלות את הרמה של הבגרות של הבנות במעט, ולשנות את החינוך בנושא הזה מגיל צעיר. כבר מגילאי בית הספר מרגילים את הבנות לנורמות פיזיות נמוכות יותר, ומבהירים להם שריצה של שלושה ק"מ וכמה שכיבות סמיכה זה הכי טוב שאנחנו יכולות לעשות".
יכול להיות שמפספסים פה משהו חשוב?
"ההבדל היחיד שבעייתי בעיניי הוא העובדה שבבתי ספר מסוימים בנות עושות את הבגרות המסכמת בריקוד במקום בריצה", אומר ברשישת. "לדעתי, הקשר בין ריקוד, מהסוג שנעשה בבתי הספר האלו, לחינוך גופני הוא מקרי בהחלט. על ידי כך שמחליפים להן את ריצת האלפיים ושכיבות הסמיכה בגלגלונים, הרעיון של חינוך גופני מתפספס פה".
"בסופו של דבר יש הבדל פיזיולוגי קטן שמבדיל בינינו, ובכל זאת הפער בבגרות בספורט גדול מדי עבור ההבדל הזה"
רז אמורה לגשת לבגרות בספורט בעוד שבוע וחצי, והיא אומרת שאין לה מושג איך היא תעבור אותה. "אני לא מאמינה בקונספט של בגרויות בכלל, ובגרות בספורט בפרט, ככה שההבדלים בין הבגרות בספורט לבנות לבין הבגרות בספורט של הבנים לא מהותיים בעיניי.
"אני חושבת שבמקום לימוד ספורט, במשך שעתיים שבועיות, שמבחינתי הן פשוט מעיקות, וגורמות לילדות רבות לחוש שלא בנוח עם עצמן ועם הסביבה, ובמקום להגיד להן שהן לא רצות מהר מספיק כדי לקבל 'עובר', אפשר היה להשקיע את המשאבים בחינוך לאורח חיים בריא והעצמת הדימוי העצמי.
"חשוב שנזכור שיש לנו את הכוח לשנות. המציאות נמצאת בידיים שלנו, אנחנו כף המאזניים. שיח משנה מציאות, וככל שנמשיך להציף את הדברים האלה ונתחיל לדרוש במקום לשתוק - אנחנו יכולות לשנות מציאות".
4 צפייה בגלריה
מרום זיו
מרום זיו
מרום זיו
(צילום: אלבום פרטי)

חופשת לידה לגברים

הבנו שיש עוד דרך ארוכה, ויש מדינות שכבר עושות פעולות כדי לשפר את המצב ולצמצם את הפערים, כמו חופשת לידה לגברים, ולבני הנוער זה נשמע לגמרי הגיוני. "לדעתי זה מעולה", אומר ברשישת. "בסופו של דבר שני ההורים ראויים לחופשת לידה, שהרי שניהם הוריו של התינוק, ועל שניהם מוטל נטל הטיפול בו. כמובן שלא צריך לעשות זאת על חשבון חופשת הלידה של הנשים, אך צריך לתת את האפשרות הזו גם לגברים".
בן חורין: "אני חושבת שזה רעיון מדהים. לא בכל בית הגבר הוא 'המפרנס', ויש נשים רבות שעובדות קשה בדיוק כמו הגברים או יותר מהם. צריך לזכור כי לא לכולן יש את האפשרות לעצור את חייהן ולצאת לחופשת לידה. האב הוא גם ההורה של הילד, ובעצם האחריות על שני בני הזוג בטיפול בילד היא שווה, הן מבחינת חינוך הילד, הגידול שלו והדאגה לרווחתו".
קראו עוד:
גם רז מאמינה שחופשת לידה לגברים צריכה להיות חלק מהנורמה של המדינה. "באמצעות חקיקה, סיקור חיובי ולחץ ציבורי נוכל להכניס חופשות לידה לגברים לנורמה. באמצעות נרמול של חופשת לידה עבור גברים נוכל למחוק את התירוץ של מעסיקים רבים שלא להעסיק נשים מחשש שייכנסו להיריון וייצאו לחופשת לידה. בנוסף לכך זה יאפשר לגברים רבים לקחת חלק משמעותי יותר בגידול הילד".
וזיו מסכם את הכול בצורה פשוטה שמראה משהו על החשיבה של הדור הזה: "המטרה של חופשת לידה היא להיות שם בהולדת הילד, לתמוך בו בשבועות הראשונים לחייו, ואין ספק שהתמיכה הזאת צריכה לבוא משני ההורים.
"יש גם כאלו הטוענים שמטרת חופשת הלידה היא לתת לגוף האישה לנוח מעומס הלידה אבל אני חושב שמשכב לידה שבו צריך גם לאפשר לגוף לנוח וגם לטפל בתינוק זאת עדיין עבודה קשה, ולכן חשוב שגם הגבר יהיה בבית בשבועות הראשונים. בהמשך לכך, אני חושב שמטלות הבית צריכות להתחלק בין בני הזוג, ללא קשר למגדר".