נתוני התחלואה ממשיכים לרדת: פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן מתראיין הבוקר (ג') ל-ynet ומצביע על הנתונים באופטימיות זהירה. "זה נראה טוב, התחלואה ממשיכה לרדת. אנחנו היום ב-800 חולים מאומתים. בעוד חמישה, שישה ימים גם נשיג את היעד שמתוכנן לעוד שבועיים, שזה 500 מאומתים ביום. אבל יחד עם זאת, חשוב לומר שיש כמה נורות אזהרה.
"דבר ראשון, צריך לומר שזה לא מפתיע שהירידה ממשיכה, בגלל שכמו שברגע שעושים סגר ממשיכים לראות את העלייה לעוד שבועיים, כך גם כשיוצאים מסגר ועושים הקלות ממשיכים לראות את הירידה ואת ההשפעה של הפעולות שעשינו. את ההשפעה של פתיחת גני הילדים, אנחנו נראה רק בעוד מספר ימים או כשבוע.
"מה שכן, כבר ניתן לראות את מקדם ההדבקה עולה במעט. הוא עדיין נמוך, כלומר המגפה עדין מתקבצת, אבל היינו במקדם הדבקה של 0.65 ועכשיו אנחנו ב-0.7. ויש מספר נורות אזהרה נוספות. כך למשל, מספר הבדיקות ירד בצורה מאוד משמעותית מ-50,000 ל-30,000 בדיקות, ועל זה צריך לומר שירידה אחת היא מובנת כי כשהתחלואה יורדת יש פחות אנשים עם תסמינים ויש פחות ביקוש לבדיקות. אבל כנראה שחלק מהירידה גם נובע מירידה מהיענות של אנשים והחלק הזה הוא כמובן בעייתי", הוא מסכם.
אתה מוטרד מההחלטה שהתקבלה אתמול בקבינט קורונה לגבי כיתות א'-ב' והצהרונים? "אני חושב שפתיחת מערכת החינוך זה אירוע משמעותי מבחינת התחלואה. אנחנו יודעים ויש לנו הסברים לזה וראינו את זה בנתונים שילדים נדבקים ומדביקים. אבל מהצד השני אני חושב שהחינוך של הילדים ופתיחת מערכת החינוך צריכים להיות בראש סדר העדיפויות במדינת ישראל, וצריך למצוא את הדרכים לפתוח בצורה בטוחה ולהתמודד עם זה. אנחנו יודעים שהקפסולות הן לא הרמטיות, כי ילדים נפגשים אחר הצהריים ויש חוגים, אבל צריך לפתוח".
פרופ' סגל מוסיף ואומר כי חשוב לקדם גם בדיקות סקר במערכת החינוך. "ניתן לבצע אותן למורים ואנשי צוות. יש שאלה עד כמה ניתן לבצע אותן לילדים ובאיזה גילים אבל אין ספק שמבחינת התחלואה זה דבר שיכול לעזור. לפחות ברמת היישוב כדי שנדע באיזה יישובים אנחנו רואים עלייה בתחלואה ונוכל לבצע סגירות דיפרנציאליות במקומות מסוימים.
"בנוסף, מה שעוד ניתן לבצע זה להחליף את הצהרות הבריאות שכרגע נרשמות על דפים או באפליקציות שלא באמת מסתכלים עליהם, ולהחליף אותן בשאלוני תסמינים שהם הרבה יותר אינפורמטיביים".
פרופ' סיריל כהן, מאוניברסיטת בר אילן, שהתארח אף הוא באולפן ynet שאל: "האם יש דיפרנציאציה בגילים והשפעתה על התחלואה? פרופסור סגל: "בהחלט. זו החלורה מבחינתנו – 0-6, 6-10, 11-17. עשינו את הניתוחים האלה, פרסמנו גם את הניתוחים האלה, הצגנו אותם, ואין ספק שאחרי האחד בספטמבר אתה רואה בכל שכבות הגיל זינוק בתחלואה. קצב ההתפשטות של המגפה היה הכי גבוה בגילי 0-6, לעומת גילים אחרים. זה לא ספקולציות, אלו פשוט הנתונים".
אז מה הצפי שלך, האם המגמה החיובית תימשך? "אני חושב שהמגמה כרגע תימשך בגלל שמקדם ההדבקה הוא עדיין מאוד נמוך. אני חושב שמה שיקרה זה שהקצב שבו אנחנו נרד, יילך ויואט שזה בסדר. כי בסופו של דבר צריך לצאת מהסגר. אבל אנחנו כבר מתקרבים למספרים שאפשר לנהל אותם".