נוח להאמין שאלימות כנגד נשים ונערות, העולה מדי פעם לכותרות, היא עניין של אנשים בשולי החברה, שרק קומץ נשים נפגע וחווה אלימות. אבל הנתונים מראים אחרת - אחת מכל שלוש נשים ונערות בעולם נחשפה לאלימות מינית או פיזית במהלך חייה. נתון קשה זה נחשף על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) בעקבות סקר בינלאומי, הגדול והמקיף ביותר שנערך אי פעם, בין השנים 2018-2000. ועוד נתון קשה: מרבית מקרי הפגיעה המינית והאלימות כלפי ילדות, נערות ונשים קורים דווקא במקומות ובקשרים מוכרים, מצד בן זוג או במשפחה.
קראו עוד:
עוד נמצא שאלימות כלפי נשים מופיעה בכל מדינה ומתחילה בגיל צעיר. בגילים 24-15 אחת מארבע נשים כבר יחוו אלימות. הערכות עולמיות מצביעות כי לפחות 736 מיליון נשים ברחבי העולם נחשפו לאלימות כזו. בנוסף, יש חשש סביר שהמספרים האמיתיים אף גבוהים מהממצאים המדווחים, עקב נטייה לתת-דיווח על אלימות מינית, בשל פחד ממשי מפני הפוגע/ים, סטיגמה ובושה מצד הקורבנות. הנפגעות לעתים קרובות לא מספרות על הפגיעה גם מחשש שלא יאמינו להן או - בעיקר בגיל צעיר - משום שהפוגע משכנע אותן שהפגיעה היא לגיטימית או שעליהן לשמור אותה בסוד.

הדו"ח הנוכחי של ארגון הבריאות העולמי אינו כולל את העלייה המדאיגה בשיעורי אלימות במשפחה ופגיעות מיניות בזמן מגפת הקורונה, כפי שמעידים הנתונים גם בארץ. הסגרים, המשבר הכלכלי המחמיר מצוקה וקשיים רגשיים, והימצאות ממושכת של בני משפחה יחד בבית ללא מקורות תמיכה נוספים הביאו להחמרה נוספת, כמו גם עצירה או האטה של שירותי בריאות, רווחה, חינוך ושיקום בזמן משבר הקורונה, שבימים כתיקונם מאפשרים זיהוי והפסקה של פגיעה קיימת.
נשים מהוות מעט יותר ממחצית האוכלוסייה ואלימות מינית ופיזית מהווה הפרת זכויות אדם חמורה, הנושאת בחובה השלכות בריאותיות גופניות ונפשיות - לעיתים לכל החיים
ממצאים אלה אמורים להדאיג כל אחד ואחת מאיתנו - אזרחים, קובעי מדיניות ואנשי טיפול. נשים מהוות מעט יותר ממחצית האוכלוסייה ואלימות מינית ופיזית מהווה הפרת זכויות אדם חמורה, הנושאת בחובה השלכות בריאותיות גופניות ונפשיות - לעיתים לכל החיים. מעבר לחבלות ולפגיעה הנפשית והפיזית המיידית, ישנן השלכות ארוכות טווח לאלימות ולפגיעה מינית: סיכון מוגבר לתחלואה נפשית - דיכאון, חרדה, הפרעה פוסט-טראומתית; התגברות התנהגויות סיכון ואובדנות, וכן תחלואה גופנית כרונית - סוכרת, כאב כרוני, פיברומיאלגיה, היריון בסיכון גבוה וסיבוכי לידה, קשיים בתפקוד המיני, בעיות במערכת העיכול ועוד.
3 צפייה בגלריה
אלימות
אלימות
חשוב לתת לה את ההרגשה שבכל מקרה היא איננה אשמה במה שקרה
(צילום: shutterstock)
למרות שאין תגובה רגשית או פיזית אחת לאלימות או לפגיעה מינית, ישנם סימני אזהרה חשובים. אם הם מופיעים, כדאי לפנות לסיוע, טיפול או התייעצות עם אנשי מקצוע בהקדם.

סמני אזהרה לפגיעה מינית בילדות ונערות

סימנים פיזיים: תלונות על צריבה, גירוי, כאבים או דלקות באיבר המין או במערכת השתן; מחלות מין; בגדים קרועים או מוכתמים בדם; חזרה להרטבה אחרי גמילה; כאבי בטן וראש חוזרים ללא ממצא גופני ברור.
סימנים התנהגותיים: כל שינוי התנהגותי קיצוני אצל נערה או ילדה, כולל הסתגרות והימנעות מאנשים מסוימים או מהליכה למקומות מסוימים ללא הסבר ברור; קשיי שינה כולל חרדה מהירדמות או סיוטים בלילה; ירידה חדה ומשמעותית בלימודים; התפרצויות זעם; התנהגות מינית מסתכנת או לא מותאמת או ידע רב לגבי מין שאינו תואם לגיל.
חשוב לזכור שאין סימן אחד ייחודי לפגיעה מינית או אלימות פיזית, ויתכן שסימנים אלה קשורים לסיבות אחרות, ולאו דווקא לאלימות. לכן, במקרים אלה של נורות אזהרה - חשוב לשאול את הילדה/נערה אם יש משהו שהיא עוברת, לתמוך בה ולומר לה שתוכלו לעזור ולהתמודד עם כל תשובה שתהיה. חשוב לתת לה את ההרגשה שבכל מקרה היא איננה אשמה במה שקרה.

סימני אזהרה לפגיעה בנשים בוגרות וסימנים לקיום קשר פוגעני או מנצל

קשר מיני שמתקיים במצב של יחסי מרות או על ידי דמות סמכותית: למשל ממונה בעבודה, מרצה בלימודים או איש דת - מהווה מצב של פגיעה מאחר שאין אפשרות למתן הסכמה חופשית במצבים אלה.
סימני אזהרה לקשר זוגי אלים: כאשר בן הזוג מצר את צעדיך, באופן מילולי ורגשי או בהתנהגות אלימה ומאיימת מכל סוג שהוא, כולל קנאה מוגזמת, התנהגות אובססיבית ורכושנית. בן הזוג הוא המחליט עבורך, בעוד את ורצונותיך מבוטלים. הוא מבודד אותך מחברים ומבני משפחה ופוגע ביחסים עם הסובבים אותך, תוך זלזול וחוסר הערכה כלפייך וכלפיהם.
הוא מעליב, משפיל ולועג. את מוצאת את עצמך מתנצלת, מתגוננות ומרגישה לא בסדר כל הזמן. בן זוגך יאשים אותך בהתנהגותו, יעורר בך תחושה שכל פעולה שאינה מותרת על ידו היא בגידה ושבירה של האמון ביניכם. התנהלותו מאופיינת בהתקפי זעם, התפרצויות זעם ומצבי רוח משתנים וקיצוניים עד כדי הפעלת אלימות פיזית כלפי חפצים וכלפייך. הרמת יד, אפילו פעם אחת, היא יותר מדי.
אם לאחר אירוע של פגיעה או אלימות את חווה אחד או יותר מהסימנים הבאים: קשיי שינה, הסתגרות וניתוק קשרים, כאבים לא מוסברים, מחשבות חוזרות ונשנות על האירוע, חלומות רעים, התפרצויות בכי או התפרצויות זעם, מצב רוח ירוד, ערך עצמי ירוד, בלבול, אשמה, בושה, הרגשה של אובדן אמון בבני אדם, תחושת ייאוש או מחשבות על מוות - חשוב מאוד לפנות לטיפול בהקדם.

המתנה של שנתיים ויותר לשירותי בריאות הנפש

איתור מוקדם והפניה מהירה לטיפול מדויק ומתוזמן ככל האפשר, יכולים להציל חיים ונפשות, פשוטו כמשמעו. תגובה מותאמת ומתקפת מצד הסביבה, חיבור לגורמי תמיכה וטיפול מוקדם עשויים למנוע ולהפחית התפתחות של הפרעה פוסט-טראומטית ולמנוע שנים של מצוקה וסבל.
המתנה שכזו לאשה שפתחה את סיפור הפגיעה בה אחרי שנים וסובלת מהפרעה פוסט-טראומטית קשה, היא כמו המתנה של שבועות לגבס לאדם ששבר את רגלו - מצב אשר לא יעלה על הדעת
עם זאת, בישראל חיות כיום נשים ונערות שורדות פגיעה מינית שעלולות להמתין עד שנתיים ויותר לשירותי בריאות נפש זמינים, במיוחד בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ובמגזרים מודרים, כולל החברה החרדית והערבית. זאת עקב היעדר תקצוב והזנחה ארוכת שנים. המתנה שכזו לאשה שפתחה את סיפור הפגיעה בה אחרי שנים וסובלת מהפרעה פוסט-טראומטית קשה, היא כמו המתנה של שבועות לגבס לאדם ששבר את רגלו - מצב אשר לא יעלה על הדעת.
האם אנו מוכנים ומוכנות ששליש מבנותינו, נשינו, אחיותינו ואימהותינו יהיו בסיכון כה רב להיפגע ולא לקבל טיפול הולם?
3 צפייה בגלריה
  עצרת לציון יום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
  עצרת לציון יום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב
עצרת לציון יום המאבק הבינלאומי נגד אלימות כלפי נשים בכיכר הבימה בתל אביב, נובמבר 2020
(צילום: מוטי קמחי)

אנו, חברות וחברי החברה הישראלית לקידום אבחון, טיפול ומניעה של פגיעה מינית והחברה לבריאות הנפש בקהילה מכירות ומכירים מקרוב נתונים מצערים אלה בישראל, ומודעות/ים להשלכותיהם. אנו מצטרפות/ים לארגון הבריאות העולמי בקריאה לנקוט פעולות למניעה לטיפול, וקוראים לממשלת ישראל לדאוג לכולנו, ובכלל זה לפתח שירותי רפואה ובריאות נפש רגישי-טראומה (כדוגמת חדרי לידה עם אוריינטציה לשורדות אלימות ופגיעה מינית) כדי לייצר מעטפת טיפול לשורדות ולצמצם את פערי השירות וזמני ההמתנה במרפאות בארץ.
יש להשקיע בהכשרת אנשי רפואה וטיפול לזיהוי ואיתור מוקדם ככל האפשר של קורבנות האלימות. איתור מוקדם והפניה מהירה לטיפול מדויק ומתוזמן ככל האפשר, יכולים להציל חיים ונפשות, פשוטו כמשמעו. בנוסף, יש לפעול בצורה ברורה ונחרצת בכל רמה - בחינוך, באיתור ומניעה באמצעות שירותי הבריאות והרווחה, בהעלאת מודעות והפחתת סטיגמה. על הממשלה לפעול ולתקן פערים ואי-שוויון כלכלי, שכולאים נשים ונערות ביחסים מתעללים שכאלה.
ולבסוף, אנו גם פונים אליכם, הקוראות והקוראים. אם חוויתן פגיעה - פנו לסיוע. אם אתם מגלים שמי מכם עלול לפגוע או פגע כבר, אנא פנו לסייע לעצמכם כדי שלא לחזור על הפגיעה. אם אתם שכנים או חברות שמגלים אירוע אלימות בסביבתכם, חד פעמי או חוזר, עודדו את הנפגעת לפנות לטיפול.
קווי החירום לנפגעות תקיפה מינית, פעילים 24 שעות ביממה:
  • נשים: 1202
  • נשים ערביות: 04-6566813
  • נשים דתיות: 02-6730002
  • סיוע דרך WhatsApp ב-052-8361202
  • קולמילה – צ'אט סיוע אנונימי

ד"ר ענבל ברנר ויפעת בן דוד מהחברה הישראלית לקידום אבחון, טיפול ומניעה של פגיעה מינית; ד"ר עידו לוריא וד"ר אילן טל מהחברה לבריאות הנפש בקהילה