בשיתוף בצלאל סיון ואינפומד

הולדת התינוק היא אמנם אירוע מרגש, אבל גם מלא חששות. האם התינוק בסדר? כמה הוא שוקל? מה מצבו אחרי הלידה? שאלות אלה מעסיקות את ההורים הטריים וכן גם את הצוות הרפואי. מעבר לבדיקת אפגר אשר מהווה בדיקה ראשונית בה נבחנים חמישה מדדי חיים, מתבצעות גם בדיקות שנועדו לבחון אזורים שונים בגוף התינוק ולוודא שלא קיימים מומים מולדים. לבדיקות אלה חשיבות עליונה מאחר והן מאפשרות לאבחן מומים שונים בהקדם ולטפל בהם ביעילות, לעיתים אף בחודשים הראשונים לחיים. אחת מהבדיקות הראשונות אשר מתבצעות היא בדיקה של אזור הגניטליה. ביילודים זכרים, נצפה לראות שהאיבר ישר ושהעורלה שלמה. בנוסף, בודקים קיום של שני אשכים בשק האשכים.

צפו ברופא מסביר:
רק שאלה - במומים מולדים של הגניטליה
מהם המומים השכיחים באזור הגניטליה?
בכ-1-2% מכלל הילודים הזכרים יאובחן מום מולד באזור הגניטליה. מומים אלה מתגלים לעיתים במסגרת בדיקות מעקב שגרתיות במהלך ההריון או שמאובחנים לאחר הלידה.
היפוספאדיאס הוא מום באיבר המין של הזכר. מדובר במצב בו איבר המין לא התפתח כראוי. הדבר מתבטא לרוב במיקום נמוך מהתקין של פתח השופכה, כיפוף של איבר המין וחסר של חלק מהעורלה. בחלק מהמקרים היפוספדיאס יחייב תיקון ניתוחי.
בעיה נפוצה נוספת שמתגלה גם היא פעמים רבות אחרי הלידה היא אשכים טמירים. במהלך ההריון האשכים נוצרים בבטן והם אמורים לרדת לשק האשכים לקראת הלידה. במצבים שבהם הם אינם ניתנים למישוש בשק האשכים עולה חשד לקיום של אשך טמיר. למום זה מספר דרגות חומרה – אשך טמיר מהווה את הדרגה הקלה ביותר בה האשך נמצא בתעלת המפשעה והוא ניתן למימוש. מקרה חמור יותר הוא של אשך שלא נמוש כלל, במצב זה האשך לא ירד אל תעלת המפשעה והוא מצוי בחלל הבטן או שמסיבה כלשהיא האשך התנוון.
איך מטפלים במומים אלה?
במצבים בהם זוהה היפוספדיאס חשוב במיוחד לפנות לאורולוג ילדים ליעוץ טרם הברית, כדי לבחון אם יהיה צורך בעורלה לשם ביצוע התיקון הניתוחי. מורכבות הניתוח תלויה בדרגת הכיפוף של האיבר ובמיקום הפתח של השופכה. הניתוח לא יתבצע מיד עם האבחון, אלא כחצי שנה לאחר הלידה. לאחר גיל חצי שנה הסיכון הכרוך בהרדמה מלאה נמוך יותר והאיבר גדול יותר מאשר בחודשים הראשונים לחי התינוק, דבר שמאפשרת תיקון בטוח יותר.
גם במקרים שבהם אובחן אשך טמיר הטיפול יתבצע רק לאחר גיל חצי שנה כדי לנסות ולראות האם האשך ירד מטה אל שק האשכים ללא כל התערבות. במידה ולאחר שישה חודשים האשך לא נמצא בשק מתקדמים לניתוח.

בשיתוף בצלאל סיון ואינפומד