המסכה מתחת לאף? זה לא מספיק כדי להגן על עצמכם מהדבקה בקורונה: כך אומר הבוקר (ג') באולפן ynet פרופ' דן אדרקה, אונקולוג בכיר בבית החולים שיבא. הוא מסביר כי שימוש נכון במסכת הפנים מפחית את הסיכוי להידבק במחלת הקורונה. "ברגע ששמים מסכה על חולה, אנחנו יודעים שבין 80 ל-90 אחוזים מהווירוס נעצרים במסכה ורק 10 אחוזים משתחררים החוצה לסביבה. אם לשני הצדדים יש מסכה, מדובר בפי 100 פחות מנת הדבקה".

3 צפייה בגלריה
אכיפה לבישת מסכה
אכיפה לבישת מסכה
מסכה מתחת לאף? סיכון גבוה יותר להידבק
(צילום: שלו שלום)

אנשים מבוגרים שומרים על עצמם הרבה יותר ולכן יש הרבה פחות תחלואה בקרבם. צעירים לעומתם מזלזלים יותר, חושבים שלהם זה לא יקרה. המסכה חשובה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. כשאנשים יצאו מהסגר הקודם הם פשוט הורידו אותה
לדבריו של פרופ' אדרקה, הסיבה לכך שלמרות השימוש הנרחב במסכות בקרב הציבור, קיימת בישראל תחלואה הולכת וגוברת, היא השימוש הלא נכון שנעשה במסכות הפנים. "אנשים הולכים עם מסכה ושמים אותה מתחת לאף, וההדבקה היא בעיקר דרך האף בסיכומו של דבר. אם אתה שם מסכה מתחת לאף - אתה תידבק.
"אנשים מבוגרים שומרים על עצמם הרבה יותר ולכן יש הרבה פחות תחלואה בקרבם. צעירים לעומתם מזלזלים יותר, חושבים שלהם זה לא יקרה. המסכה חשובה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים, וכאשר אנשים יצאו מהסגר הקודם הם פשוט הורידו אותה. באוסטריה, באותו זמן, למשל, לא הורידו את המסכה והמשיכו לחיות עם תחלואה מאוד נמוכה".
המסקנה, הוא מסכם, היא חד משמעית - מסכה מורידה את התחלואה ומקטינה את עוצמת התחלואה. "זו עובדה מדעית וחד משמעית ואנחנו צריכים להעביר את המסר לציבור. לא באמצעות הוראות אלא באמת להסביר לציבור את הדבר הזה. זו הדרך היחידה להגן על עצמך ועל משפחתך".
3 צפייה בגלריה
אישה מסכה קורונה התגוננות
אישה מסכה קורונה התגוננות
המסכה מונעת יציאה של 90% מחוללי מחלה מגוף החולה
(ShutterStock)
מחקרים מצאו כי נגיף הקורונה נישא על גבי רסיסי רוק ועובר דרך שיעול, דיבור, צעקה ואפילו נשימות מאדם נגוע לסביבתו. הטיפות נישאות לרוב עד מרחק של 1.60 מטר בממוצע, ומכאן הריחוק החברתי הנדרש של שני מטרים מאדם לאדם, יחד עם עטיית מסכות והקפדה על היגיינת ידיים. באיחור משמעותי מיתר מדינות העולם, רק בתחילת אפריל הורה משרד הבריאות על החובה לעטות מסכות בכל יציאה מהבית. המסכות, כך נמצא, תרמו באופן משמעותי לירידה בשיעור ההדבקות במדינות העולם שאימצו את החובה הזו.
מחקר של מדעני אוניברסיטת דיוק שבארה"ב, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Science Advances, בדק את יעילות המסכות השונות. המסכה שנמצאה כמגינה ביותר בפני רסיסים הייתה מסכת N95 המותאמת לפנים ללא שסתום, ואחריה – המסכה הכירורגית. מעניין לראות שבהתאם לאזהרות שניתנו בעבר, מסכות N95 עם שסתום נמצאו כיעילות פחות. ממצאים בעבר כבר הראו שמסכות אלו עלולות לגרום לפיזור רב של רסיסים, כשלחץ האוויר גבוה והשסתום עלול להתפרק.
"אם כל אחד היה עוטה מסכה – יכולנו לבלום 99% מהטיפות לפני שהגיעו מאדם נגוע לאחר", אמר ד"ר אריק ווסטמן, פיסיקאי מצוות החוקרים, "בהיעדר חיסון או תרופה אנטי ויראלית, המסכה היא הדרך המוכחת כדי להגן עליכם ועל אחרים".
המסכה שהגנה הכי פחות היא זו שעשויה מצמר. החוקרים הופתעו לגלות שהיא פולטת כמות רסיסי רוק גבוהה אף יותר מאלה שנפלטו כשאדם לא עוטה מסכה. מסכות לא יעילות נוספות שנמצאו היו - בנדנה, מסכות תפורות מבד ומסכות כותנה.