נינג'ות, הכתבה הזאת מיועדת לכם. הטיפוס הוא ענף ספורט שלא היה מוכר בעבר, ושנכנס לחזית הבמה רק בשנים האחרונות, הרבה בזכות ההבלטה של העוסקים בו בתוכניות הנינג'ה השונות. מכיוון שהענף פחות מוכר לאוכלוסייה בכלל ולעולם הרפואה והשיקום בפרט, גם הפציעות השכיחות בו פחות ידועות.
קראו עוד:
בענף הזה יש הרבה חיכוך בכפות הידיים והרגליים וגם החזקה סטטית לפרקים תוך שימוש באצבעות הידיים. התוצאה: שפשופים, יבלות וחתכים מקומיים הם נחלתם של כל המטפסים, בוודאי החדשים. הפציעות הללו אולי לא ישביתו אף מטפס, אבל הן בוודאי יפריעו לו לתפקד, ואם מדובר בפציעה יותר חמורה, יש להפסיק את הטיפוס ולטפל בבעיה שנוצרה.
אז מהן שבע הפציעות השכיחות ביותר בקרב מטפסים, ואיך אפשר להתמודד איתן?
7 צפייה בגלריה
קיר טיפוס
קיר טיפוס
אם מדובר בפציעה חמורה, יש להפסיק את הטיפוס ולטפל בבעיה שנוצרה
(צילום: shutterstock)

קרעים ברצועות של אצבעות כף היד

אחת הפציעות השכיחות בענף הטיפוס, וגם הייחודיות לו, היא קרע של רצועה בחיבור גלילי האצבעות (Finger Pulley Tear), הנובע מהעמסת יתר על גידי האצבע תוך כדי תנועה - בדרך כלל בעת החזקה בעזרת אצבע אחת או שתיים. המטופל יחוש כאב מיידי שילווה בנפיחות מקומית.
תפקיד הרצועה (Annular Pulley) הוא לתמוך בגידים שמכופפים את גלילי האצבעות ומאפשרים את האחיזה הדרושה בעת הטיפוס. כשיש מתח רב על הגיד, הרצועה עלולה להיקרע, והגיד יוצא ממקומו. פציעות של קרע ברצועת ה-Pulley נרפאות בדרך כלל בקצב איטי, ויש לקחת זאת בחשבון בעת תהליך השיקום אצל הפיזיותרפיסט המטפל. בתחילה תהיה מנוחה מוחלטת במקביל לשימוש בקרח ונטילת נוגדי דלקת, והחזרה לטיפוס תהיה באחיזות שפחות יעמיסו על האזור הפגוע. הפיזיותרפיסט יטפל בעזרת חבישות מקומיות לייצוב ולהורדת העומס וייתן תרגילי מתיחות וחיזוק.
אפשר למנוע פציעה זו באמצעות בניית כוח וסיבולת גבוהה של שרירי כף היד ושורש כף היד דרך אחיזות שונות וכן חיזוק של שרירי האמה וחגורת הכתפיים. אחד התרגילים היעילים: סוגים שונים של תלייה עם אחיזות משתנות.
7 צפייה בגלריה
טיפוס
טיפוס
סוגים שונים של תלייה עם אחיזות משתנות יכולים למנוע פציעה
(צילום: shutterstock)

פריקות ותת-פריקות של הכתף

כל ניתור המשלב פעילות של ידיים מעל גובה הראש – במיוחד כשהכתף מבצעת תנועת סיבוב חיצוני ניכר – מהווה סכנה לפריקה של מפרק הכתף ברמה כלשהי. הזרוע עוצרת, והגוף נע קדימה: יש תנועה של ראש עצם הזרוע קדימה, מה שיוצר את המנגנון הקלאסי של תת פריקה ופריקה (סבלוקסציה ודיסלוקציה, בהתאמה) בכתף.
אם זה קרה, יהיה כאב חד בכתף. בפריקה מלאה ניתן יהיה לראות דפורמציה מקומית, שכן הראש של עצם הזרוע (ההומרוס) נע קדימה ומטה ואיננו במקומו הטבעי מול עצם השכמה.
השיקום יתבצע על ידי פיזיותרפיסט מוסמך, ובתהליך ישולב מתלה ללא הפעלה ותזוזה (במקרה של פריקה מלאה) או טיפול שיכלול מתיחות, טכניקות להורדת כאב ובעיקר תרגילים לשיפור השליטה וטווחי התנועה המקומיים (במקרה של תת פריקה). כדי למנוע את הפציעה הזו, יש להקפיד על טווחי תנועה מקסימליים ובעיקר על שליטה שרירית באותם טווחים. תרגילי חיזוק במלוא הטווח במהירויות ובזוויות עבודה שונות יכולים לעזור.
7 צפייה בגלריה
יובל שמלא
יובל שמלא
יובל שמלא. תוכניות הנינג'ה בטלוויזיה העניקו לענף חשיפה שלא הייתה לו קודם
(צילום מסך)

קרעים בשרירי השרוול המסובב בכתף

בכתף שלנו יש מספר שרירים שנקראים "שרירי השרוול המסובב" (Rotator Cuff muscles), ושתפקידם, בין היתר, לייצב את הכתף בעת תנועות הזרוע השונות. הפציעה בהם אינה ייחודית לענף הטיפוס, אבל שכיחה בו עקב הדרישה הפיזית הרבה מהגפיים העליונות – ובעיקר הכתפיים. בטיפוס אנחנו דואים זמן רב יחסית כשהידיים פונות מעלה, מה שמעמיס על כל חגורת הכתפיים ועל גידי השרירים המקומיים. כאב שמגיע כשהידיים מעל הראש, יכול לעורר חשד לנזק לאחד מגידי השרירים המייצבים המקומיים. הדבר יכול להוביל גם לתלונות על חולשה ונמלול מקומיים.
לאחר טיפול תומך, שיכלול קרח ומנוחה, יש להתחיל בשיקום פיזיותראפי במטרה להוריד כאב ונפיחות (אם נוצרה) ולשפר טווחי תנועה וכוח שרירי עד רמה של ביטחון ושליטה שרירית בתנועות, בזוויות ובאחיזות משתנות. רק אז אפשר לחזור לטיפוס.
כדי למנוע את הפציעה הטורדנית הזו, יש לשמור על טווחים, גמישות ובעיקר על שליטה שרירית בטווחים הללו (Mobility) לצד הקפדה על חיזוק מייצבי הכתף כחלק משגרת תרגילי החיזוק.
7 צפייה בגלריה
מטיילים ביום הבחירות
מטיילים ביום הבחירות
קיר טיפוס בראשון לציון. נקיטת אמצעי ביטחון תקדים תרופה למכה
(צילום: אסף קמר)

דלקות גידים

הסיבה הקלאסית להיווצרות דלקת גידים היא עומס יתר על רקמת גיד-שריר. בעת התלקחות הדלקת תיווצר בדרך כלל נפיחות מקומית.
הגידים הם רקמת חיבור המשכית של שרירים ומקשרים בין השרירים לעצמות. אצל מטפסים יהיו דלקות גידים בעיקר בכתפיים, במרפקים ובשורשי כף היד, אבל הדלקת יכולה להיות גם במפרקים ובאזורים אחרים, והביטוי שלה יהיה כאב וחולשה מקומית וירידה במסת השריר המקומית.
הדלקת בדרך כלל תיווצר על רקע שימוש יתר מקומי ותנועות חוזרניות. אם היא לא תטופל, והעומס על הרקמה יימשך, עלול להתפתח קרע של הגיד, ולכן יש להוריד את העומסים עד הפסקת הפעילות וטיפול פיזיותראפי שיכלול קרח, גירויים חשמליים, דיקור יבש לשרירים המקומיים, חבישות, תרגילי חיזוק, מתיחות ועוד.
איך נמנעים מזה? מקפידים על חיזוק השרירים, בעיקר אלה שבאזור הגיד הרלוונטי. גם מתיחות ועיסוי עצמי (שיכול להתבצע עם אביזר עזר כמו כדור עיסוי או גליל עיסוי) יכולים להגן מפני דלקות כאלה.
7 צפייה בגלריה
קיר טיפוס חבל
קיר טיפוס חבל
אם הוא רוצה למנוע דלקות גידים, יש דרכים לעשות זאת
(צילום: shutterstock)

תסמונת אצבע הדק

בתופעה זו, שקרויה גם Trigger Finger, אחת האצבעות נתקעת במנח של כיפוף. לעיתים יתלוו לכך קליק לא נעים ותחושת נוקשות באזור הגלילי של האצבע שבה התרחשה התקיעה. הסיבה לתופעה היא היווצרות ציסטה במעטפת של הגיד כופף האצבע, שמובילה ללכידת הגיד ולתקיעה של תנועת האצבע. זה יפריע לפעילות אבל לא תמיד ילווה בכאב. הפתרון יכלול טיפול תומך, הורדת עומסים, שימוש בסד וזריקות מהאורתופד לפי הצורך.
אין דרך חד משמעית למניעת התופעה, אבל שינוי אופי הפעילות וגיוון של האחיזות השונות יכולים לעזור, ואיתם חיזוק של שרירי כף היד והקפדה על מתיחות של אצבעות כף היד ושל כף היד עצמה.
7 צפייה בגלריה
טיפוס
טיפוס
חשוב לבחור נעליים נוחות, עם רוחב מספק באזור קופסת הבהונות ובמידה מתאימה
(צילום: shutterstock)

יבלות בכף הרגל

הטיפוס מתבצע עם נעליים שמאפשרות תנועה של הבהונות בכף הרגל, מה שמסייע לכפות הרגליים להתכוונן ולאחוז. העומסים המופעלים על כפות הרגליים בעת הטיפוס מובילים לעיתים קרובות ללחצים, ליובש וליבלות – בעיקר באזור העקב והבוהן. זה לא ימנע טיפוס בימים הבאים, אבל יכול לעורר כאבים בכפות הרגליים ולהפריע ליכולות הטיפוס.
כדי למנוע ולמזער את התופעות הללו, כדאי לשמור על לחות כפות הרגליים בעזרת קרם רלוונטי לפני הטיפוס ואחריו, וכן למרוח חומר מונע חיכוך (וזלין, למשל) באזורי שפשוף. חשוב במיוחד לבחור נעליים נוחות, עם רוחב מספק באזור קופסת הבהונות ובמידה מתאימה.
7 צפייה בגלריה
כף רגל כפות רגליים כאבים יבלות שריטות
כף רגל כפות רגליים כאבים יבלות שריטות
הכאבים בכפות הרגליים לא ימנעו ממנו לטפס, אבל בהחלט יפריעו
(צילום: shutterstock)

שריטות ויבלות בכפות הידיים

תופעות אלו שכיחות עקב חיכוך כפות הידיים באחיזות של סלעים או בידיות קיר הטיפוס ויכולות להפריע להמשך הפעילות. כדי למנוע אותן, יש להשתמש בכפפות מתאימות. חבישות לפי הצורך יצמצמו את התופעה המציקה הזו.

סיכום

הטיפוס הוא ענף ספורט נהדר המוביל לפיתוח גמישות, כוח, קואורדינציה ועוד, אבל הוא טומן בחובו פציעות פוטנציאליות שצריך להיות מודעים להן. נקיטת אמצעי ביטחון תקדים תרופה למכה. אמצעים אלה כוללים חימום לפני הפעילות, שמירה על שגרה הכוללת מתיחות ותרגילי תנועתיות (Mobility), הקפדה על שיפור טכניקת הטיפוס בצורות ובאחיזות שונות, שגרה של אימוני כוח, שיפור אלמנטים של כוח ומסת שרירים ומנוחה לפרקים. כל אלו יובילו אתכם לטיפוס בצורה יעילה, בטוחה ובסבירות פציעה נמוכה, ובכך תשתפרו ותיהנו מהטיפוס שלכם לאורך זמן.
הכותב הוא פיזיותרפיסט מוסמך, בעלים של הקליניקה "Physio Fitness +" ומרצה באקדמיה, בסדנאות ובקורסים מקצועיים