בשיתוף אלטמן

הברזל הינו מינרל חיוני לתהליכים רבים בגופנו, ביניהם תפקוד תקין של מערכת החיסון, יצירת אנרגיה ונשיאת חמצן מן הריאות לחלקי הגוף השונים, הכוללים את המוח והשרירים, מסבירות פרופ' נעמה קונסטנטיני, רקפת אריאלי ונועם רדליך.
חסר ברזל הוא מצב שבו משק הברזל מדולדל (ללא התייחסות לריכוז ההמוגלובין בדם), אשר ללא אבחון וטיפול, יכול להתפתח לכדי אנמיה מחסר ברזל. אנמיה מוגדרת כריכוז המוגלובין נמוך מהנורמה לקבוצת מין וגיל.
בשנים האחרונות הצטבר מידע רב לגבי ההשלכות של חסר ברזל ללא אנמיה, המחדד את הצורך במדידה של סמני רמות הברזל בגוף ואת העובדה שלא ניתן להסתמך על ריכוז ההמוגלובין כמדד למאגרי הברזל, כפי שנעשה במקרים רבים מטעמי נוחות/עלות.

גורמי סיכון לחסר ברזל

קיימות סיבות רבות להתפתחות חסר ברזל, ביניהן כמות לא מספקת של ברזל בתזונה, גדילה מואצת (כמו בגיל ההתבגרות), איבוד מוגבר של ברזל מהגוף (דמומים לדוגמא) ומצבי חולי שונים.

תסמינים של חסר ברזל

התסמינים של אנמיה (מכלל הסיבות) מוכרים (עייפות, קוצר נשימה במאמץ, חולשה, כאבי ראש ועוד). מתברר שגם חסר ברזל ללא אנמיה עלול לגרום לתסמינים כגון עייפות מוקדמת בזמן המאמץ, ירידה ביכולות פיזיות וקוגניטיביות, פגיעה בריכוז ועוד.

כמות הברזל היומית המומלצת

הצריכה היומית המומלצת של ברזל עומדת על 8 מ"ג ליום בקרב גברים בוגרים ו-18 מ"ג ליום בקרב נשים בגילאי 19-50. בנשים מבוגרות, לאחר הפסקת הווסת, ההמלצה משתווה לזו של הגברים ועומדת על 8 מ"ג ליום. יש לציין כי בהריון דרישת הגוף לברזל עולה ל-27 מ"ג ליום.
כמו כן, קיימת עלייה של כ-30% בצרכי הברזל בקרב מבצעי פעילות גופנית מאומצת באופן קבוע (בשל איבודים מוגברים). בקרב אנשים הנוקטים בתזונה צמחונית/טבעונית, מומלץ לצרוך פי 1.8 ברזל מן ההמלצות, בשל ספיגה נמוכה יותר של ברזל ממקורות צמחיים.

מקורות תזונתיים לברזל

במזון קיימים שני סוגי ברזל: ברזל המי וברזל לא-המי. ברזל המי מצוי במזונות מן החי והוא יותר זמין ונספג ביעילות גבוהה יותר בהשוואה לברזל לא-המי. ברזל לא המי מצוי במזונות מן הצומח, והוא נספג ביעילות נמוכה על ידי הגוף.
גורמים תזונתיים המעכבים את ספיגת הברזל ההמי כוללים מזונות עשירים בסידן, תה וקפה, בעוד שסוגי סיבים מסוימים (פיטטים ואוקסלטים) המצויים בתרד, קיין, אגוזים ושקדים, עשויים לעכב את ספיגת הברזל הלא-המי. בכדי להגביר את ספיגת הברזל הלא-המי ממקורות תזונתיים העשירים בברזל מסוג זה, מומלץ לשלבם עם מזונות עשירים בויטמין C (כמו תפוז, פלפל, עגבנייה, קיווי) או עם מזונות המכילים ברזל המי.
טיפול בחסר ברזל והמלצות
הטיפול הטוב ביותר לחסר ברזל הוא כמובן המניעה. חשוב לעודד ולחנך לתזונה נבונה הכוללת מזונות עתירי ברזל, כגון בשר בקר, הודו, קטניות, וחלק מדגנים המלאים, הפירות היבשים והירקות. במידה והתגלה חסר ברזל בבדיקות הדם, מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע ולבחון האם יש צורך במתן תוסף ברזל.
בשיתוף אלטמן