עכשיו כבר ברור – הקורונה היא לא "סתם שפעת": מספר הנדבקים ברחבי העולם מתקרב למאה אלף, עם אלפי מקרי תמותה, ו-15 חולים ישראלים שנחשפו לאלפים שהושמו בבידוד. מוקד מד"א מקבל מדי יום אלפי פניות, של אזרחים הדורשים פראמדיק שיגיע לבדיקת נוכחות הנגיף.

1. מהן ההנחיות החדשות של משרד הבריאות שפורסמו הערב?

ההנחיות החדשות כוללות 11 צעדים נוספים למיגור הקורונה, ואלו הן:
1. ישראלים השבים מ- צרפת, גרמניה, שוויץ, ספרד אוסטריה יחויבו בבידוד בית למשך 14 יום, ההחלטה רטרואקטיבית מיום עזיבת היעד.
2. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל, אלא עם יציגו יכולת מוכחת לבידוד בית. ישום החלטה זו יכנס לתוקף בימים הקרובים.
3. איסור גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל.
4. תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בחו״ל– יחויבו בבידוד בית 14 יום.
5. עובדי מערכת הבריאות – איסור גורף לצאת לחו"ל.
6. חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש.
7. חל איסור השתתפות בהתכנסויות מעל 100 איש , לאנשים שחזרו מכל יעד בחו״ל
ב 14 הימים האחרונים.
8. המלצה לנציב שירות המדינה לאסור באופן גורף יציאות עובדים לחו"ל.
9. המלצה לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב , סכרת ,יתר לחץ דם , מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני , להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו״ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.
10. תיירים ששהו באיראן, עיראק, סוריה, לבנון (ב-14 יום האחרונים) לא יורשו להיכנס.
11. הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים.
אתמול (ד') התייחס מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימנטוב, לאמצעי המיגון המסיביים בהם השתמשו צוותי הקלפיות המבודדות בעת ספירת הקולות, וטען כי אמצעי המיגון בהם עשו שימוש, מחשש להדבקה בעת המגע עם מעטפות ההצבעה - היו מוגזמים.
בראיון לרשת ב' אמר בר סימן טוב: "זה לא נדרש, אנחנו עובדים עם הידע המדעי המתקדם ביותר שאומר שאין הדבקה מחפצים". עם זאת כאמור, בספרות המדעית פורסמו מחקרים רבים, המעידים כי נגיפי הקורונה אכן עלולים לעבור מחפצים לבני אדם".

2. האם ההנחיות החדשות כוללות גם טיסות קונקשן?

משרד הבריאות מעדכן כי ההנחיות החדשות לגבי השבים מספרד, גרמניה, צרפת, שוויץ ואוסטריה המחייבות בידוד - אינן כוללות "קונקשן". כלומר מי ש"עבר" בשדה תעופה במדינות אלה, לטיסת המשך - אינו מחוייב בבידוד.

4. נכחתי באצטדיון בלומפילד במקביל לחולה הקורונה - האם עליי להיכנס לבידוד?

השוהים באצטדיון בלומפילד בתאריך 24.2 בין השעות 20:00-22:00, בשער 7-8 בין השורות 43 ל-49 ומכיסאות 169 ל-179 - צריכים להיכנס לבידוד. הבידוד הנדרש הוא לתקופה של 14 ימים מלאים, כלומר עד 8.3.2020.

5. אם נכחתי באצטדיון בשעות המפורטות, אך במקום אחר - האם עליי להיכנס לבידוד?

לא. כרגע ההנחיות של משרד הבריאות קובעות כי רק מי שישב בשער 7-8, גוש 425, שורות 43-49 בכיסאות 169-179 ייכנס לבידוד. עם זאת, יש להמשיך להתעדכן בהנחיות משרד הבריאות וייתכן שינויים בהנחיות למי ששהה במשחק זה.

6. אחד מבני המשפחה שלי היה במשחק ואנו גרים יחד, האם אני צריך להיכנס לבידוד?

המחויבים להיכנס לבידוד הם מי שנכחו במשחק בעצמם. אם לא הייתם במשחק באצטדיון בלומפילד בתאריך 24.2, בין השעות 20:00-22:00 - אין צורך להימצא לבידוד.

7. מי מחויב להיות בבידוד?

באתר משרד הבריאות נמצאת הרשימה המעודכנת של כל אלה שחייבים להישאר בבידוד ביתי למשך 14 יום. כעיקרון, מדובר בכאלה שנחשפו למשך יותר מ-15 דקות לאחד מ-15 הנדבקים בקורונה, וכאלה ששבו ממדינות נגועות, ובהן סין ואיטליה.

8. איך נדבקים בנגיף?

על פי הידוע עד כה, הנגיף עובר בין בני אדם במרחק של פחות מ-2 מטרים, ובחשיפה של למעלה מ-15 דקות. תוכלו לדעת אם אתם קרובים מדי – אם אתם מצליחים להריח את הבל פיו של האדם. פירושו של דבר, שרסיסים מפיו בעת הדיבור, עלולים להגיע אליכם. בנוסף, הנגיף ככל הנראה עובר גם באמצעות מגע במשטחים. ולפיכך יש להימנע ממגע של ידיים מזוהמות – בעיניים, באף או בפה.

9. האם הנגיף עובר גם דרך בעלי חיים?

עדיין לא ידוע. עם זאת, אותר לפני כשבוע כלב שנדבק בנגיף הקורונה בתוצאת "חיובי-חלש", כלומר - העומס הנגיפי בגופו אינה גבוהה והוא עצמו לא חלה.

10. האם הנגיף עובר בעקיצת חרק?

ההערכות כרגע הן שלא, כיוון שהנגיף עובר ברסיסי רוק החודרים למערכת הנשימה, ולא דרך הדם. עם זאת, הנושא עדיין בחקירה.

11. האם מותר לנסוע באוטובוס או ברכבת?

כן. עם זאת מומלץ לנקוט בהיגיינה, לחטא ידיים בתום הנסיעה ולא לגעת בידיים בעיניים אף או בפה. ככל שניתן עדיף לשבת ליד חלון פתוח

12. האם הנגיף עלול לעבור בסקס?

כרגע אין הוכחות לכך שהנגיף עובר ביחסי מין. עם זאת הוא בהחלט עלול לעבור דרך נשיקה.
צפו: כל מה שידוע על נגיף הקורונה עד עכשיו

13. איך צריך לפעול בבידוד?

לשהות בחדר נפרד ומאוורר היטב עם דלת סגורה, לא לצאת למרחב הציבורי, לא להגיע לעבודה או למוסדות חינוך, לא להשתמש בתחבורה ציבורית, בחשד להדבקה אין להגיע למרפאות או בתי חולים אלא להתקשר למד"א.

14. האם בני המשפחה של הנמצאים בבידוד צריכים להיות בבידוד גם?

לא. עם זאת, יש להימנע מלהתקרב לאנשים הנמצאים בבידוד למשך 14 יום.

15. אני חושש שנדבקתי בקורונה. האם לפנות לקופת חולים או לחדר המיון?

בשום פנים ואופן לא. בכל חשד להדבקה יש להתקשר למוקד הקורונה של משרד הבריאות בטלפון 5400*, שם יבדקו האם יש צורך בבידוד. ניתן גם להיעזר באפליקציית הקורונה החדשה של משרד הבריאות. מי שבבידוד וחש בתסמינים של חום, שיעול או קוצר נשימה, צריך להתקשר למוקד מד"א בטלפון 101, שם יבדקו את סיכון ההדבקה ויחליטו אם לשלוח פראמדיק לבדיקת קורונה בביתך.

16. האם כדאי להתחיל להסתובב עם מסיכה ברחוב?

מהידוע כעת, מסיכת פנים אינה מונעת הדבקה. הסיבה לכך היא שהמסיכה ההדוקה והמשוכללת ביותר, N95, אינה מונעת חדירת חלקיקים קטנים מ-0.3 מיקרון. גודל נגיף הקורונה המשוער הוא 0.1 מיקרון. בתוך כך, המסיכה לא הפחיתה את שיעור ההדבקה בסין. חשוב לזכור גם שההדבקה העיקרית היא דרך עיטוש ושיעול, וכי לרוב גם מי שעוטה מסיכה מסיר אותה כדי להשתעל או להתעטש.

2 צפייה בגלריה
 הצוותים הרפואיים מתכוננים לקבלת חולים בתל השומר
 הצוותים הרפואיים מתכוננים לקבלת חולים בתל השומר
הצוותים הרפואיים מתכוננים לקבלת חולים בתל השומר
(צילום: שאול גולן)

17. איך אפשר למנוע הידבקות בקורונה?

יש להקפיד על כללי היגיינה, שכוללים שיעול או עיטוש אל השרוול ולא אל כף היד או אל האוויר. יש להימנע מכסיסת ציפורניים, שפשוף העיניים או חיטוט באף בידיים שנגעו במשטחים ציבוריים, ולהקפיד על בידוד החולים. כמו כן, חשוב לשמור על היגיינת ידיים שכוללת שטיפה במים וסבון למשך 20 שניות כמה פעמים ביום, או חיטוי הידיים בג'ל אלכוהול.

18. איך נדבקים בווירוס הקורונה?

הווירוס עובר בעיקר דרך רסיסי רוק ונזלת, אבל כנראה גם בדמעות ובהפרשות גוף.

19. את מי בעיקר תוקף הווירוס?

נתוני ההדבקות מראים כי וירוס הקורונה כמעט ולא פוגע בילדים מתחת לגיל תשע. רוב החולים קשה הם מבוגרים, בעיקר כאלה עם מחלות רקע כמו סוכרת, אסתמה, השמנת יתר, מחלות לב ודיכוי חיסוני.

20. האם ניתן להיבדק בקורונה מאכילת מזון שהוכן על ידי נשא או בסביבת נשא?

אכן יש פוטנציאל הדבקה הן משימוש בכלים משותפים והן מאכילת מזון שהוכן על ידי נשא , שכן הקורונה עוברת דרך רסיסי רוק. עם זאת עדיין לא ברור האם בבליעה של המזון הנגוע שורד הנגיף את חומציות הקיבה.

21. האם כדאי לתכנן טיסות לקיץ הקרוב?

התפרצות והתפשטות הקורונה לא צפויה להיעלם בחודשים הקרובים. לכן, מומלץ בשלב הזה להימנע מהזמנת טיסות שאינן הכרחיות.

22. איך מתבצעת הבדיקה לגילוי הדבקה בקורונה?

בדיקה לגילוי קורונה מתבצעת בדגימה מהאף שנלקחת באמצעות מטוש המועבר למעבדה הנמצאת בתל השומר. שם מכניסים את הדגימה למבחנה, ובאמצעות מכשיר הקרוי PCR, מתבצע חימום וקירור של הדגימה פעמים רבות. לצד נוכחות חיידק, מתבצע חיתוך ושכפול מקטע החומר התורשתי של הנגיף, והוא מושווה לנגיף הקורונה. התוצאה מתקבלת בתוך כ-5 שעות.
2 צפייה בגלריה
היערכות צוותי הרפואה לקליטת נוסעי ספינת הקורונה
היערכות צוותי הרפואה לקליטת נוסעי ספינת הקורונה
היערכות צוותי הרפואה בתל השומר
(צילום: מוטי קמחי)

23. מה מקורו של נגיף הקורונה?

נגיף ה"קורונה הסיני" המכונה גם בשם המדעי 2019-nCov או בשם שנקב ארגון הבריאות העולמי: COVID-19 שייך למשפחת נגיפי הקורונה. תת-זן זה הוא השביעי בסדרת תתי-זנים במשפחה, הידוע כמדביק בני אדם. על פי ההערכות, נגיפים חדשים נוצרים במרוצת השנים בעקבות מוטציות, שהן שינויים גנטיים ההופכים את הווירוסים לעמידים ואלימים יותר. שמו של נגיף הקורונה, כמו שאר הנגיפים בקבוצה זו, ניתן לו בגלל ה"כתר" שעל המעטפת שלו, המסייעים בעת חדירתו לתא חי.

24. מה התסמינים המאופיינים לחולי קורונה?

המחלה מתבטאת לרוב בתסמינים קלים וחולפים דמויי שפעת, הכוללים כאבי ראש וחולשה, נזלת, כאבי גרון או שיעול, וכאבי שרירים. אצל חלק מהנדבקים, תלווה המחלה גם בסיבוכים הכוללים חום גבוה, קשיי נשימה, דלקת ריאות, ולעתים גם זיהום בדם ומוות.

25. איך מטפלים בחולים?

חולה פוטנציאלי ששהה באזורים נגועים בסין ומגלה תסמינים של מחלה קשה בתוך 14 יום מרגע השהייה במקום, נחשב לנשא פוטנציאלי. חולה כזה מועבר לבידוד, ומבוצעות בו בדיקות מעבדה הכוללות משטח אף לאיתור וירוסי ה"קורונה" באמצעות מעבדת הנגיפים המרכזית של משרד הבריאות בתל השומר, ושלילת קיומם של נגיפים נוספים.
מאחר שאנטיביוטיקה לא פועלת נגד וירוסים, אין בשלב זה כל טיפול במחלה מלבד סיוע תומך הכולל השגחה ומתן נוזלים. במקרה של הידרדרות נשימתית, לחולים ניתנת אנטיביוטיקה מונעת והנשמה. כיום מנסים מספר פרוטוקוליים טיפוליים בתרופה "כלורוקווין" נגד מלריה, שהראתה יעילות גם נגד נגיף הקורונה בקיצור משך ההחלמה ושיפור מצב החולים.

26. מדוע ייצור חיסון נגד הווירוס מתעכב?

שתי חברות כבר החלו בתהליך לקראת יצירת החיסון, אולם מדובר בפרוייקט העלול לארוך חודשים ארוכים. כדי ליצור חיסון, יש צורך ליטול נגיפים מאנשים נגועים, ומהם לבודד מקטעים מהחומר התורשתי של הנגיף, הוא ה-RNA, ולתרבת אותם בכמויות עצמות. דרך נוספת היא לתרבת את הנגיף עצמו כאשר הוא מומת ואינו יכול לגרום למחלה. תהא השיטה אשר תהא, מדובר בייצור ממושך שגם אם יואץ, יארך כשנתיים לפחות.

27. איך לחזור הביתה לבידוד מנתב"ג?

הפרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות מנחה כי רצוי שבן משפחה יגיע ברכב פרטי. אם אין אפשרות, יש לחזור במונית.
פורסם לראשונה: 16:29, 23.02.20