האם הנגיף הופך להיות עמיד יותר ויותר? זן חדש, המכונה "רקומביננטי" התגלה במעבדה הלאומית לוס אלמוס שבניו מקסיקו ודווח בפגישת האקדמיה למדעים בניו יורק בתחילת החודש.
2 צפייה בגלריה
קורונה בתוך הגוף נגיף תוקף בני אדם
קורונה בתוך הגוף נגיף תוקף בני אדם
האם הנגיף הופך להיות אלים יותר?
( צילום: NIH)
הנגיף ההיברידי נוצר ממיזוג שיצר החלפת גנים, בין הזן הבריטי B.1.1.7 לזן הקליפורני B.1.329 שאחראי ככל הנראה לגל המקרים האחרון בלוס אנג'לס, כיוון שהוא נושא מוטציה שהופכת אותו לעמיד בפני נוגדנים מסוימים.
הנגיף עדיין נמצא בבדיקות מעבדה, אולם הוא ככל הנראה הנגיף ה"מתמזג" (רקומביננטי) הראשון שהתגלה במגפת הקורונה. עם זאת, השלב הזה היה צפוי, שכן הוא נפוץ במשפחת נגיפי הקורונה.
נתונים כי הזן הבריטי לא גורם לתחלואה קשה בילדים:
בשונה מהתפתחות ווריאנטים המתפתחים כל העת, נגיף רקומביננטי יכול להיווצר ממפגש בין מספר מוטציות היוצרות זן חדש הכולל שילוב של שינויים גנטיים. עדיין לא ברור מה מידת האלימות של הנגיף ההיברידי החדש שהתגלה, ומשמעותו אל מול החיסונים השונים, או מה מידת ההתפשטות שלו, אך המדענים מזהירים כי מדובר בחשיבות אבולוציונית גדולה שעלולה להוביל ליצירת זנים חדשים אלימים.
זן משולב שכזה, מתרחש בדרך כלל בנגיפים מכיוון שהאנזים המשכפל את המטען הגנטי שלהם מחליק לעתים על גבי ה-RNA שהוא מעתיק אל מקום אחר אותו הוא מעתיק, ואז שוב חוזר למקום הקודם בו הפסיק.
אם תא מארח מכיל שני נגיפים שונים, האנזים עלול לקפוץ מאחד לשני ולשלב אלמנטים שונים של כל גנום. התוצאה היא נגיף היברידי חדש, שמכיל מוטציות משני נגיפים או יותר.
"אנו עשויים להגיע לנקודה בה התופעה מתרחשת בשכיחות גבוהה", אמר ד"ר סרגי פונד מאוניברסיטת טמפל בפנסילבניה, החוקר את תופעת הרקומביננטים באמצעות השוואת אלפי רצפי גנום של נגיפים. עם זאת, לדבריו אין עדיין עדויות להופעת התמזגות נרחבת בין נגיפי הקורונה. "אין שאלה האם זה יקרה, אלא מתי", הוא חורץ.
כאמור, ההשלכות של הממצא החדש עדיין לא ברורות, כיוון שמעט מאוד ידוע על תכונותיו של הנגיף החדש. מה שכן ידוע הוא שהוא נושא מוטציה אחת מהזן הבריטי הנקראת Δ69 / 70, ואחת מהזן הקליפורני הנקראת L452R. המוטציה הזו ככל הנראה עמידה לנוגדנים מסוימים.
הלילה פורסם גם מחקר נוסף המעלה חשש מפני הווריאנט הדרום אפריקני: חוקרים מאוניברסיטת טקסס יצרו במעבדה נגיף המכיל את המוטציות שבזן האפריקני B.1.351 וחשפו אותו לדגימות דם מאנשים מחוסנים. המחקר הראה הפחתה של שני שלישים בכמות הנוגדנים המנטרלים שנוצרו.
עם זאת, ראש צוות החוקרים העריך כי החיסון של פייזר יגן בפני הזן הדרום אפריקני, כפי שפרסמה החברה לפני כשבוע.
בתוך כך, אמרו בפייזר שהיא נערכת לבדיקות נוספות שיקבעו האם יש צורך במנת דחף שלישית, או בעדכון החיסון בהתאם לזנים החדשים שיתפתחו. היתרון בחיסון ה-mRNA מעבר ליעילותו הגבוהה, היא שבזכות הטכנולוגיה החדשנית, ניתן ליצור חיסון חדש בתוך 6 שבועות.