"לא נהיה מחוסנים לפני הקיץ הבא - במקרה הטוב": כך אומר הבוקר (א') פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן.
בדבריו, מתייחס פרופ' אדלר להצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע שעבר בנוגע לרכישת 8 מיליון מנות חיסונים מחברת פייזר. ההסכם עם ענקית התרופות צפויה לתת מענה ל-4 מיליון ישראלים שיקבלו שתי מנות חיסון לכל אדם. לדברי נתניהו "אספקת החיסונים תחל בינואר ותגבר בחודשים שלאחר מכן".
עם זאת, אומר באולפן ynet פרופ' אדלר, ולמרות "ההבטחות שמפזר נתניהו", אין להסתמך על החיסון כפתרון למגפת הקורונה בעתיד הקרוב. "כשמנהיגים זורקים אשליות והבטחות שווא לציבור זה דבר חמור ביותר. יש תשעה מיליארד תושבים בעולם ובישראל בלבד צריך 18 מיליון חיסונים לקורונה. לא יהיה כאן חיסון לפני הקיץ הבא".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו חיסון קורונה פייזר
בנימין נתניהו חיסון קורונה פייזר
"כשמנהיגים זורקים אשליות והבטחות שווא לציבור זה חמור ביותר"
(צילום: רויטרס, אוהד צויגנברג)
פרופ' אדלר מסביר כי גם אחרי אישור החירום של ה-FDA בארצות הברית לייצור החיסון של פייזר, יהיה צורך במעקב קפדני כדי להבטיח שאין תופעות לוואי מסכנות חיים. "הדרך להוכיח יעילות ובטיחות החיסון היא ארוכה. בנוסף, נדרש ייצור אדיר ואספקה למדינות רבות בעולם. מספיק שתהיה תופעת לוואי של אחוז אחד בחיסון של פייזר, ומישהו מבוגר יחטוף דלקת קרום המוח מהחיסון, כדי להפיל את כל המהלך. לכן שלב הוכחת הבטיחות יהיה ארוך יותר משחושבים", הוא אומר.


יש לציין כי חברת פייזר והממשל האמריקני הגיעו לסיכום על אספקת 100 מיליון מנות חיסון לארצות הברית בלבד. הגיוני אם כך שפייזר תממש קודם את התחייבויותיה לארצות הברית לפני שתפנה לשוקי חוץ.
בתוך כך, 286 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. המספר הנמוך יחסית הוא תוצאה של כמות הבדיקות הנמוכה. בסך הכול נערכו אתמול כ-12,600 בדיקות בלבד (לא כולל בדיקות למחלימים) ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 2.3%. מחצות אובחנו 36 נשאי קורונה נוספים.


מנתוני משרד הבריאות עולה כי מתוך 7,916 חולי הקורונה הפעילים בישראל 536 מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ – 288 מהם במצב קשה. 122 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,721.