הודעת חברת מודרנה אתמול (ב') על הגשת החיסון שלה לאישור חירום לרשויות הבריאות בארה"ב ובאירופה, הפיחו תקווה כי אולי כבר רואים את האור בקצה המנהרה. אבל פרופ' סיריל כהן מאוניברסיטת בר אילן מצנן את ההתלהבות בראיון לאולפן ynet הבוקר (ג').
"אין ספק שמדובר בחדשות טובות, והם גם מוכנים עם הנתונים, אבל אנחנו לא נראה את החיסון באופן גורף לפני האביב", הוא אומר ומסביר, "זה שיתחילו לחסן, זה לא אומר שהקורונה תהיה מאחורינו ואסור לנו בעצם להרגיש "באווירת סוף קורונה" ולא להתייחס להנחיות או לזלזל בסגר, אם יהיה".
הוא מוסיף כי הוא משוכנע שצריך ללמוד לחיות עם הקורונה. "זה שיש אנשים שאומרים שאנו צריכים להגיע לאפס הדבקות, אני לא בטוח שזה נכון. אנו צריכים לאמוד את המחיר ואת הסיכונים שאנו לוקחים", הוא מסכם.
2 צפייה בגלריה
החיסון של מודרנה. ייקח זמן עד שהחיסון יגיע לכולם
החיסון של מודרנה. ייקח זמן עד שהחיסון יגיע לכולם
החיסון של מודרנה. ייקח זמן עד שהחיסון יגיע לכולם
(צילום: רויטרס)
עם זאת הוא מתייחס לנתונים המאוד מעודדים של מודרנה וגם של פייזר. "מודרנה ממשיכים בקו של יעילות של 94% אחוז לחיסון. אחד הנתונים שמאוד מעודד, זה כשמשווים את החולים הקשים, אצל מודרנה, מתוך 11 האנשים בקבוצה המחוסנת, אף אחד מהם לא חולה. בעוד שבקבוצה שקיבלה את חיסון הדמה, כלומר פלצבו, אנו רואים שיש שם משהו כמו 30 חולים קשים שאפילו אחד נפטר. כלומר בהחלט ניתן לראות עניין של הגנה".
הוא מוסיף כי בחיסון של מודרנה, מתוך 30 אלף אנשים שנבדקו, אלפים היו מעל גיל 65, שזה בהחלט מעודד. "ניתן לראות שהיעילות של החיסון חוצה מגזרים וגילים".
2 צפייה בגלריה
מעבדות המכון הביולוגי
מעבדות המכון הביולוגי
החיסון הישראלי. חייבים להמשיך לפתח אותו
(צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי)
פרופ' כהן התייחס גם לדבריו של מנהל המכון הביולוגי, פרופ' שמואל שפירא, כי קיים זלזול מצד ההנגה בחיסון הישראלי. "אני לא חושב שיש חלילה זלזול בחיסון הישראלי, אני מאוד מאמין בו, אבל ללא ספק, קשה מאוד להתמודד כביכול עם חברות שקיבלו מימון של מיליארדים של דולרים מול האמצעים שיש לנו. ברור שצריך להמשיך ולפתח את הנושא של החיסון במכון הביולוגי ולו כדי להיות מוכנים וכדי שתהיה לנו את התשתית".

ובתוך כך, נתוני הקורונה מראים כי מספר המאומתים היומי היה הגבוה ביותר זה חודש וחצי - 1,227 נדבקים חדשים ביום, מתוך כ-56 אלף בדיקות. לפי נתוני משרד הבריאות מהבוקר, מספר החולים המאושפזים בבתי החולים במצב קשה עומד על 264, בהם 99 שמחוברים למכונת הנשמה.
מפרוץ המגפה נפטרו 2,865 בני אדם ובמספר זה לא חל שינוי מאז אמש. שיעור הבדיקות החיוביות עמד על 2.2%. ללא בדיקות סקר (בדיקות שמתבצעות בין היתר בבתי אבות, במוסדות דיור מוגן ובבתי ספר), עמד שיעור הבדיקות החיוביות על 2.7%.