לא מזמן קיבלתי טלפון מאמא לחוצה. היא שיתפה אותי שהבת שלה חזרה הביתה מבית הספר אחרי שיעור בנושא חינוך פיננסי והכריזה שהיא עומדת לפתוח עסק. האם, שכירה כל השנים, נבהלה ולא ידעה מה עושים ואיך להגיב לילדה.
זאת לא פעם ראשונה שאני פוגשת הורה בסיטואציה כזו. זה דבר שחוזר על עצמו לא מעט ובמיוחד בתקופה האחרונה - הילדים רוצים להתחיל להרוויח כסף משלהם, ולהקים יזמויות, והורים שלא יודעים איך עושים את זה נלחצים. אולי זה קרה גם לכם, אולי עוד יקרה, מה שחשוב זה קודם כל לא להילחץ.
3 צפייה בגלריה
תנו להם להתנסות, להצליח וגם להצליח פחות
תנו להם להתנסות, להצליח וגם להצליח פחות
תנו להם להתנסות, להצליח וגם להצליח פחות
(צילום: shutterstock)
יזמות היא דבר נפלא, שמחזק יכולות ומיומנויות סופר חשובות לעתיד ילדינו, כדוגמת חשיבה יצירתית, מציאת פתרונות והוצאת רעיונות מהכוח אל הפועל, וזאת הזדמנות נפלאה עבורנו ההורים לתמוך בילדים ובמהלך המעצים הזה שלהם, גם אם לרגע נדמה לנו שחסר לנו הידע הרלוונטי.
הסתכלו על זה כעל עוד שלב בהתפתחות שלהם ושלכם. ממש כמו שלמדתם לראשונה איך לחתל אותם או איך להיפרד מהם בכניסה לגן - כך תוכלו ללמוד לתת לילדיכם את התמיכה והעזרה שהם צריכים גם בשלב הזה.

פרגנו להם

בתור התחלה - פרגנו להם וחזקו אותם על הרצון להיות יזמים ועצמאים. זה לא מובן מאליו, וזו כאמור התנסות מאוד חשובה לעצמאותם ולעתיד שלהם.
עדכנו אותם שאתם שם איתם ובשבילם ושתשמחו לעזור בכל דבר וענין. חשוב שהם ירגישו את תמיכתכם ויידעו שהם לא לבד בתהליך. אמנם לילדים רבים יש יכולות יזמיות להוציא לפועל דברים נפלאים בעצמם, אך חשוב לזכור שהם עדיין ילדים ואפילו בגילאי הנוער – חשוב להיות שם עבורם לכל אתגר וענין שיפגשו.
קראו עוד:
לא מזמן קיבלתי שיחת טלפון מאב טרוד. הבן שלו, בן ה-15 הקים עסק אינטרנטי. לקוח שלא מצא חן בעיניו השירות שקיבל מהבן התקשר לאב ואיים לתבוע. האב נבהל וברגע של סערת רוחות אסר על בנו להמשיך כל עיסוק יזמי שהוא.
לאחר שנרגע הוא הבין שלאסור על הבן התעסקות יזמית זה לא באמת הפתרון הנכון, אלא כיבוי האש היזמית הפנימית והחשובה שבוערת בו. הוא הבין שעליו להיות שם עבור בנו והתקשר לבקש עזרה והכוונה אל מול הסיטואציה.
3 צפייה בגלריה
חשוב להיות שם עבורם לכל אתגר שיפגשו
חשוב להיות שם עבורם לכל אתגר שיפגשו
חשוב להיות שם עבורם לכל אתגר שיפגשו
(צילום: shutterstock)

להדגיש את החוזקות של הילדים

ייתכן ולילדים שלכם כבר יש רעיונות יזמיים משלהם, ייתכן והם פשוט מחפשים את הדרך לייצר הכנסה ועוד לא יודעים איך. שאלו אותם איזה עסק הם חשבו להקים. דרך נפלאה להעלות רעיונות ולעורר בהם השראה היא על ידי סיפורי יזמות של ילדים אחרים. הרשת מלאה סיפורי יזמויות וזו הזדמנות מצוינת לקרוא עליהם יחד.
חשבו יחד על הערך שהם יכולים להעניק מתוך החוזקות והיכולות שלהם
מה שחשוב להבין ולדייק גם לילדים שיזמות היא זיהוי של בעיה/אתגר/קושי/רצון/אי נוחות ורצון למצוא לה פתרון. עזרו לילדים לדייק מה הבעיה שהם מזהים אצל האחר וחשבו יחד על מספר פתרונות אפשריים. כדאי שהפתרונות יתבססו על החוזקות של ילדיכם ועל דברים שהם אוהבים ונהנים לעשות. לשם כך נהלו איתם שיחה בה תדגישו את החוזקות שלהם, וחישבו יחד מה המענה שהם יכולים להעניק לצורך שזיהו.
אם לא זיהו צורך ספציפי, אלא רק בוער בהם הרצון להתחיל להרוויח, הסבירו להם שכסף מקבלים תמורת ערך שנותנים לאחר, וחשבו יחד על הערך שהם יכולים להעניק מתוך החוזקות והיכולות שלהם. כך למשל: אם הילד או הילדה שלכם אוהבים כלבים ונהנים לטפל בהם, אפשר לחשוב יחד על אנשים שאוהבים שהכלב שלהם נקי אבל לא תמיד אוהבים את ההתעסקות עם רחיצת הכלב.
3 צפייה בגלריה
אוהבים כלבים? אפשר לעשות מזה עסק
אוהבים כלבים? אפשר לעשות מזה עסק
אוהבים כלבים? אפשר לעשות מזה עסק
(צילום: shutterstock)
בקשו מהם לחשוב על מספר פתרונות אפשריים שהם יכולים להציע למצב, למשל: ללכת לביתו של בעלי הכלב ולרחוץ אותו שם, להביא את הכלב אליכם הביתה ולרחוץ אותו אצלכם או אפילו להציע לבעלים לקחת במקומם את הכלב לרחיצה במספרת כלבים. חשבו יחד על היתרונות והחסרונות של כל פתרון ותנו לילדים לקבל החלטה מושכלת בעצמם.

יוצאים לדרך

ברגע שמצאתם את הרעיון ליזמות, חשבו יחד איתם את העלויות - כמה יעלה להם לממש את היזמות, בין אם זה עבור חומרים או מוצרים שירכשו, ובין אם זה עבור זמן העבודה שלהם. לאחר שתבינו יחד מה עלות היוזמה, בדקו איתם כמה ירצו להרוויח, ולמדו אותם שעלות ההוצאות שלהם + כמה שהם רוצים להרוויח = הסכום שיבקשו.
אם הילדים חזרו מאוכזבים הביתה מניסיון היזמות שלהם, בדקו יחד מה ניתן לשפר לפעם הבאה
זאת הזדמנות מצוינת לשיח על צרכנות נבונה - היכן כדאי לרכוש את חומרי הגלם או המוצרים שהם צריכים עבור היזמות שלהם. חשבו יחד כיצד יוכלו להגיע ללקוחות פוטנציאלים – אולי לתלות מודעות ברחוב, אולי להעביר הודעת ווטסאפ בקבוצה השכונתית וכו'. שלחו אותם לנסח את המודעה המתאימה ותנו להם פידבק – האם ברור ממה שניסחו מה השירות או המוצר שהם מציעים ומה התמורה שהם מבקשים.
הרשו להם להתנסות, לחוות, להצליח וגם להצליח פחות. מכל עשייה אפשר ללמוד ולהתקדם. אם חזרו מאוכזבים הביתה מניסיון היזמות שלהם, בדקו יחד מה ניתן לשפר לפעם הבאה. אם חזרו מאושרים – בדקו יחד איתם מה עבד, וכיצד יוכלו לשחזר את ההצלחה לפעם הבאה.
הכותבת מלווה משפחות ליצירת חופש כלכלי ומחברת הספר "יזמות לילדים סקרנים – עושים כסף בכיף"