בשעה שכולם מתרכזים בנגיף הקורונה שמאיים על העולם, מתפשטת בארץ מכה אחרת: מאות ילדים נדבקו בשבועות האחרונים בדלקת גרון חיידקית שעלולה במקרים מסויימים וחריגים, פרט לחום ולכאבי גרון ובליעה, גם לגרום לפגיעה בשריר הלב.
על פי נתונים שהגיעו לידי ynet, חלה עלייה משמעותית במקרי דלקת הגרון "טונסיליטיס" בקרב ילדים בשבועות האחרונים. דלקת הגרון נגרמת כתוצאה מהידבקות בחיידק סטרפטוקוק מקבוצה A. הנתונים מצביעים על מאות ילדים ברחבי הארץ שנדבקו. בחלק מהמקרים נרשמה הדבקה מאסיבית בגנים ובכיתות שלמות.
1 צפייה בגלריה
שכיחה מאוד אצל ילדים - דלקת גרון
שכיחה מאוד אצל ילדים - דלקת גרון
שכיחה מאוד אצל ילדים - דלקת גרון
(צילום: shutterstock)
דלקת בשקדים או באדנואידים שכיחה מאוד אצל ילדים – בעיקר בעונות הסתיו והחורף – אך פוקדת לעיתים גם מבוגרים. היא מתרחשת כשהזיהום נאגר בשקדים או באדנואידים (הממוקמים אחרי השקדים ומאחורי האף), השייכים למערכת הלימפה שתפקידה לזהות ולהשמיד פולשים זרים. בלוטות הלימפה מייצרות חלק מתאי מערכת החיסון אולם לעתים מתרחש בבלוטות עצמן זיהום, שמוביל לדלקת ולמחלה.
צפו: מה עושים במקרה של דלקת גרון בילדים?

במקרים כאלה, השקדים הופכים לדלקתיים, מאדימים, מגדילים את נפחם וגורמים למחלה. אחד החיידקים השכיחים ביותר בדלקות השקדים והאדנואידים הוא הסטרפטוקוקוס מקבוצה A. גם נגיפי מחלת הנשיקה EBV ו- CMV עלולים לגרום לדלקות של השקדים, אך במקרה כזה הדלקת לא מגיבה לתרופות אנטיביוטיות, והטיפול הוא תומך בלבד, הורדת חום ועירוי נוזלים למניעת התייבשות.
דלקת שקדים מלווה לעתים בחום גבוה אך לא תמיד, ומצטרפים אליה כאבי גרון, אדמומיות בלוע, תפליטים (נקודות לבנות על השקדים), וקשיי בליעה. אצל ילדים, דלקת בשקדים עלולה לגרום גם להתייבשות, כיוון שהכאב העז גורם להם להימנע משתייה.
החיידק סטרפטוקוק A, הוא הגורם במרבית המקרים לדלקת גרון חריפה, והוא גם היחיד שדורש טיפול. תחילה מבצע הרופא משטח גרון במרפאה, ולאחריו מחליט על טיפול אנטיביוטי בתרופות ממשפחת הפניצילין (כמו מוקסיפן או רפאפן), למשך 10 ימים. את הטיפול ניתן להתחיל תוך 9 ימים מרגע תחילת הסימפטומים, כך שאין דחיפות להתחיל בטיפול מיידית.
חיידק הסטרפטוקוק כמעט שאינו גורם למחלה אצל ילדים מתחת לגיל 3. על פי ההערכות, החיידק אינו מסוגל לחדור לגוף ברקמת הלוע של תינוקות ופעוטות, ועל כן ההנחיות קובעות שאין צורך ליטול משטח גרון בגילאים אלה במרבית המקרים, ואין כל צורך בטיפול אנטיביוטי כנגד החיידק סטרפטוקוק.
החיידק סטרפטוקוק נחשב למדבק מאוד, והוא עובר ברסיסי רוק ונזלת. על כן מומלץ להימנע משימוש בכלי אוכל משותפים בתקופת המחלה. במקרה של הדבקות חוזרות בחיידק סטרפטוקוק, נוהגים לעתים לבצע משטח גרון לכל המשפחה כדי לנסות ולאתר את הגורם ה"מדביק" ולטפל בו.
הסכנה בחיידק הסטרפטוקוק היא מקדחת השיגרון, תגובה דלקתית אוטואימונית שנוצרת בגוף בתגובה לחיידק, וגורמת לפגיעה בלב, במיפרקים ואפילו במוח. זו הסיבה שבמקרה של הופעת משטח גרון חיובי לסטרפטוקוק, חובה לטפל באנטיביוטיקה.