העיסוק והמשאבים בחינוך מתמטי מתמקדים בדרך כלל בתיכון ובבחינות הבגרות, כלומר בסוף התהליך, אבל המתמטיקה מתחילה עוד הרבה קודם, בגיל הרך, חלון זמן שבו הילדים צריכים ורוצים לקבל כלים שיאפשרו להם לשחק עימה ולחקור אותה.
איך משכנעים ילדים צעירים שמתמטיקה היא משחק? מאוד פשוט, בדיוק כמו שמשכנעים ילדים שחול הוא משחק, נותנים להם את הכלים המתאימים לשחק בחול.
2 צפייה בגלריה
 שפה היא הכלי לחשיבה ויצירה
 שפה היא הכלי לחשיבה ויצירה
שפה היא הכלי לחשיבה ויצירה
(צילום: shutterstock)
הורה שמעוניין שהילד שלו ישחק במתמטיקה צריך לתת לו כלים מתאימים. עם חול זה קל, הולכים לחנות וקונים דלי, כף, מסננת וכו'. תנו לילד כלים טובים והוא יבנה ארמון, אבל מהם באמת הכלים הדרושים כדי לשחק במתמטיקה? הכלי החשוב והנדרש ביותר כדי לשחק עם מתמטיקה הוא השפה המתמטית המתארת רעיונות. שפה היא הכלי לחשיבה ויצירה.

מה הקשר בין הורים פטפטניים לילדים אינטיליגנטים?

כולנו יודעים שצריך לדבר אל תינוקות. כל המחקרים מראים כי דיבור לתינוקות מפתח אותם שכלית. הורים שמדברים הרבה עם ילדיהם מגיל צעיר תורמים להתפתחות המוח שלהם, ולהפך, הורה שמגדל את התינוק שלו ללא שפה, פוגע בהתפתחות השכלית שלו.
כך גם עם השפה המתמטית, אם נשלב אותה, כבר מרגע הלידה, כחלק מהשפה העברית, כמו "תוסף" לשפה העברית, נשפיע על היכולות המתמטיות של הילד בעתיד ונגרום לו להתעניין במתמטיקה ולשחק איתה.
קראו עוד:
המתמטיקה נמצאת בכל מקום. כדאי להתחיל מהדברים הפשוטים ובמינונים נמוכים. נסו שלא "להנחית" את המתמטיקה בבת אחת על הילדים. שינוי מהיר ודרמטי מדי עלול לעורר התנגדות, להלחיץ ולהיות לא מהנה, ואנחנו הרי מעוניינים ליצור רושם ראשוני טוב, לעורר סקרנות ולהשאיר פתח למחשבה.
איך מתחילים? הנה שלושה צעדים קטנים, שמעבר לפיתוח האינטיליגנציה המתמטית של ילדכם, גם יכניסו אתכם לאווירת החג. אגב, הפעילות הזאת טובה לילדי גן ותיכון כאחד.

הצעד הראשון

נקנה לכבוד חג החנוכה שני סביבונים רגילים ולא מתוחכמים, כמו פעם, כאלה שעל פאותיהם רשומות האותיות: נ, ג, ה, פ.

הצעד השני

נחליט על סכום דמי חנוכה כולל שניתן לכל הילדים יחד. אם אין לכם שקלים בודדים אפשר להזמין תור בסניף הבנק ולהגיע לשם כדי לפרוט את הסכום לשקלים בודדים (בשפה מתמטית: אחדות).
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)

הצעד השלישי

צעד זה מתאים לערב משפחתי של הדלקת נרות. במקום לתת לילדים את דמי החנוכה "בחינם" ניתן להם "להרוויח" אותם ולרכוש השכלה מתמטית.
רכזו את כל השקלים לערמה אחת וכנו אותה בשם: "ערמת האחדות". ניתן להרוויח כסף בשתי שיטות שונות, וכדי שיווצר שיח מתמטי תוודאו שחלק מהילדים ישחקו בשיטה הראשונה וחלקם בשיטה השניה.
בשיטה הראשונה השחקן בוחר מראש אות - נניח "ג". בכל תור הוא מסובב סביבון אחד בלבד, ובכל פעם שהסביבון יפול על האות שבחר מראש, הוא לוקח שקל מהערמה. בשיטה השניה השחקן לא בוחר שום אות, ובכל תור הוא מסובב את שני הסביבונים. אם שני הסביבונים נפלו על אותיות זהות הוא לוקח שקל מהערמה.
תוך כדי המשחק ובוודאי גם אחריו, תהיו עדים בעצמכם לשיח המתמטי שיתפתח לגמרי מעצמו. מציעה לכם לנצל את ההזדמנות ו"להשחיל" בשיח שאלות בשפה מתמטית כמו "מה ההסתברות שהסביבון ייעצר בדיוק על האות 'ג'?", "האם היא זהה להסתברות שהוא ייעצר בדיוק על האות 'נ'?" ו"מה ההסתברות ששני סביבונים יעצרו בדיוק על אותה האות?"
שאלות נוספות שאפשר לשאול: "כמה אחדות קיבלתם?", "האם תרצו להפוך אותן לעשרות?", "כמה עשרות תוכלו לקבל מהאחדות שברשותכם?" ו"האם הסיכוי להרוויח כסף בשיטה הראשונה שווה לסיכוי בשיטה השניה?"
אחרי המשחק והשיח בין האחים אני מבטיחה לכם שתשתוקקו להמשיך בשיפור המתמיד וההדרגתי לשינוי שזה עתה התחלתם. חג חנוכה שמח ושינוי מהנה ופורה.
הכותבת היא בעלת תואר שני במתמטיקה ובמדעי המחשב, בעלת נסיון בהוראה אקדמית והכנה לבגרויות ומייסדת שיטת פרקטל לחשיבה מתמטית מהגיל הרך.