משבר הקורונה הביא איתו לא מעט שאלות, לא רק בנושאי חינוך, בריאות או ריחוק חברתי, אלא גם בנושאים כלכליים שמתייחסים למזונות ילדים במשפחות שנפרדו עוד לפני משבר הקורונה או במהלכו. בתחילת המשבר הייתה נטייה להאמין כי מדובר במצב זמני, ולכן בתי המשפט נטו שלא להתערב בשינוי הסכמי מזונות. רבים מהזוגות עצמם הבינו שהדברים יסתדרו בתוך חודשיים-שלושה ואין טעם לפתוח הסכמים שהדיון בהם יכול לקחת חצי שנה או יותר.
מאז החל המשבר, במארס 2020, עברו כבר שמונה חודשים והדברים השתנו, לפחות בצד המשפטי. שאלות שהתייחסו לסוגיות של מזונות שנדחקו הצידה צפות עכשיו ודורשות טיפול ומענה. אז מה עושים במקרים שבהם מתעוררות מחלוקות? ראשית, מומלץ להגיע להסכמות לפני שמגיעים לבית המשפט, ואם לא, בתי המשפט כבר הספיקו לדון בלא מעט סוגיות המתייחסות למזונות ולמשבר הקורונה ולמצוא פתרון עבורן.
2 צפייה בגלריה
חלוקת זמני השהות משפיעה על גובה המזונות
חלוקת זמני השהות משפיעה על גובה המזונות
חלוקת זמני השהות משפיעה על גובה המזונות
(צילום: shutterstock)

1. האם יציאה לחל"ת היא סיבה טובה לפנות להפחתה במזונות?

כל שינוי מהותי במצב הכלכלי של מי מבני הזוג הנושאים בנטל המזונות והוצאות הקטינים יכול להוות עילה לשינוי סכום המזונות. בתי המשפט כבר הבינו כי יציאה לחל"ת או פיטורים מעבודה, הם סיבה המצדיקה הפחתה במזונות ילדים, במיוחד אם בא בעקבותיהם זעזוע מרחיק לכת.
יחד עם זאת, יש צורך להוכיח בבית המשפט כי מדובר במצב מתמשך ולא במצב זמני שיכול להיפתר בתוך מספר חודשים. רבים מהעובדים שיצאו לחל"ת חזרו לעבוד ומצאו עצמם שוב בסגר השני בחל"ת נוסף, ולכן מדובר במצב זמני, זאת לעומת כאלה שנמצאים כבר מחודש מארס בחל"ת ולא ברור אם אכן יחזרו לעבודה קבועה או כאלו שעסקיהם קרסו ולא יוכלו עוד "להתרומם מהקרשים".
קראו עוד:

2. אני בעל עסק עצמאי וחוויתי ירידה חדה בהכנסות, גרושתי יצאה לחל"ת, האם יש כאן עילה להפחתת מזונות?

בית המשפט קבע במקרה דומה כי גם אם הגבר המשלם מזונות ילדים חווה ירידה בהכנסות העסק העצמאי, אין בכך עילה מספקת להסכים לבקשתו להפחתת מזונות. במקרה הזה, האישה הוצאה לחל"ת, ולכן סבלה גם היא מפגיעה כלכלית שאינה מאפשרת לה להסתפק בסכום נמוך יותר בתשלום המזונות. חשוב לזכור, כל החמרה נוספת של אחד הצדדים או שינוי בנסיבות לטובה, יכולים בעתיד לשנות את המצב וייבחנו בהתאם לנסיבות.

3. אני עצמאי והעסק שלי נמצא בהליכי חדלות פירעון, האם זה מהווה עילה להפחתה במזונות?

כן, בהחלט. בית המשפט הבהיר כי תכליתה של הקצבת המזונות במסגרת תיק פשיטת רגל ו/או בהליכי חדלות פירעון המתבררים במסגרת התיק בבית המשפט המחוזי היא לאזן בין האינטרסים המתחרים של הנושים השונים לרבות הזכאי למזונות והחייב עצמו.
למעשה במקרה זה מלאכת האיזון תלויה בנסיבות של כל מקרה ומקרה, והעקרונות אותם בית המשפט צריך לשקול הם צרכי הילדים למזונות, הכנסות בעל העסק שנמצא בהליכי חדלות פירעון, והכנסותיו של מי שזכאי למזונות. במקרים מעין אלה נקבע כי ייתכן שלפחות בהתחלה סכום המזונות יהיה נמוך, גם אם קודם לכן ניתן פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה הקובע סכום גבוה יותר למזונות.
2 צפייה בגלריה
אבא ובן בדרך לגן
אבא ובן בדרך לגן
כל שינוי מהותי במצב הכלכלי יכול להוות עילה לשינוי סכום המזונות
(צילום: Shutterstock)

4. התגרשתי בזמן הקורונה ובן זוגי יצא לחל"ת, האם המזונות שייקבעו יהיו זמניים או קבועים?

במקרה שבו בני הזוג נמצאים בעיצומם של הליכים משפטיים וטרם נקבע סכום מזונות הילדים, אין צורך להוכיח שינוי במצב הכלכלי. אם אחד הצדדים פוטר או יצא לחל"ת ניתן לבקש לשלם מזונות מופחתים. לא מדובר בהחלטה זמנית אלא קבועה. אם המצב הכלכלי משתפר, ואחד מבני הזוג חזר לעבודה סדירה, ניתן להגיש בקשה לדיון מהיר, על מנת לבקש שינוי סכום המזונות.

5. אם כתוצאה מהמשבר חל שינוי בזמני השהות של הקטינים אצל כל אחד מההורים, תהיה לכך משמעות מבחינת סכומי המזונות?

חלוקת זמני השהות שבין ההורים משפיעה בהחלט על גובה החלוקה של המזונות והוצאות הילדים ביניהם. לכן בהחלט שיש לכך משמעות, ובלבד שהשינוי בזמני השהות נמשך לאורך זמן ואינו זמני וגם לא מניפולציה של מי מההורים כדי להגדיל או להקטין את סכומי המזונות.

6. האם מענקים או קצבאות שמשולמים להורים גרושים עבור הילדים עקב המשבר אמורים להתחלק בין שני ההורים באופן שווה?

כל מקרה לגופו לפי ההסכם או פסק דין של בית המשפט לענייני המשפחה, אולם במקרים שבהם יש חלוקת זמני שהות שוויונית בין הורים המשתכרים פחות או יותר באופן שווה, וכן הוצאות הטיפול בילדים זהות בין ההורים, מן הראוי שמענקים שהתקבלו עבור הילדים, יתחלקו שווה בשווה בין ההורים.
ד"ר עו"ד רונן דליהו הוא מומחה בדיני משפחה