פריצת דרך במלחמה בסרטן: רופאי המרכז הרפואי שיבא הוציאו כבד נגוע בסרטן מגופה של חולה וניקו אותו מהגידול. הכבד הבריא הושתל בחזרה בגופה של החולה.
מדובר בהליך שבוצע בפעם הראשונה בישראל, ובוצע בכ-100 חולים בלבד ברחבי העולם. את הניתוח ביצע פרופ' דניאל אזולאי יחד עם ד"ר אילון להט וצוות רחב של מרדימים, מנתחים, אחיות וטכנאים. הניתוח המורכב, הקרוי Ex Situ, שילב הסרת גידול והשתלת הכבד הבריא בחזרה לגוף החולה, נמשך כ-11 שעות ונערך ביום רביעי שעבר (11.3).
3 צפייה בגלריה
ניתוח הסרת גידול כבד שיבא
ניתוח הסרת גידול כבד שיבא
לראשונה בישראל: הסרת גידול בכבד מחוץ לגוף החולה
(המרכז הרפואי שיבא)
המטופלת, בשנות השלושים לחייה, נותחה לפני כמה שנים בברזיל לאחר שחלתה בסרטן במעי הגס. כשעלתה לישראל, נבדקה ונמצא כי הסרטן שלח גרורה בגודל של כ-15 ס"מ לכבד. היא החלה לעבור טיפולי כימותרפיה ולאחריהם את הניתוח החדש.
הניתוח בוצע בשלושה שלבים: בשלב הראשון כרתו המנתחים את הכבד החוצה מהגוף, והניחו אותו בתוך קרח סטרילי בטמפרטורה של 4 מעלות צלזיוס. בשלב השני, הוסר הגידול הסרטני כשהוא בקרח הסטרילי. בחלק הסופי, בוצעה השתלת הכבד הבריא בחזרה לגופה של המטופלת.
3 צפייה בגלריה
ניתוח הסרת גידול כבד שיבא
ניתוח הסרת גידול כבד שיבא
ניתוח הכבד המורכב בעולם
(המרכז הרפואי שיבא)
3 צפייה בגלריה
ניתוח הסרת גידול כבד שיבא
ניתוח הסרת גידול כבד שיבא
צוות רחב של מרדימים, טכנאים ורופאים
(המרכז הרפואי שיבא)
"מדובר בניתוח הכבד המורכב ביותר בעולם", מספר פרופ' אזולאי, "זהו שילוב של ניתוח כבד, שהוא מורכב בפני עצמו, והשתלה של הכבד. הניתוח הזה כולל הרבה סיכונים שעיקרם דימום קטלני, אבל לשמחתנו החולה שרדה ואני מקווה שבתוך 10 ימים היא תשתחרר לביתה".

בשורה לחולי הסרטן - הסרת גידול חוץ גופית

לפני כשבועיים, בוצע ניתוח בו הוסר גידול בריאה מחוץ לגוף החולה. בניתוח הסבוך שנערך בבית החולים בילינסון, כרתו הרופאים את הריאה הנגועה בגידול הסרטני, ניקו אותה, והשיבו אותה לגוף החולה.
"מדובר בבשורה למטופלים שהדלת נסגרה בפניהם", אומר ד"ר להט, "זוהי עוד אופציה טיפולית, אבל מדובר בניתוח נדיר, בעל אחוזי תמותה גבוהים ולכן הוא דורש לנקוט בזהירות גבוהה ובחירה נכונה של המקרים המתאימים. הניתוח דורש יכולת טכנית גבוהה ומעמיד את המטופלים בסיכון, אבל פותח תקווה למסלול טיפול חדש בעולם״.