בשיתוף המרכז הרפואי שיבא
הטיפול בסרטן העור עובר פריצות דרך שנשמעות לפעמים כמו מדע בדיוני, אבל מחוללות מהפכה אמיתית בחיים של החולים.
"הטיפול שלנו שואף לרפא מהמחלה והמהפכה היא פנטסטית", אומרת ד"ר רוני שפירא- פרומר, מנהלת מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ומלנומה במרכז הרפואי שיבא.
3 צפייה בגלריה
פריצת דרך בתחום הטיפול בסרטן העור
פריצת דרך בתחום הטיפול בסרטן העור
פריצuת דרך בתחום הטיפול בסרטן העור
(GettyImages)
השינוי הגדול התרחש, לפני הכל, בתחום הטיפול במלנומה אבל הייתה לטיפול זה השפעה על העולם האונקולוגי כולו". משתפת ד"ר שפירא-פרומר "תחומי הטיפול שהחלו ונוסו במכון, מובילים היום לחיפוש כיוונים חדשים בעולם המלנומה אבל גם בסוגי סרטן אחרים".
"במלנומה לא מטפלים באמצעות כימותרפיה, אנחנו משתמשים בטיפולים המתקדמים ביותר ומתאימים אותם אישית לכל חולה", אומרת ד"ר שפירא-פרומר, "אנחנו מנסים להבין את הסביבה החיצונית והפנימית האינדיווידואליות של כל חולה מבחינת הגנטיקה האישית והמערכת החיסונית שלו. כל חולה מטופל בדרך שלו, כדי שיגיב טוב יותר לתרופות שהוא מקבל".
3 צפייה בגלריה
ד"ר רוני שפירא
ד"ר רוני שפירא
ד"ר רוני שפירא פרומר, מנהלת מכון אלה
(יחידת הצילום שיבא )
מנהל המרכז לרפואת הסרטן, פרופ' רענן ברגר: "מכון אלה הוא אחד המרכזים שהובילו ומובילים את המהפכה האימונותרפית בטיפול בחולי הסרטן, והוא חלוץ ברמה העולמית במתן טיפולים תאיים למטופלים עם ממאירויות שונות".
3 צפייה בגלריה
פרופ' יעקב שכטר
פרופ' יעקב שכטר
פרופ' יעקב שכטר מייסד ונשיא מכון אלה
(יחידת הצילום שיבא )

אימונותרפיה: מפעילים את מערכת החיסון

ד"ר שפירא-פרומר, מנהלת מכון אלה, היא אחת הרופאות עם הניסיון הרב ביותר בישראל בטיפול בגישות אימונותרפיות בחולי מלנומה ובחולים עם ממאירויות אחרות. היא מובילה עשרות מחקרים קליניים פורצי דרך ונחשבת בעולם אשת מקצוע מובילה בתחום.
אימונותרפיה היא ביטוי כולל לטיפולים שמשתמשים במערכת החיסון כדי להילחם בסרטן. למערכת החיסון שלנו יש יכולת טבעית לזהות ולהרוג תאי סרטן.
אבל כאשר מנגנוני בקרה שונים משתבשים, תאי הסרטן חומקים ממערכת החיסון וגדלים ללא שליטה. הרעיון המרכזי של אימונותרפיה הוא לאפשר למערכת החיסון לעשות את עבודתה ולהשמיד את תאי הגידול, לעודד אותה בדרכים שונות ליצירת תגובה חזקה נגד תאי הסרטן.
"זו טכנולוגיה שמביאה לריפוי מלא ממלנומה גרורתית", אומר פרופ' יעקב שכטר, מייסד מכון אלה ומי שמשמש היום נשיא המכון. "יש לנו חולים שכבר 10 שנים נקיים מהמחלה ואנחנו מאמינים שיישארו כך לשנים רבות"

טיפול טיל

בטיפול TIL מוציאים בניתוח את אחת מגרורות הגידול הסרטני ולאחר מכן, במעבדה, מבודדים ממנה תאים של מערכת החיסון ומכפילים את הכמות שלהם. אחר כך הם חוזרים למטופל בעירוי. "הגוף של המטופל, עם כמות גדולה של תאי דם לבנים משופעלים, נלחם באופן טוב יותר בגידול", מסביר פרופ' שכטר.
טיפול TIL מתקיים במכון אלה לאימונו-אונקולוגיה בשיבא משנת 2006. הוא נחשב עדיין לתהליך חדשני ומורכב ונעשה תחת מעקב קפדני של אנשי הצוות. עד היום ניתן הטיפול לכ-120 חולי מלנומה גרורתית שלא הגיבה לטיפולים אחרים ואצל כמה מהם הוביל הטיפול לנסיגת המחלה במשך יותר מעשר שנים.

מיקרוביום: ריפוי על ידי חיידקי המעי

השתלת מיקרוביום נועדה לטפל בחולים שאינם מגיבים לטיפול אימונותרפי. לאוכלוסיית החיידקים החיים במעי יש השפעה משמעותית על פעילות מערכת החיסון. בטיפול השתלת מיקרוביום אנו מבקשים להחליף את החיידקים במעי המטופל ולהעביר אליו חיידקים שיפעלו לטובתו.
ראשית, מחסלים את החיידקים הקיימים באמצעות אנטיביוטיקה, ואז משתילים חיידקים שהופקו מצואת תורם שמחלתו נסוגה באופן מלא בזכות הטיפול האימונותרפי.
אמנון שני מגבעתיים טופל במיקרוביום לאחר שתרופה אימונותרפית גרמה לו לתופעות לוואי קשות מאוד. "התגובה של הגוף להשתלת חיידקי המעי הייתה נהדרת. תופעות הלוואי הקשות שסבלתי כמעט ופסקו לגמרי", הוא מספר.
בעקבות השיפור במצב, הוא שב לטיפול האימונותרפי, כשהפעם הוא חווה תופעות לוואי בצורה קלה יותר שאינה מונעת את המשך הטיפול.
"זה אולי נשמע מוזר", אומר פרופ' שכטר, "אבל יש חיידקים בעלי השפעה חיובית על הטיפול בחולה במקום שבו תרופות אחרות לא עזרו".

עוד 3 יתרונות לטיפול מוצלח

בשנות פעילותו של מכון אלה הוא צבר יתרונות בולטים נוספים הנובעים מניסיונם של אנשי הרפואה ומההרכב המקצועי שלהם.
1: מאגר ידע מהגדולים בעולם. במכון, שמטפל ברוב חולי המלנומה בארץ, נאגר בסיס ידע עצום עם נתונים של 20 שנה.
השימוש בטכנולוגיות הביג דאטה להפיק תובנות טיפוליות בכל העולם, משפרות טיפולים שנעשים בכל העולם.
2: שירות הוליסטי. צוות המכון שם דגש על צרכים ארגוניים, סוציאליים ורגשיים המתעוררים במטופלים, ומציע סיוע הולם לחולה למשפחתו.
"במכון שואפים לתת מערכת הוליסטית לחולים, לא רק במובן הטיפולי אלא גם במעטפת הרגשית והחברתית ובכך יוצרים מעטפת קהילתית חובקת, במקביל למערכת הטיפול הייחודית לחולה", אומרת ד"ר שפירא-פרומר.
3. מלוות מחלה. מלוות מחלה עומדת לרשות המטופלים ונמצאת איתם בקשר רציף. היא מסייעת בקביעת תורים ותיאום בין אנשי המקצוע ומהווה כתובת למענה לכל שאלה או קושי בזמן הטיפול.




בשיתוף המרכז הרפואי שיבא
פורסם לראשונה: 09:22, 01.06.21