שחר ברוך (17), תלמידת כיתה י"ב מגבעתיים, עברה לפני כחצי שנה ניתוח חדשני של שינוי קול והפיכתו לנשי יותר. היא הייתה בין הראשונות בישראל שעברו את הניתוח – שנקרא "נישוי קול", מלשון נשיות - ובכך סללה דרך עבור טרנסג'נדריות ישראליות אחרות.
קראו עוד:
ולמה היה לה חשוב לשנות את הקול? "תמיד התביישתי בקול שלי", היא אומרת. "הרגשתי לא נוח לדבר עם אנשים חדשים ולחשוף אותו באוזניהם. זה הציק לי. כשהגעתי למרפאה עם הוריי כדי לעשות ניתוח להשטחת הגרגרת, פגשתי את ד"ר חגית שופל-חבקוק, שמבצעת ניתוחים לנישוי קול, והחלטתי לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
שחר ברוך
שחר ברוך
"תמיד התביישתי בקול שלי. הרגשתי לא נוח לדבר עם אנשים חדשים ולחשוף אותו באוזניהם": שחר ברוך

הבכי הוא גברי

מתברר שלטרנסג'נדריות רבות יש בעיה עם קולן, שכן הוא נשאר גברי בשעה שהמראה נעשה נשי. לעיתים הן מעדיפות פשוט להימנע מדיבור כדי שלא יזהו אותן כגברים. כיום יש סדנאות וטיפולים עם קלינאיות תקשורת שמלמדות איך לשנות את הקול, אבל זה דורש מאמץ ותרגול, ולעיתים, כשיוצא קול בלתי נשלט כמו של בכי, שיעול או צעקה, הקול הוא עמוק וגברי, דבר שעלול לגרום מבוכה.
הניתוח שהציעה לברוך ד"ר שופל-חבקוק הוא אחד ממספר ניתוחים שמבוצעים ביחידה להתאמה מגדרית של א.ר.ם - המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג, אסותא רמת החייל - לצד ניתוח לשיוף הגרגרת ללא חתך חיצוני, שינוי עצמות הפנים וטיפול הורמונלי להתאמה מגדרית. ד"ר שופל-חבקוק, מומחית לכירורגיה של מיתרי הקול ולבעיות נשימה ובליעה בא.ר.ם ובמרכז הרפואי רבין, התמחתה בניתוח הספציפי הזה כשהייתה בהשתלמות בארה"ב, ואת הניסיון שרכשה שם, הביאה לישראל. לדעתה, עבור נשים טרנסג'נדריות רבות מדובר במהלך משמעותי, וחשוב היה לה ליידע אותן בקיומו בעיקר ביום הנראות הטרנסג'נדרית הבינלאומי, שחל בשבוע שעבר (31.3).
ד"ר שופל-חבקוק: "אנחנו רוצים שהטרנסג'נדרית תרגיש שזה עדיין קול שלה, אבל נשי, ולכן אנחנו מעלים את גובה הצליל בכ-50 עד 60 הרץ בלבד. בנוסף, המנותחת עוברת טיפולים שעוזרים לה לשנות את חיתוך הדיבור ואת האינטונציה"
"נשים שהיו גברים לוקחות הרבה הורמוני מין נשיים וחסמים של הורמוני מין גבריים, אבל בדרך כלל הקול שלהן נשאר גברי", אומרת ד"ר שופל-חבקוק. "לעומת זאת, לאלה שעוברים תהליך הפוך – נשים שהופכות לגברים - המעבר לקול גברי הוא יותר פשוט, וברוב המקרים לא דורש ניתוח".
3 צפייה בגלריה
ד"ר חגית שופל חבקוק
ד"ר חגית שופל חבקוק
"הניתוח לא נוגע באינטונציה של הקול או בתהודה שלו, אלא רק בגובה הצליל": ד"ר חגית שופל-חבקוק
(צילום: אפרת סבן בן-יוסף)

בלי צלקת

ד"ר שופל-חבקוק מסבירה כי קיימים הבדלים של ממש בין מיתרי קול נשיים וגבריים, ובכך מטפל הניתוח. "הוא לא נוגע באינטונציה של הקול או בתהודה שלו, אלא רק בגובה הצליל", היא אומרת. "קול גברי נמוך נמצא בערך על תדר של 100 הרץ, וקול נשי נמצא סביב ה-200 הרץ. מכיוון שאנחנו לא רוצים שהטרנסג'נדרית שעוברת את הניתוח תרגיש שזה קול של מישהו אחר, אלא שזה עדיין קול שלה, אבל נשי, אנחנו מעלים את גובה הצליל בכ-50 עד 60 הרץ בלבד.
"בנוסף, המנותחת עוברת טיפולים שעוזרים לה לשנות את חיתוך הדיבור ואת האינטונציה, עד שבסופו של דבר מתגבש קול נשי".
לדבריה, ניתוחים לנישוי קול מבוצעים זמן רב, אבל הניתוח שבוצע על שחר ברוך הוא חדשני בארץ וגם בחו"ל. "בניתוח הקודם הייתה נשארת צלקת בצוואר, ועכשיו זה לא קורה", היא אומרת. "בניתוח הקודם גם היו יוצרים קול גבוה, שלא היה נשמע טבעי, ואילו עכשיו מתקבל קול שנשמע טבעי, נעים ולא צפצפני. הניתוח לא משנה את הקול באופן קיצוני, רק מעדן אותו. אחריו נדרשת מנוחה מוחלטת של מיתרי הקול – כלומר, שתיקה מוחלטת - למשך חודש".
3 צפייה בגלריה
מיתרי קול מיתרי הקול
מיתרי קול מיתרי הקול
"קול גברי נמוך נמצא בערך על תדר של 100 הרץ, וקול נשי נמצא סביב ה-200 הרץ"
(צילום: shutterstock)

אומרים שאני מדברת בקול רם יותר

שחר ברוך צייתה להוראות: אחרי הניתוח היא נתנה מנוחה למיתרי הקול שלה למשך חודש והסתובבה עם מחברת שבה כתבה את מה שרצתה להגיד. לדבריה, עברו שלושה חודשים עד שהמיתרים החלימו לחלוטין. היום היא מדברת חופשי ומרגישה טוב עם תוצאות הניתוח.
"אחרי שסיימתי את התקופה שאסור היה לי לדבר, הקול שלי עדיין לא הסתדר", היא נזכרת. "היו חששות שאולי הניתוח לא הצליח, אבל לאט-לאט הגרון הסתדר. אנשים שלא פגשתי הרבה זמן, אומרים שהם מרגישים שהקול שלי השתנה. גם אני מרגישה שיש הבדל. בעקבות השינוי יש לי הרבה יותר ביטחון עצמי. אנשים אומרים לי שאני מדברת בקול רם יותר. בסך הכול אני מרגישה הרבה יותר בטוחה ביום-יום שלי ובקושי חושבת על הקול. זה כבר לא מפריע לי כמו פעם".