בשיתוף ד"ר בצלאל סיון ואינפומד

הכליות שלנו אמונות על ניקוי הדם מרעלים שונים והפרשתם אל מחוץ לגוף עם השתן. השתן מופרש מרקמת הכליה אל אגן הכליה, דרך מוצא אגן הכליה אל השופכנים ואז אל שלפוחית השתן. היצרות במוצא אגן הכליה הוא המום המולד הנפוץ ביותר במערכת השתן העליונה. ללא טיפול, מום זה עלול לגרום להרחבה הולכת וגוברת של אגן הכליה ולבסוף גם להפרעה בתפקוד הכליה.
ההיצרות מתגלה לרוב במהלך בדיקת סקר בהריון או בגילאי הילדות המוקדמים. אולם, לעיתים מצב זה מתבטא רק עם הגדילה או כאשר קיים עומס נוזלים גדול יותר המוביל לקושי במעבר השתן עקב רוחבו של המוצא. בשלבים מאוחרים יותר בחיים, החשד להיצרות מתעורר לרוב בשל התפתחות של תסמינים אופייניים. התסמינים השכיחים כוללים כאבי בטן לא מוגדרים או כאבים בצד הכליה המעורבת המלווים בהקאות. אולם, בשל היעדר תסמינים מובהקים והופעתם רק בזמני התקף, האבחון עלול להיות מורכב.
צפו ברופא מסביר:

אילו בדיקות מסייעות באבחון של ההיצרות?
אם האבחון הקליני מעלה חשד להיצרות של מוצא אגן הכליה או שבמסגרת בירור כאבי בטן מבצעים סונר או CT שמדגימים הרחבה של אגן הכליה, מתבצע מיפוי כליות. במהלך הבדיקה, מחדירים חומר מיוחד דרך הווריד אל הכליות. הבדיקה מעריכה את התפקוד של כל כליה. בשלב השני של הבדיקה מתבצע מיפוי דינאמי בו בוחנים אם החומר שהוחדר מופרש מהכליה ובאיזה קצב.
מהן הדרכי הטיפול?
היצרות במוצא אגן הכליה יכולה להתבטא בדרגות חומרה שונות. במצבים שבהם קיימת היצרות קלה, ייתכן והיא אינה דורשת טיפול אלא רק מעקב. אולם, אם קיימת היצרות קשה יהיה צורך בטיפול כירורגי כדי להציל את הכליה החסומה ולמנוע סיבוכים שונים. הניתוח הקלאסי בשיטה הפתוחה מתבצע לרוב בילדים קטנים וניתן לבצעו דרך חתך קטן במותן. בילדים גדולים יותר ניתן לבצע את התיקון באמצעות ניתוח זעיר פולשני בסיוע רובוט. למרות שזיהוי הבעיה ואבחונה עלול להיות מורכב, הטיפול בהיצרות כולל ניתוח יעיל שבמרבית המקרים פותר את הבעיה, שומר על תפקוד הכליה ומסייע בהעלמת הכאבים.

בשיתוף ד"ר בצלאל סיון ואינפומד