בפוסט שפרסם בפייסבוק ד"ר גדי סגל, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא, הוא הביע את הבושה שהוא מרגיש בעקבות ההתנערות הציבורית מנוכחותה של מגפת הקורונה ומההשלכות הקשות שיש לאי-עטיית מסכה בציבור והתקהלות: "פרסמתי את העמוד ובו שמות הנפטרים מהמחלה. את חלקם הכרתי. חלקם נפטרו בתוך ידי. דמם בראש כל מי שחושב שהתיאוריות שלו, הפרנסה שלו, החופש שלו, זכותו לדבר, זכותו לסרב ובכלל, הוא עצמו - חשובים יותר מחיי אחרים. כאדם וכרופא אני מתבייש בחברה שבה אני חי. ואולי זו הבעיה העיקרית, כבר אין בושה בעולם. אולי זה הגורם לכל האסונות שאנחנו רואים סביבנו. אני מתבייש בפומבי. אתם מוזמנים להצטרף", כך כתב בפוסט.
"כאדם וכרופא אני מתבייש בחברה שבה אני חי. ואולי זו הבעיה העיקרית, כבר אין בושה בעולם. אולי זה הגורם לכל האסונות שאנחנו רואים סביבנו"

בריאיון לאולפן ynet, הסביר הבוקר (ג') כי הכחשת המגפה ואי-הקפדה על ההנחיות הפשוטות לריחוק חברתי והיגיינה, הן הזרז לסגר: "מדובר בערבות הדדית. המסר שאני מנסה להעביר דרך התחושה הזו אנשים צריכים להבין שבידם לא רק להציל חיים, כל אחד ואחת מאתנו יכולים להציל חיים, יכולים להציל את הפרנסה ואת חיי החברה שלנו.
"כל מה שצריך זה להכיר בעובדה שיש כאן מחלה מאוד בעייתית ולהשתמש במסכה. לצאת החוצה ולהימנע מהתקהלות. יש כאן משוואה מאוד פשוטה, מדובר במחלה בעייתית מאוד, שהיא מגפה. לסגר יש תוצאות איומות והרסניות, ואנשים לא רוצים אותו, אבל במקום לנקוט בצעדים שימנעו את ההדבקה, הם חוזרים אחורה ומכחישים את המגפה. זו קטסטרופה. אפילו עמיתיי למקצוע בחלקם, מתוך התנגדות לתוצאות ההרסניות של הסגר, מסכימים להכחיש את הבעיה של המגפה".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"הם לא החזיקו בידיהם חולי קורונה מתים"
(צילום: AFP)
בדבריו, התייחס ד"ר סגל לעצומה שנחתה בידי מדענים ורופאים, שקוראים להימנע מסגר ולאמץ את המודל השוודי תוך שמירה על אוכלוסיות בסיכון. "הרופאים שנמצאים שם, ברובם לא החזיקו בידיהם חולי קורונה מתים. אני עשיתי את זה, אני עברתי את זה, העמיתים שלי עוברים את זה עכשיו. לא יכול להיות שאם אתה מתנגד למשהו מבחינה כלכלית וחברתית, אז המסקנה שלך תהיה שאפשר לתת לאנשים למות".
"כרופא, זו השבועה שלי, אני חייב לחיי החולים. אבל איפה זה ייעצר? אולי גם בחולי הסרטן הסופניים נפסיק לטפל בהם? אולי נפסיק לעשות טיפולי דיאליזה אחרי גיל 70. בוא נפסיק לאשפז אנשים עם דמנציה. אנחנו נפרח כלכלית. אני לא יכול כרופא לעמוד מהצד ורק לרשום מרשים ואחכה שיבואו אנשים כדי שאעזור להם. זוהי חובתי המוסרית לדבר. אני נגד סגר, הוא לא יפתור את הכל, הוא לא חזות הכל, ועובדה שהיה סגר ויצאנו לבלאגן, מה שאני מבקש היא ערבות הדדית. מדובר פשוט בלשים מסכה.
"אנשים לא ערניים לעניין המסכה. הרבה מאוד אנשים מתקשים בזה, סובלים מזה, שוכחים, אבל אני מתחנן בפני אנשים שחושבים שאין מחלה, ושהמסכה לא תעזור, זאת טעות שצריך לתקן. יש מחלה, היא עוברת דרך האוויר, ואני מבקש מכולם - שימו מסכה. אתם תצילו את עצמכם, את המשפחה שלכם וזה מה שימנע סגר".
בריאיון, התייחס ד"ר סגל לגיל החולים שצנח, ולסיכון הנגרם כתוצאה מכך. "כל הגל השני הוא גל של חולים בגיל יותר נמוך, וזה גורם לשיעור תמותה נמוך יותר. באוכלוסייה הרחבה כשיש יותר ילדים וצעירים, המחלה היא הרבה יותר קלה, אבל בסך הכל זה אומר שאנשים שנמצאים בסיכון עטופים ביותר מחלה. חולים כרוניים נמצאים בסכנה גבוהה יותר והמחיר שהם ישלמו ילך ויגדל, אין ספק בזה".
2 צפייה בגלריה
"מספר האנשים שזוכים לכותרת מחלות רקע הוא עצום"
"מספר האנשים שזוכים לכותרת מחלות רקע הוא עצום"
"מספר האנשים שזוכים לכותרת מחלות רקע הוא עצום"
(צילום: שלו שלום)
הוא מסביר ומחדד כי "מחלות רקע" הן נפוצות הרבה יותר משהציבור מוכן להאמין: "בחברה המערבית המודרנית, החל בגיל 50, שיעור האנשים שזוכים לכותרת "מחלות רקע" הוא עצום. זה לא אנשים חולים, אלא אנשים מתפקדים שחיים חיים רגילים, אבל יש להם סוכרת או לחץ דם גבוה. לכל כך הרבה אנשים באוכלוסייה הם עם לחץ דם גבוה. אי אפשר להתנהג בצורה של "מי שיחטוף יחטוף". המחיר יהיה עצום, הוא כבר עכשיו עצום. פשוט שימו מסכות. זה ימנע לא רק את המגפה, אלא את הצורך בסגר. אין פה ניגוד אינטרסים".
בתוך כך, 3,425 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שעודכנו הבוקר. מדובר בשיא חדש מבחינת מספר הנדבקים בקורונה ביממה בישראל. כ-40 אלף בדיקות פוענחו אתמול, 8.8% מהן היו חיוביות - כלומר, קצת יותר מ-1 ל-12. מחצות אובחנו עד כה עוד 521 מאומתים, ומאז פרוץ המגפה אובחנו בארץ 135,288 ישראלים שנדבקו בקורונה.
בישראל 27,962 חולי קורונה פעילים, 941 מהם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ והיתר שוהים בביתם או במלוניות. מצבם של 467 מהחולים מוגדר קשה, 134 מהם מחוברים למכונות הנשמה - מדובר בירידה לעומת השיא אתמול בערב שעמד על 139 מונשמים. מספר הנפטרים מפרוץ המגפה עומד על 1,031.