"המספרים מבהילים. בעוד שבועיים אנחנו עלולים להיות בגבול ה-2,000 נדבקים": כך אומר הבוקר (ד') פרופ' דב שוורץ, חבר בצוות המייעץ לקבינט הקורונה מאוניברסיטת בן גוריון, נוכח מספר הנדבקים הנמצא בעלייה.
אתמול אובחנו בישראל 815 בני אדם כחיוביים לנגיף הקורונה, מתוך כ-56 אלף בדיקות שבוצעו. 307 חולים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה, בהם 131 מונשמים. מקדם ההדבקה ממשיך לעלות ועומד היום על 1.09, עלייה קלה לעומת אתמול (1.08). ברקע העלייה במקדם ההדבקה, דו"ח אמ"ן היומי שפורסם הבוקר ציין כי לראשונה זה חודש וחצי נרשמה עלייה במספר המאומתים החדשים, וזאת בהמשך לאזהרות קודמות שלו על בלימה בירידה בשיעורי התחלואה, שנרשמה לאחר הסגר השני.
2 צפייה בגלריה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
פולין בדיקת קורונה דרייב אין היבדק וסע בדיקה
עלייה במאומתים בישראל: 815 חולים חדשים
(צילום: EPA)
"אני מודאג מאוד מהמצב. אנחנו לא נמצאים בגל השני. אנחנו בסוף הגל השלישי ולקראת הגל הרביעי של ההדבקה בקורונה", אומר פרופ' שוורץ באולפן ynet. "אנחנו נמצאים על הקשקש ובמגמה ברורה של עלייה. שברנו את כל החוקים, לא חיכינו שבועיים בין צעד לצעד. אנחנו בדרך לבריחה לא מבוקרת למספרים גבוהים של אלפי חולים אם לא נעשה עכשיו ברקס גדול. אנחנו עלולים להיות בגבול של ה-2,000 בעוד שבוע-שבועיים, ונגיע למצב ששוב אין מקום בבתי החולים".
לדבריו של שוורץ מצטרפת גם ד"ר אנג'לה עירוניאפידמיולוגית, ראש אגף סיעוד של קופת חולים מכבי שאומרת: "החשש הוא שאנחנו נמצאים ממש לפני התפרצות נוספת. מנתוני מכבי אפשר לראות תמונה מטרידה ועלייה בפניות של חולים עם תסמינים נשימתיים שדומה מאוד לזו שראינו לפני גל ההתפרצות השני. היום זה בדיוק הזמן שבו אנחנו צריכים לראות איך אנחנו עושים את האיזונים הנכונים כדי שמצד אחד לא נחזור לסגר מלא ומצד שני, לא נגיע להתפרצות כי חייבים לעשות את האיזון ולעשות את זה נכון".
2 צפייה בגלריה
ד"ר אנג'לה עירוני, אפידמיולוגית, ראש אגף סיעוד של קופת חולים מכבי
ד"ר אנג'לה עירוני, אפידמיולוגית, ראש אגף סיעוד של קופת חולים מכבי
ד"ר אנג'לה עירוני, אפידמיולוגית, ראש אגף סיעוד של קופת חולים מכבי
(צילום: עופר חג'ג׳)


פרופ' דב שוורץ: "אני מודאג מאוד מהמצב. אנחנו לא נמצאים בגל השני. אנחנו בסוף הגל השלישי ולקראת הגל הרביעי של ההדבקה בקורונה. נגיע ל-2,000 מאומתים ביום תוך שבוע-שבועיים"
עם זאת, למרות הצורך בהגבלה של הקלות נוספות בשלב זה, טוען פרופ' שוורץ שיש לפעול לחזרה של חלק מבתי הספר במערכת החינוך. "חייבים להחזיר באיזושהי צורה חלק מבתי הספר ושם כן לקחת סיכון. יחד עם הסיכון יש דרכים להקטין את הסיכון משמעותית ולקוות שזה יצליח. אפשר לאוורר את הכיתות כמו בגרמניה ובקוריאה, יש ניסיון של מדינות אחרות, כבר למדו שילדים מדביקים יותר בחצר מאשר בכיתה".


פרופ' שוורץ מספר כי ביוזמת אוניברסיטת בן גוריון, משרד החינוך ומשרד הבריאות קיימים צעדים לחזרה של מערכת החינוך שניתן לבצע מיידית. "אין קפסולות, אני לוקח את זה כעובדה, כי אין מספיק כיתות. אבל כן ניתן לנסות לצמצם את הנזקים ולהקטין את האפשרות של ההידבקות מסיבות נוספות. אנחנו כרגע עובדים מול משרד החינוך ומשרד הבריאות. כל ההוכחות, כל החומר נמצא, וממשרד החינוך יש הבנה שאפשר לעשות את זה. משרד הבריאות לוחץ. אני מאוד מקווה שמכל החבילה הזאת נצליח לייצר מצב שבו הקמנו קו הגנה שני מעבר לזה שנעשה קפסולות".


"המצב שנוצר בקניונים ובמקומות מסחר הוא איום ונורא", מסכם פרופ' שוורץ. "עם זאת, מה שחשוב הוא לדאוג לילדים בבתי הספר. זה נושא אסטרטגי. את הסוחרים נצטרך לפצות בכספים, את הילדים אי אפשר. בבתי הספר אפשר לשלוט, אפשר לסדר. בנוגע למקומות המסחר - אי אפשר. צריך להשאיר את המקומות האלה סגורים לעוד שבועיים ולחכות לראות מה יקרה. אין פתרון קסם".