לפתוח את הגנים גם אם לא נגיע לרף החולים המאומתים שקבענו? בעוד שנראה על-פי הצהרותיהם שפרופ' רוני גמזו ופרופ' איתמר גרוטו נחושים לפתוח את הגנים ביום ראשון הבא, גם אם לא הגענו לרף 2,000 מאומתים ביום, מזהיר פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן - פתיחה מוקדמת ממה שהוחלט עלולה להביא אותנו לסגר נוסף.
"יש עדויות ממה שקרה כאן בישראל ומחקרים בכל העולם, שכאשר פותחים מערכת חינוך ורמת התחלואה גבוהה, אנחנו בסכנת התפרצות", הוא אומר. "כשרמת התחלואה נמוכה יותר, ניתן לפתוח בבטחה את מערכת החינוך. אני חושב שאנחנו צריכים להמתין ל-2,000 מאומתים ביום. אז ניתן לבצע את הפתיחה של הכיתות הנמוכות שיכולה לשחרר את המשק.
"אני מציע לחכות שבועיים, לראות מה הייתה ההשפעה של זה, בתקווה שנמשיך לראות את הירידה, אז נוכל ללכת לצעדים הבאים. אני חושב שאם נפתח את מערכת החינוך מוקדם מדי, יש סיכוי לא רע שנמצא עצמנו שוב בהתפרצות ונצטרך ללכת עוד כמה צעדים אחורה".
הוא מוסיף כי ימליץ על שורת הקלות שניתן לבצע, כדי לא לפגוע בתחלואה ולנסות לשמר את הכלכלה. "מדובר בפתיחה של עסקים שלא מקבלים קהל, שמתנהלים בתנאי תו סגול, בשמירה על ריחוק חברתי ללא אנשים והתקהלויות. לדעתי גם בתקופת הסגר ניתן היה לפתוח את הפעילויות האלה, לתת קצת הקלות ובכל זאת להפעיל קצת יותר את הכלכלה מבלי לפגוע בתחלואה.
"אחד הלקחים מהגל השני, זה שאנחנו צריכים להמתין שבוע-שבועיים עם כל פעולה שעושים. בעוד שבוע, שבועיים אם נגיע ליעדים, 2,000 מאומתים ביום, המשך מקדם הדבקה נמוך, והמשך מגמת הירידה, נוכל ללכת לצעדים הבאים בשלבי היציאה מהסגר".
עם זאת מציין פרופ' סגל שתוצאות הסגר ניכרות במספרים: "במדד של כמות המאומתים, אנחנו רואים ירידה של 30% בשבוע. זה מתאים למספר הקסם של מקדם הדבקה 0.8 שזה אחד מהיעדים שנקבעו עם הכניסה לסגר.
"למעשה אנו חוצים בחצי את כמות המאומתים. היינו מעל 6,000 והיום אנחנו מעל 3,500 מאומתים. אנחנו רואים גם ירידה בחולים הקשים החדשים, שזה המדד האמין יותר, אנו רואים את הירידה הזו ברמה הארצית. כשמסתכלים לפי מגזרים, במגזר הערבי ניתן כבר לראות ירידה חדה. גם במגזר הכללי קיימת ירידה בקרב החולים הקשים החדשים, ואפילו בקצב התמותה".
לדברי פרופ' סגל, אם המגמה של הירידה בחולים המאומתים במגזר החרדי היא אכן אמיתית ומצביעה על ירידה ולא רק מביצוע פחות בדיקות בימים האחרונים, אז צפויה גם ירידה במספרי החולים הקשים החדשים בימים הקרובים. "אנו צופים שבפרק זמן של 10-12 ימים נגיע לאותה פעימה ראשונה, 2,000 מאומתים ביום, ובנקודה הזו, לפי תוכנית אסטרטגיית היציאה, אמורות להתבצע ההקלות הראשונות".
1 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מספר החולים קשים בירידה
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
לדבריו כאמור, גם מספר החולים הקשים בירידה, והדברים מראים על מגמה חיובית. "לפני הסגר כשהיו 500-550 חולים קשים, אמרנו שבמגמת התחלואה המאוד גבוהה, גם אם יבוצע סגר נגיע ונעבור מספר של 900 חולים קשים בבתי החולים. זה באמת מה שקרה ועכשיו אנחנו צופים ירידה אל 800 חולים, אולי אפילו פחות. חשוב לחדד כי זו הנקודה שבה צריך לחשוב מהם הצעדים שצריכים לעשות ואיך להתנהל כדי לא להגיע לסגר שלישי. אסוף לעשות הקלות רבות מדי בשלב הזה.
"אם צריך לזקק טעות אחת שגררה את כל השאר, הרי שלמעשה ניהלנו את הגל השני לפי סף הספיקה של המערכת. הגדרנו סף ספיקה של 800 חולים קשים ביום, וכשמגדירים סף ספיקה בסופו של דבר מגיעים לכך. למעשה, לא היינו צריכים להגיע אליו, יש עדויות שכבר קיימת פגיעה באיכות הטיפול בחולים בבתי החולים ושילמנו במחיר בנפש".
הוא מוסיף ואומר כי את היציאה צריך לנהל לפי כמות המאומתים. "כשאנו רואים שהמספרים יורדים ניתן לבצע הקלות, שללא ספק צפויות להשפיע לרעה על התחלואה, אבל ייתכן שאם נמשיך להיות במגמת ירידה, נחכה שבועיים, ואז נראה שהשפעת ההקלות לא הייתה כזו דרמטית, ניתן יהיה לבצע הקלות נוספות". מנגד, הוא מסביר, כי אם נראה שביצענו הקלות ונהיה במגמת עלייה אז שוב נגיע למספרים גבוהים".
1,609 חולי קורונה אובחנו אתמול (יום ראשון) בישראל, ובסך הכל בוצעו 22,777 בדיקות. שיעור הבדיקות החיוביות עלה במעט ועמד על 7.7%. מספר הנפטרים במגפה עלה ל-1,983.
נכון להבוקר (ב'), בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,553 חולי קורונה, מהם 823 במצב קשה. 224 מהחולים מחוברים למכונות הנשמה.