במדינת ישראל יש רק 13 יחידות ייעודיות לטיפול בשבץ מוחי, שמונה מהן בבתי החולים הגדולים, כשמחצית ממיטות האשפוז הן במחוז תל אביב. כך עולה מנתוני מחקר חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנערך לבקשת ח"כ אופיר כץ.
על פי המחקר, לא הושגו היעדים בתוכנית של משרד הבריאות לחיזוק מערך האשפוז ובחוזר המנכ"ל משנת 2011, שבא להסדיר את פעילות יחידות השבץ להרחבת מערך האשפוז. "כתשע שנים לאחר פרסום החוזר וכשש שנים לאחר פרסום תוכנית ההתערבות, המצב הקיים במערך האשפוז בתחום זה אינו עולה בקנה אחד עם הקבוע בשני המסמכים הרשמיים", קובע הדוח.
עוד עולה מהנתונים, כי בצפון קיים מרכז המבצע צנתור מוחי ל-1.47 מיליון תושבים ובמחוז הדרום מרכז אחד ל-1.33 מיליון תושבים. בדוח מצוין כי "בכל מחוז חיפה ומחוז הצפון יש שני מרכזים שבהם ניתן לבצע צנתור מוח: במרכז הרפואי לגליל בנהריה ובמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, כלומר שניהם ממוקמים במישור החוף המערבי". המשמעות: בגליל המזרחי אין כלל יחידות צנתור.

מחלקה נוירולוגית - רק בשני שליש מבתי החולים הציבוריים

בנוסף, רק ב-21 מתוך 31 בתי חולים ציבוריים בישראל יש מחלקה נוירולוגית. באשר לכוח האדם, מהדוח עולה כי בידי משרד הבריאות אין נתונים מעודכנים בדבר מספר הרופאים המצנתרים וגם מספרן של האחיות בוגרות הקורס העל בסיסי של טיפול נמרץ משולב - לא ידוע למשרד.
בתוך כך יש לציין, כי בשנת 2018 נרשמו קרוב ל-19 אלף מקרים של שבץ מוחי. "מדינת ישראל קבעה תוכנית לאומית לשבץ מוחי במסגרתה נקבע שתהיה יחידת שבץ בכל בית חולים בישראל", כתב לאחרונה פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל. "בפועל זה לא קורה. ברוב בתי החולים בישראל אין יחידות שבץ. זהו כישלון של הממשלה ומשרד הבריאות, שלא הצליחו לעמוד ביעדים שהם הציבו לעצמם".

פרופ' טנה הוסיף כי "שבץ מוחי זו מחלה שיש לנו היום טיפולים מצוינים להתמודדות עמה והיא לא תחלוף כמו הקורונה. היא רק הולכת וגדלה ותשאיר נכויות וקורבנות רבים לאחר הקורונה. אני מאוד מקווה שהמנכ"ל הנוכחי של משרד הבריאות יוביל מדיניות וינחה את אנשי המקצוע בעניין. המשרד במתכונת הקודמת לא נתן לכך מספיק קשב. יש קרוב ל-20 אלף אירועים מוחיים בשנה וכל יום מאושפזים בבתי החולים כ-350 חולי שבץ, ופחות מ-20 אחוזים מהם מאושפזים ביחידות השבץ. יחידות שבץ יעילות מונעות נכות קשה".
"שבץ מוחי זו מחלה שיש לנו היום טיפולים מצוינים להתמודדות עמה והיא לא תחלוף כמו הקורונה. היא רק הולכת וגדלה ותשאיר נכויות וקורבנות רבים לאחר הקורונה"
"אני פועל בכל עת לצמצום הפערים בשירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז", אמר ח"כ כץ. "כשנחשפתי למחסור במרכזי צנתור המוח פניתי למשרד הבריאות לקבלת רישיון לבית החולים פוריה שבצפון. לשמחתי, הפנייה נענתה והמרכז היום בהליך הקמה. עם זאת, המלאכה טרם הושלמה, אנחנו עדיין צריכים מרכזים נוספים בצפון ובדרום. בשיתוף עם משרד הבריאות - נפעל להביא את השינוי".
פורסם לראשונה: 12:24, 08.02.21