החיים שלנו בנויים מרצף של הרגלים. ההרגלים שאנו לומדים עשויים להיות פשוטים (כמו כיבוי האור לפני הכניסה למיטה) או מורכבים (נהיגה הכוללת מספר פעולות ברצף).
התנהגות חדשה הופכת לאוטומטית וכך מתבסס הרגל, כלומר איננו חושבים על הפעולות הכלולות בהרגל כשאנחנו מבצעים אותן. כך, הרגלים מאפשרים למוחנו מנוחה ובשעה שמבצעים פעולה מתוך הרגל, המוח נכנס למצב של "טייס אוטומטי".
ומה הקשר של כל זה להורות? הרגלים מאפשרים קרקע ובסיס לאווירה יציבה, קבועה, בטוחה ומאוזנת שהילדים זקוקים לה על מנת להתפתח ולגדול. זאת כיוון שההרגלים הופכים את החיים בבית לצפויים ובכך מאפשרים לילד להפנות קשב לפעילויות חקר ולמידה חדשה.
3 צפייה בגלריה
ההרגלים עוזרים לילדים
ההרגלים עוזרים לילדים
ההרגלים עוזרים לילדים
(צילום: shutterstock)
הרגלים מאפשרים לילד לפתח עצמאות, כיוון שברגע שרצף הפעולות הופנם, הילד אינו זקוק לנוכחות או ההנחיה שלנו כי ה"טייס האוטומטי" מנווט את פעולותיו. ביסוס הרגלים בבית תורם ליכולת של הילדים להסתדר גם מחוץ לבית, כיוון שההרגלים קיימים בכל מקום ובכל זמן.
קראו עוד:
אילו הרגלים קיימים בתוך הבית? החל מהאופן שבו מתארגנים בבוקר, האופן שבו משתמשים בצעצועים ומה עושים איתם לאחר מכן. האופן שבו מתנהלת ארוחה בבית, הרגלי סידור וניקיון, ועד לאופן בו יראה ערב טיפוסי בביתנו. על-כן, חשוב להשקיע זמן בחשיבה משותפת של אילו הרגלים חשוב לנו להנחיל לילדנו על מנת להפוך את החיים בבית לנוחים, נעימים וצפויים עבור כולנו.
"כל הרגל מורכב מרצף של פעולות פשוטות, לכן נתחיל בחשיבה ורישום הפעולות הדרושות"
מהרגע שבו הבנו איזה הרגל נרצה לבסס, כדאי להשתמש בעקרונות הבאים על מנת לבססו:

1. פירוק לפעולות פשוטות

כל הרגל מורכב מרצף של פעולות פשוטות, לכן נתחיל בחשיבה ורישום הפעולות הדרושות. למשל, אם אנו מעוניינים שהילדים יתרגלו לסייע בסידור וניקוי השולחן לאחר ארוחת הערב, נערוך רשימה של סדר הפעולות הדרוש: פינוי הכלים מהשולחן, שטיפתם, סידורם במדיח ולאחר מכן ניקוי שולחן האוכל. כעת, נוכל להיות יותר ברורים במה נדרוש מילדנו ותהליך ביסוס ההרגל יהיה פשוט יותר.
3 צפייה בגלריה
מדיח
מדיח
הכינו רשימה של סדר הפעולות
(צילום: shutterstock)

2. הצהרת כוונות

בבואנו לבסס הרגל חדש בבית, כדאי שניידע תחילה את ילדינו על השינוי ועל מה מצופה מהם. למשל, נוכל להודיע לילדים שבסיום ארוחת הערב אנחנו מבקשים שיסייעו בארגון וניקוי של שולחן האוכל.
כעת, נשתמש ברשימה שהכנו על מנת להיות ספציפיים ולהסביר מה נדרש מהם. עבור ילדים צעירים יותר, ניתן להשתמש בעזרים ויזואליים, למשל, לוח מחיק שעליו נתאר את רצף הפעולות הפשוטות ובכל פעם שהילד יסיים פעולה מתוך הרצף, הוא יכול לחזור אל הלוח ולמחוק ממנו את הפעולה שסיים.

3. סיוע בביצוע

זכרו, ילדיכם אינם מורגלים לבצע את הפעולות ולכן ייתכן כי ישכחו לבצע את חלקם או אפילו יביעו את מורת רוחם מהתפקיד החדש שניתן להם. אל תחששו מכך שנתתם לילדיכם משימה גדולה מדי. לוו אותם צעד אחר צעד בפעולות הנדרשות ודאגו לחזקם באשר לכל פעולה בנפרד.
לאחר ביסוס ההרגל, כאשר הפעולה הופכת כבר לאוטומטית עבור הילד, נוכל לעבור לחזקו רק לאחר שסיים אותה ("כל הכבוד פינית וניקית לאחר ארוחת הערב").
"ביסוס הרגלים בבית תורם ליכולת של ילדנו להסתדר גם מחוץ לבית"

4. התמדה

גם את רומא לא בנו ביום אחד. התמדה היא שם המשחק. כאשר אנו מובילים שינוי בבית ומבססים הרגלים חדשים, חשוב שנתמיד בכך. ההתמדה שלנו וההקפדה על הביצוע, תסייע לילדנו לרכוש את ההרגל החדש במהירות ויעילות. כך, לאחר מספר ימים נוכל להבחין בכך שללא כל תזכורת, ילדנו סיימו לאכול ופינו אחריהם את השולחן.
3 צפייה בגלריה
כל הכבוד לך!
כל הכבוד לך!
כל הכבוד לך!
(צילום: shutterstock)

5. פניות רגשית

שימו לב, לא כל זמן הוא זמן מתאים על מנת להנחיל לילדנו הרגל חדש. כדי לבסס הרגל חדש בבית, בין אם זה האופן בו הולכים לישון, הרגלי סדר וניקיון, הרגלי אכילה או הרגלי היגיינה אישית, חשוב שהן ההורה והן הילד יהיו פנויים לכך.
אם ילדיכם חווה שינוי משמעותי לאחרונה, כמו לידת אח, התחלה של מסגרת חדשה או מעבר דירה למשל, מומלץ לדחות את ביסוס ההרגל. אל תחששו "לאחר את הרכבת". היופי שבהרגלים זה שכפי שהם נרכשו, ניתן גם לשנותם על ידי התמדה ולבסס הרגל חדש במקומם.

6. דוגמה אישית

כאשר אנו מבססים הרגל חדש אצל ילדנו, חשוב שנהווה עבורם דוגמה אישית. אם נחזור לדוגמת פינוי וניקוי שולחן האוכל חשוב שכל בני המשפחה ינהגו באופן דומה, החל מהילד הצעיר בן השנתיים שיכול לסייע בפינוי מוצרים למקרר, בפינוי הצלחת האישית שלו אל הכיור ועד שני ההורים שעוסקים יחד במלכת הניקוי והפינוי.
הכותבת היא פסיכולוגית המלווה הורים