כבר חודשים ארוכים שמגפת הקורונה משנה את המציאות. היא מונעת יציאה מהבית, הפרה שגרת פעילות יומיומית, עצרה פעילות ספורטיבית ומנעה שגרת טיפולים. בימים אלה מתרחשים שינויים רבים בהנחיות, חלקן מקלות וחלקן מחמירות, אך אוכלוסיית הגיל השלישי נשארת ספונה בביתה. ריחוק חברתי לאוכלוסיות ספציפיות ובראשן הגיל השלישי עלול להוות מדרון הידרדרות חלקלק, אך פיזיותרפיה מרחוק עשויה להוות את העוגן לשימור הרמה התפקודית.
הפחד מהידבקות בקרב אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון רבים, בכלל זה מחלות לב וסוכרת, מאלץ ציבור של עשרות אלפי אנשים מבוגרים בישראל להמשיך להתבודד, להימנע מפעילות יומיומית סדירה והמשך שגרת טיפולים. שגרת חיים חדשה זו מובילה להידרדרות: ירידה בתפקוד, ירידה במסת השריר ושיווי המשקל, עלייה בכאבים, תחלואה, ירידה קוגניטיבית ודיכאון.
בנוסף, הזמן הממושך של הבידוד וחוסר הוודאות באשר למועד סיומו עלולים להגביר מתח וחרדה, ולהעצים מחשבות שליליות וקטסטרופליות בנוגע לכאבים בגוף. מחשבה קטסטרופלית שכזו במסגרתה "הכאב הוא מסוכן", בשילוב עם היעדר פעילות גופנית - מגבירים את הכאבים. כך מתפתח מעגל קסמים בו מתח, חרדה, מחשבות שליליות והיעדר תנועה מעצימים את הכאב, הכאב מפחיד ומביא להימנעות מתנועה, כתוצאה מכך מתגבר וחוזר חלילה. מעגל חוסר התנועה והעלייה בכאב הוא כדור שלג, והחשש הגדול הוא מפני תופעה הנקראת "סרקופניה" – האוסטאופורוזיס של השרירים.
2 צפייה בגלריה
טלמדיסין רפואה מרחוק קשיש זקן מחשב
טלמדיסין רפואה מרחוק קשיש זקן מחשב
הקשר עם הפיזיותרפיסט נשמר - גם מרחוק
(ShutterStock)
סרקופניה היא מצב רפואי המתאר ירידה במסת השריר, בכוח השריר, וירידה בתפקוד הכללי. זוהי תופעה שכיחה בקרב מבוגרים המקושרת לאירועים של קושי בתפקוד היומיומי, נפילות, שברים, צורך במיסוד וסיכון מוגבר לתחלואה ולתמותה.
ההשלכות הפיזיות של הבידוד החברתי בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי חייב להיות על סדר היום. ההמלצה הראשונה היא לאמץ שגרת תנועה כלשהי, גם במסגרת הביתית. למצב החדש שנוצר הופיע פתרון יצירתי - טיפול מרחוק, הכולל טיפול ותרגול בעזרת וידאו, ההולך ותופס תאוצה בעולם הרפואה בכלל ובעולם הפיזיותרפיה בפרט. הטיפול מרחוק אינו חדש, במדינות כמו אוסטרליה הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהרפואה הקהילתית בשל המרחקים העצומים. כך נוצר קשר בין הפיזיותרפיסט למטופל בביתו באמצעי תקשורת שונים ומגוונים, החל בשיחת טלפון פשוטה ועד שימוש בטכניקות וידאו משוכללות יותר.

טיפול מרחוק - האם זה עובד?

תחום חדשני זה מושך בשנים האחרונות חוקרים רבים. מסקירות עדכניות של מחקרים בנושא, עולה כי במרבית המקרים, האבחון והבדיקה מרחוק של אנשים בעלי כאבים שמקורם במערכת השריר-שלד בידי פיזיותרפיסטים היו שקולים לבדיקה פנים אל פנים.
אנשים הסובלים מכאבי שריר-שלד, או אלו הזקוקים לשיקום לאחר ניתוחים אורתופדיים כמו החלפת מפרק ברך או ירך, שטופלו מרחוק באמצעות שיחות וידאו, שיחות טלפון או בתמיכת אפליקציות בטלפון הנייד - הראו ירידה בכאבים, שיפור בתפקוד, והשפעות חיוביות נוספות המתייחסות לדרך ההתמודדות של המטופלים עם הכאב. כאשר השוו בין הפיזיותרפיה מרחוק לבין מפגשי פיזיותרפיה סטנדרטיים, גילו חוקרים ששתי הגישות היו אפקטיביות במידה דומה.
חלק משמעותי ביותר בטיפול מרחוק בכאב הוא הקשבה, זיהוי הבעיה והדרכה להתנהלות נכונה בהתאם למצב. חלק זה מתייחס למענה על שאלות כמו - מה יש לי? האם זה מסוכן? האם צריך לנוח? האם דרושה תנועה וחיזוק? האם לבצע את התנועה הכואבת יסב לי נזק או דווקא יקדם את החלמתי?
מדובר בשאלות חשובות, ומענה מקצועי לשאלות אלו יכול להפיג אי-ודאות רבה בנוגע למצב, להחזיר את השליטה ולהוות את הצעד הראשון בדרך להתמודדות ולפתרון הבעיה.
עם זאת, חוויית הבדיקה והטיפול מרחוק יהיו שונים מטיפול פנים אל פנים. מחקר שבוצע ב-2016 הראה כי בדיקה ואבחנה מרחוק בידי פיזיותרפיסט היא מהימנה ומדויקת במרבית המקרים, אך יש להתאים אותה לתנאים הביתיים. כך, יש להתמקד בבדיקת התנועות המכאיבות עליהן המטופל מתלונן ופחות להתרכז במבחנים מקובלים בבדיקה במרפאה. במחקר נמצא כי תשאול מקיף וחשיבה קלינית מדוקדקת יכולים לספק מידע חשוב ואף שימושי יותר מהמגע והמישוש עליהן נאלץ הפיזיותרפיסט לוותר בבדיקה מרחוק.
2 צפייה בגלריה
טלה מדיסין רפואה מרחוק קשישה מחשב כאב
טלה מדיסין רפואה מרחוק קשישה מחשב כאב
בדיקה מרחוק נמצאה מהימנה במרבית מהמקרים
(ShutterStock)
חלק משמעותי ביותר בטיפול בכאבי שלד-שריר ואף יותר מכך במהלך שיקום לאחר ניתוחים אורטופדיים, הוא התרגול. תרגילי חיזוק, גמישות או תנועתיות יכולים לסייע רבות לשיפור התפקוד, הורדת הכאב, ושיפור התנועה. באמצעות טיפול מרחוק, יכול פיזיותרפיסט להדריך את המטופל לתרגול מתאים, לוודא שהתרגול מתבצע כראוי, לתקן אם צריך ולבצע מעקב לאורך זמן אחר ההתקדמות המטופל ולעדכן את תוכנית התרגול בהתאם. ניתן אף לשפר את ניטור התקדמות המטופל על ידי שימוש באפליקציות העוקבות אחר מדדי פעילות גופנית כגון מד צעדים או מד דופק, יומני תרגול או יומני כאב.
השימוש באינטרנט כפלטפורמה טיפולית מאפשר גם גישה נוחה להעברת מידע שימושי למטופל. ניתן לשלוח סרטוני וידאו של תרגילים שונים, קישורים למידע שימושי הנוגע למצבו של המטופל, קישורים המפנים למקורות למידה עצמית או העשרה העוסקים בדרכי התמודדות עם כאב כמו מיינדפולנס וטכניקות התמודדות עם כאב.
הטיפול מרחוק בכאבים מצריך חשיבה יצירתית והתאמה של דרך הטיפול על ידי הפיזיותרפיסט. יחד עם זאת, השימוש באינטרנט כפלטפורמה פותח דלת לעולם עשיר של מידע ועזרים לשיפור איכות הטיפול. בנוסף, האפשרות להגיע לטיפול בקליק יכולה לחולל מהפכה של ממש בנגישות לטיפול במיוחד בתקופה הנוכחית בה נכפה על בני הגיל השלישי להישאר בביתם.
עירית סמילנסקי היא פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה, יובל דויד הוא פיזיותרפיסט ספורט, ודורון שמעוני הוא פיזיותרפיסט MSc