גם אחרי מותו ממשיך מפעל החסד שהקים הרב אברהם ישעיהו הבר להציל חיים. בזכות העמותה שהקים הרב, "מתנת חיים", זכה לאחרונה רוני בן השנתיים לתרומת כליה משושנה כהן, אמא לחמישה ילדים מקרני שומרון – שהחליטה לתרום את הכליה לרגל יום הולדתה ה-40.
רוני נולד עם אי־ספיקת כליות כרונית, וטופל כל חייו במכון הנפרולוגי במרכז הרפואי שניידר. "ידענו מההתחלה שהוא יצטרך לעבור השתלת כליה", מספרת אמו, מיכל, "פנינו לרב הבר כשרוני היה בימיו הראשונים, הוא הבטיח שימצא עבורו כליה ולמעשה ליווה מאז את רוני באופן צמוד".
2 צפייה בגלריה
תרומת כליה יומולדת
תרומת כליה יומולדת
התורמת, שושנה כהן (מימין), עם רוני ואמו
(צילום: דוברות ביה"ח שניידר)
רחל הבר, אלמנתו של הרב, מספרת ש"סיפורו של רוני תמיד ריגש מאוד את בעלי. הוא היה מתקשר למשפחה כל הזמן לברר אם הוא עלה כבר במשקל ואם אפשר כבר לחפש לו תורם. בעלי עסק בזה ממש עד פטירתו. במשפחה שלנו יש כאלה שעד היום קוראים לרוני 'הילד של הרב הבר'. אנחנו ראינו במשימה למצוא לו את הכליה צוואה של בעלי, ופשוט לא ויתרנו".
הרב נפטר באפריל 2020 ולא הספיק לחזות בתרומה של שושנה כהן, מיילדת בבית החולים מעייני הישועה שעבדה בעבר כאחות במחלקת דיאליזה, ולכן היא מכירה היטב את הסיטואציה המורכבת של רוני הקטן.
2 צפייה בגלריה
 הרב ישיעיהו הבר ז"ל
 הרב ישיעיהו הבר ז"ל
הרב ישיעיהו הבר ז"ל
(צילום: באדיבות "מתנת חיים")
שתי הפרוצדורות, הוצאת הכליה והשתלתה, בוצעו חדר ליד חדר על ידי צוות בהובלת ד"ר סיגל אייזנר, אחראית השתלות כליה בילדים בשניידר ורופאה בכירה במחלקת ההשתלות בבילינסון, ד"ר מיכאל גורביץ, מנהל יחידת השתלות, והרופא המרדים ד"ר יורי ברק.
אתמול נפגשה התורמת עם רוני ומשפחתו. "אני לא יכולה לתאר במילים מה חשנו כשהתבשרנו כי נמצאה תורמת מתאימה", אמרה לה האמא, "ההרגשה היא שרוני נולד מחדש. אנחנו מודים לך, לצוות בשניידר שמטפל ברוני מאז שנולד וכמובן לגב' הבר ולבעלה ז"ל, שהיה מסור כל כך לרוני".
"עבודתי כאחות דיאליזה חשפה אותי לסבל הרב של החולים, וכבר אז, לפני שנים, ידעתי שכשיגיע העיתוי המתאים אתרום את כלייתי", סיפרה כהן, "בימים אלו מלאו לי 40 והחלטתי שזה הזמן הנכון".
הבר סיכמה: "ההשתלה של רוני מבחינתי היא סגירת מעגל מרגשת. אני מרגישה שקיימנו את הצוואה של בעלי. לצערי הוא לא כאן איתנו לראות זאת, אבל לשמחתי המשימה בוצעה בהצלחה ומצאנו את שושנה היקרה, שבמתנת יום הולדת הכי נדירה שיש בעולם זכתה להציל את הילד האהוב".