בשיתוף סאנופי

אלרגיה היא תופעה נרחבת כל השנה ונפוצה אפילו מעט יותר בעונות המעבר. אומנם היא לא תופעה מסוכנת אבל היא משפיעה על איכות החיים של רבים מאיתנו. "לפני מספר שנים האיגוד האמריקאי עשה בדיקה על מנת לגלות מהי המחלה שפוגעת הכי הרבה בתפקוד בעבודה. באופן מפתיע התגלה כי נזלת אלרגית נתפסת כמחלה שפוגעת הכי הרבה בתפקוד ובאיכות החיים שלנו", מסבירה פרופ' ננסי אגמון-לוין מנהלת היחידה לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בבית החולים שיבא.

אלרגיה או קורונה?

לא כל עיטוש או נזלת מעידים על תחלואה בקורונה. נזלת אלרגית היא מחלה שמתאפיינת בנזלת מימית, בעיטושים, בגרד, והעדר תחלואה נוספת. לעומת זאת, פעמים רבות כשאדם חולה בקורונה הוא יחוש כאבים בשרירים, חולשה וחום. "חולי הקורונה בדרך כלל יחוו תסמינים של שפעת, הם ירגישו חום, חולשה ותחושה כללית לא טובה, ולאו דווקא התעטשות או נזלת", אומרת פרופ' אגמון-לוין.
אדם שלא אובחן וסובל מנזלת אלרגית תסמינים שמחייבים פנייה לרופא המשפחה שלו. "רופאי המשפחה בדרך כלל אמונים על המאפיינים המאוד טיפוסיים שעוזרים להבדיל בין נזלת אלרגית לנזלת אחרת", מסבירה פרופ' אגמון-לוין ומוסיפה "אדם שיש לו תלונות על גרד, התעטשות, נזלת מיימית, גודש באף, קושי בנשימה, קושי בשנת לילה, והתופעות האלו מופיעות בעונות מסוימות של השנה ונעלמות בעונות אחרות, נמצא בסבירות גבוהה להיות מאובחן כסובל בנזלת אלרגית". לדבריה, את האבחנה ניתן לבצע רק במרפאת אלרגיה, מפני שיש צורך לאפיין את האלרגן אליו אותו אדם רגיש.

כ-20% מהמטופלים צריכים טיפול ספציפי לאלרגיה

בחולים שמחלתם מאוד קלה, ניתן לפתור את הבעיה באמצעים פשוטים יחסית ורופא המשפחה יכול להשתמש במגוון תכשירים. "למשל במקרה של אדם שמגיע לרופא המשפחה כל שנה לקראת הפסח בגלל התקפי התעטשות ונזלת שנמשכים כמה ימים יכול לקבל תכשיר אנטי אלרגי שיסייע לו להרגיש טוב יותר ואחר יומיים נגמר הסיפור. זה לא משנה במקרה הזה, אם הוא רגיש לפריחת עץ הזית או לפריחת עץ הפקאן", אומרת פרופ' אגמון-לוין. "אבל לכעשרים אחוז מהאנשים הסובלים מאלרגיה, הטיפול הפשוט לא יספיק ואיכות החיים שלהם מאוד נפגעת. הם לא ישנים בלילה, הם לא נושמים טוב, יש להם אסתמה וכדומה", היא מוסיפה. "אותם מטופלים צריכים מענה ספציפי לאלרגיה שלהם. הם צריכים טיפול מתאים ואיפיון מדויק".

איך מטפלים באלרגיה?

ראשית, יש להימנע ככל הניתן מהגורם לאלרגיה, אולם למרבה הצער זה לא תמיד אפשרי. "חשוב ואפשר לנקות את הבית מקרדית האבק אבל זה אף פעם לא יהיה במאה אחוז", מסבירה פרופ' אגמון-לוין. "אפשר גם להימנע מטיולים בחוץ בעונת הפריחה אבל זה גם לא תמיד הפתרון הנכון ביותר לאיכות חיים טובה. לכן הימנעות היא אמנם חלק מהפתרון אבל היא חלק קטן ובוודאי לא מהווה פתרון מלא".
כדי לטפל באלרגיה ניתן להשתמש בטיפולים תרופתיים. התרופות מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה היא תרסיסים אפיים – בטיפול הזה שוטפים את חלל האף ומרססים לתוכו תכשירים סטרואידליים שיכולים להפחית את התסמינים האלרגיים. הקבוצה השנייה היא תרופות בצורת טבליות בליעה – ישנן מספר תרופות שיכולות לעזור להפחית את התסמינים של האלרגיה, כגון אנטי־היסטמינים הניתנים בכדורים או סירופ דרך הפה, אפשרות נוספת היא טבליות המכילות חוסמי לויקוטריאנים. בנוסף לזה, יש גם טיפולים מתקדמים, אלו טיפולים ממוקדי מטרה שנועדו להפחית את הרגישות לאלרגיה. מדובר בתרופות מסוג אימונותרפיה או טיפולים ביולוגיים. טיפולים אלו מיועדים רק לאחוז קטן של מטופלים ששום טיפול אחר לא עזר להם.

סכנת התמכרות לתרסיסי אף נוגדי גודש

יש הבדלים בין תרסיסים סטרואידליים לתרסיסי אף נוגדי גודש. ישנם הרבה תרסיסי אף שנמכרים ללא מרשם בבתי מרקחת ובשנים האחרונות מצטרפים ומתפתחים עוד ועוד תכשירים. "חלק מהתרסיסי האף שנועדו להפחית גודש, שנמכרים ללא מרשם רופא הם מאוד יעילים", אומרת פרופ' אגמון-לוין. "כל אחד מאיתנו שחלה בשפעת, הרגיש שהוא לא יכול לשכב אחורה כי הוא מתקשה לנשום בגלל גודש. זו תחושה שכולנו מכירים היטב", מוסיפה פרופ' אגמון-לוין.
"אבל השימוש בתרסיסים אלו - פתרון לנזלת אלרגית, נועד ליומיים-שלושה בלבד. ככל שמשתמשים בתרסיסים האלו יותר, כך האף ורירית האף מתפקדים פחות טוב". לדבריה, שימוש ממושך עלול לגרום למטופל לפתח תלות בתכשיר ולמעשה באיזשהו שלב להגיע למצב המכונה "ריניטיס מדיקמנטוזה" – דלקת כרונית ברירית האף כתוצאה משימוש בתרסיסי אף. "השימוש בתרסיסי האף יעיל מאוד, אבל לאורך זמן מתפתחת אליו הסתגלות ובסופו של דבר הוא גורם למחלה". בשנה האחרונה האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה, איגוד רופאי אף-אוזן-גרון והחוג הרינולוגי, חברו יחד על מנת לפרסם קווים מנחים שנועדו לקבוע כיצד לטפל בהתמכרות לשימוש בתרסיסי אף בצורה נכונה.
"החולים לא צריכים לסבול", מסכמת פרופ' אגמון-לוין. רוב האנשים שמאובחנים עם אלרגיה לא מקבלים את הטיפול הנכון. באמצעות טיפול תרופתי פשוט אפשר למנוע סבל רב ולשפר את איכות החיים. "מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל מכיוון שיש כיום לא מעט פתרונות מצוינים".
בשיתוף סאנופי