כדאי מאוד שנפגע שבץ מוחי יעבור צנתור תוך שעתיים בלבד מהפגיעה. הסיבה פשוטה: סיכוייו להחלמה מוקדמת יהיו גבוהים פי 3.3 לעומת חולה שלא יספיק להגיע לבית החולים ולקבל טיפול דחוף. ולמרות זאת, בישראל אין יחידה לצנתורי מוח בין אזור המרכז לחיפה.
המשמעות בפועל היא שאדם שזקוק לצנתור מוחי ומתגורר, למשל, בחדרה - נאלץ לנסוע עד חיפה או רמת־גן כדי לקבל טיפול.
קראו עוד:
כבר ב-2017, שנתיים לאחר שמשרד הבריאות השיק את התוכנית הלאומית לטיפול בשבץ המוחי, הגיש לראשונה בית החולים הלל יפה בחדרה בקשה לאישור הקמה של יחידה לצנתורי מוח - אך זו נדחתה. "דנו בבקשתכם לפתיחת יחידה לצנתורי מוח בפורום המקצועי הרלוונטי", נכתב במכתב שנשלח ממשרד הבריאות לבית החולים, "נמצא כי הבקשה אינה תואמת את מדיניות המשרד בסוגיית יחידות לצנתורי מוח. לפיכך, הרינו להודיעכם כי הבקשה לא מאושרת".
1 צפייה בגלריה
כאב ראש שבץ מוחי
כאב ראש שבץ מוחי
מהירות הטיפול בשבץ מוחי היא קריטית
(צילוםף shutterstock)
משרד הבריאות גורר רגליים כבר שנים בעניין וכמעט שלא מאשר הקמת יחידות נוספות לצנתורי מוח, הנחוצות בעיקר בפריפריה. יחידות כאלה קיימות בסורוקה, אסף הרופא, שיבא, איכילוב, בילינסון, שערי צדק, הדסה, רמב"ם ונהריה, כך שלמעשה אין אף יחידה בארץ שמשרתת את תושבי השרון, עמק יזרעאל ועמק הירדן.
"זהו מצב מסכן חיים", אומר ד"ר מיקי דודקביץ, מנהל בית החולים הלל יפה. "זה בית חולים שמשרת אוכלוסייה גדולה בישראל. כל דקת זמן שמאבדים בדרך לצנתור עלולה להביא לפגיעה מוחית, ואין שום סיבה בעולם שתושבי המרכז, תל־אביב או ערים גדולות יזכו לזמינות גבוהה יותר לשירות מציל חיים שכזה. העברה של חולה מבית חולים אחד לבית חולים אחר עשויה להימשך כשעתיים והיא כשלעצמה מאוד מסוכנת. יש לנו את כל היכולות להפעיל את היחידה ולסייע למטופלים שזקוקים לטיפול במקום מגוריהם. אנחנו בסך הכל צריכים את האישור הרגולטורי של משרד הבריאות שמסתכל על המאקרו של מספר היחידות הקיימות אבל לא על הפיזור והנגישות".
כך תזהו אם מישהו לוקה בשבץ:
לאחרונה התחיל בית החולים פוריה בטבריה בתהליך פתיחת יחידת צנתורי מוח משלו, באישור משרד הבריאות. גם בית החולים ברזילי באשקלון והעמק בעפולה הביעו עניין בפתיחת יחידה לצנתורי מוח.
במשרד הבריאות טוענים כי החשש הוא מפני יחידות קטנות עם מנתחים בעלי ניסיון מועט. מומחים מבהירים שפתיחת יחידות צנתור מוח נוספות היא נושא מורכב. "השאלה כמה מרכזים לצנתורים צריך ומה הנפח של כל מרכז היא שאלה חמה מאוד בכל העולם וגם בישראל", מסביר פרופ' דוד טנה, יו"ר איגוד הנוירולוגים. "משרד הבריאות יצטרך להחליט בסופו של דבר איזה מרכזים לפתוח ועד כמה. זו החלטה לא פשוטה. אם יש מרכז שהוא קטן ופחות מיומן - זה פחות טוב מאשר להפנות למרכז גדול יותר, גם אם הוא מרוחק. זה בוודאי לא נכון שיהיה מרכז צנתורים בכל בית חולים בישראל, אך יש אזורים שיהיה יותר נכון להוסיף בהם יחידות".
ממשרד הבריאות נמסר: "הזיהוי המוקדם והטיפול בשבץ מוחי במסגרת הזמן הקריטי הוגדרו כמשימה לאומית. צנתור מוחי דורש מיומנות רבה ואם הוא נעשה על ידי צוות פחות מיומן הנזק גדול מהתועלת. ההגבלה הינה על מנת שלא לגרום נזק בשל היעדר מיומנות. בתקופה האחרונה ועדה מקצועית דנה בצורך בפתיחת מרכזים מצנתרים נוספרים”.