המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"
רבות דובר על נגיף הקורונה המשתולל בארץ ובעולם ופוגע ומהווה סיכון ממשי במיוחד לבני האוכלוסייה המבוגרת הנמצאים בקבוצת סיכון.
מעבר להשלכותיו הישירות, דרכי ההתמודדות עם הנגיף הכוללים בידוד וריחוק חברתי הביאו עימם סיכונים נוספים הנגרמים עקב הימצאותנו בבתים. מצב הגורם להגבלה וירידה בפעילות הגופנית לה היינו מורגלים.
התקופה הנוכחית מובילה להרגלים חדשים המביאים עימם סיכונים לבריאותנו שעלולים ליצור או להגביר כאבים שונים בגוף, קיימים וחדשים.
עוד במדור 60 פלוס:
3 צפייה בגלריה
אישה מבודדת ועצובה
אישה מבודדת ועצובה
בעקבות ההנחיה לריחוק חברתי רבים מסתגרים בבתים
(צילום: Shutterstock)

בעקבות ההנחיות: בני הגיל השלישי מצמצמים פעילות

בעוד שהידבקות בנגיף הקורונה משפיעה על כלל אזרחי הארץ והעולם ללא הבדלי דת, גזע ומין, החוששים העיקריים לחייהם הם ללא ספק בני הגיל השלישי. אותה אוכלוסייה שפעילותה הגופנית לרוב מצומצמת גם כך מפאת הגיל המתקדם, העובדה כי רובם כבר נמצאים בפנסיה ואינם עובדים וגורמים נוספים.
אלו מעדיפים פעמים רבות לוותר על הסיכונים ולהגביל את תנועתם במרחב אפילו עוד יותר בכדי לצמצם סיכונים.
בני המשפחה וחברים מתגייסים פעמים רבות לעזרה בכדי לשמור על בריאות יקיריהם ועוזרים הבאתם מצרכים שונים, קניות ושאר פעולות שבחיי היומיום כסדרם נעשים ללא קושי על ידי בני הגיל השלישי עצמם באופן עצמאי, ובכך אף בלי להבחין ושלא במתכוון אף מצמצמים את פעילותם עוד יותר.

כל פעילות שומרת על מערכות הגוף

ההשלכות של ההסתגרות הביתית אינן מסוכנות רק במובן הנפשי של ריחוק ובידוד. אלו יכולות בהחלט להיות בעלות השפעות ממשיות על הגוף, מערכות השריר, העצבים והמפרקים.
בעת ביצוע פעילות גופנית מכל סוג שהוא, טיול, הליכה בחיק הטבע או אפילו קניית מצרכים בסופר, מערכות השריר והמפרקים פועלות ושומרות על כוחן וגמישותן. כמו כן, מאבדות מהן משמעותית כאשר פעילות זו מצטמצמת באופן ניכר.

פגיעה משמעותית באיזון הגוף

החודשים הרבים בהם הקורונה מאיימת על בריאותנו גרמו לתקופה זו להתארך ולהתארך ואיתה איכות התפקוד של מערכות אלו. התוצאה שמופיעה במקרים רבים היא התגברות של כאבים קיימים בשרירים ובמפרקים ואף הופעתם של כאבים בחלקים בגוף שלא כאבו עד כה.
אל אלו מתווספים שרירים תפוסים ועומס יתר על מפרקים שאיכות תפקודם נפגעה. האיזון בגוף מופר. בעוד שהדבר נכון לגבי כל מערכות הגוף, רבים מבני הגיל השלישי נוטים לכאוב במיוחד באזור הברכיים המועד גם כך לפורענות.


3 צפייה בגלריה
רגישות וכאב שכיחים בגיל מבוגר
רגישות וכאב שכיחים בגיל מבוגר
רגישות וכאב שכיחים בגיל מבוגר
(צילום: shutterstock)

הברך - רגישה יותר עם העלייה בגיל

הסיבה לכך היא שבמהלך חיינו עומס רב מופעל על הברך. עד גיל 70 העומס על הברך שהצטבר לאורך השנים מגיע לעשרות מיליוני טון, מה שבאופן טבעי עלול לגרום לעייפות החומר המתבטאת בכאבים.
הברך היא מורכבת מבחינה הנדסית והיא עלולה לשמש כמקור לשלל בעיות. יתרונה הגדול הוא גם חסרונה, הברך היא מפרק צירי משוכלל להפליא מבחינה אנטומית והיא חבה את יכולת התנועה שלה ואת כוחה בנשיאת משקלים, בזכות שרירים, רצועות ומיניסקוסים הפועלים יחדיו.
בשל מגוון הסיבות האפשריות לכאבי ברכיים, קשה לספק תמונה ברורה של אופיים ומשכם. ברוב המקרים כאבי ברכיים מצויים ברמת הכאב קל-בינוני בסקאלת הכאבים, אך אלו עלולים להפריע לשגרת יומנו ואין להקל בהם ראש.
הכאבים הללו אף עשויים לצוץ בכל מקום בברך – מקדימה, מאחור ובצדדים. לעתים הם ילוו במגבלת תנועה מסוימת. ובמקרים רבים הכאבים לא ילוו אותנו כל היום אלא יופיעו רק בעת ביצוע פעולות ספציפיות, כמו כיפוף למשל.

תסמינים ודרכי אבחון בתקופת קורונה

בכדי להבין את מקור הבעיה חשוב קודם כל לשים לב לתסמינים. במידה והכאב מלווה באדמומיות או בנפיחות, יש לגשת לרופא ולברר את מקור הסימפטומים.
בתקופת הקורונה רופאים רבים מנחים את הקהל המבוגר לצלם את האזור בבית ולשלוח באמצעות הדואר האלקטרוני, כך יוכלו לנסות לאבחן את הבעיה גם מרחוק. במקרה של חבלות חיצוניות, מגבלה חמורה בתנועה או פציעה, יש לגשת לרופא בהקדם.
אם נשללו בעיות הדורשות התערבות רפואית מומלץ לספק לברך הכואבת זמן למנוחה מתונה.
כלומר, לא שכיבה במיטה במשך ימים וחוסר תנועה, אלא להיפך – כן תנועה, אבל בעדינות, תוך שימת לב לגוף ולמגבלה. בכל שלב, כדי למנוע הישנות הכאבים, מומלץ לחזק את השרירים באזור באמצעות תרגילים מתונים התואמים את הגיל והמצב הבריאותי.

4 המלצות לחיזוק הברך ומניעת כאבים

אם כן, מה ניתן לעשות כדי לטפל, להקל ולמנוע כאבים?
1: פעילות. הקורונה אומנם מפחידה ונראה שהיא רחוקה בשלב זה מלחלוף מחיינו, אך הפתרון אינו לשבת בבית, להימנע מפעילות גופנית לחלוטין ולחכות לחיסון.
פעילות גופנית חשובה לחיינו והיא יכולה להתבצע תוך שמירה על ההנחיות וריחוק חברתי.
השתדלו להפעיל את השרירים בצורה מתונה ואל תוותרו על פעילויות יומיומיות שהייתם רגילים לעשות עד כה.
כך למשל, הליכות ניתן לעשות בשעות הערב בשעה שאין צפיפות של אנשים ברחוב או במקומות מבודדים יותר וכשאנו עוטים מסכת מגן.
חשוב להבין שהשרירים והמפרקים אינם מבדילים בין פעילות המוגדרת כספורט כמו שעת הליכה מוגדרת לבין קניות בסופר לדוגמא והסתובבות בין המדפים.
שניהם טובים לגופינו ומטיבים עימו. על אף רצונם של בני המשפחה לעזור, לתמוך ולהגן נסו להמשיך לבצע את הפעילויות שהייתם רגילים אליהן עד כה, תוך שמירה על כל כללי הזהירות.
2: שמירה על משקל מאוזן. בשעה שאנו יושבים בבתים אנו נוטים לאכול יותר. אנשים רבים מתלוצצים על עלייתם במשקל בעת תקופת הקורונה, אך הדבר יכול להוות גם הוא גורם של ממש להתגברותם של כאבים.
עלייה במשקל תורמת גם היא לעומס של הגוף על הברכיים והמפרקים. נסו לשמור על תזונה בריאה ואף להפחית שלושה, ארבעה אחוזים ממשקל הגוף.
3: תרגילים לחיזוק. תרגילי חיזוק יתרמו לבריאות מפרק הברך, להגדלת הטווח ולכוח המייצבים שלה, במיוחד בתקופת הקורונה כשאנו פחות פעילים. ישנה חשיבות נוספת לחיזוק בכדי לא לאבד מסת שריר וטווח.
ניתן לבצע בבית תרגילי חיזוק פשוטים ובסיסיים שיתרמו רבות. אלו יכולים להיות קימה מישיבה על כיסא, תרגול עמידה על רגל אחת או אפילו עלייה וירידה במדרגות.
3 צפייה בגלריה
תרגיל לחיזוק: מעבר מעמידה לישיבה על כיסא יציב
תרגיל לחיזוק: מעבר מעמידה לישיבה על כיסא יציב
תרגיל לחיזוק: מעבר מעמידה לישיבה על כיסא יציב
(צילום: עירית סורוקה)
חשוב לבצע את התרגילים בהתאם ליכולת גוף המבצע ולא להעמיס על עצמנו, בכדי שלא נגרום לתוצאה הפוכה.
ניתן לחזור על פעולות אלו 12 עד 15 חזרות עד למצב עייפות, שלושה עד ארבעה סטים לכל תרגיל. במידה ולא התאמנתם תקופה ארוכה, התחילו בתרגילים הנוחים לכם יותר והתקדמו משם.
4: מכשירים ביתיים להקלה על כאב. קיימים כיום מגוון מכשירים ביתיים שונים וכאשר משלבים אותם עם תרגול מחזק, פעילות גופנית שמירה על משקל ומעקב רפואי עשויים להקל על הכאב.
אחד מהם הוא הסוליו אלפא קיור פלוס, מכשיר קטן לתפעול עצמי העושה שימוש בגלי רדיו המעוררים זרימת דם לעומק שכבות השריר והמפרק ומעודד תהליך ריפוי טבעי של הגוף, בשילוב אנרגיית אינפרה אדום המשפיעה על שכבות העור העליונות ומקלה על הכאב ואנרגיית לייזר רך המעודדת אקטיבציה של תאים.

הכותב הינו פיזיותרפיסט מומחה. בעל תואר שני בפיזיותרפיה והבעלים של מרכז טרגט לפיזיותרפיה ואורח חיים בריא

ד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית לגיל השלישי, במכללה האקדמית בוינגייט מדגימה ומסבירה תרגילים פשוטים שיחזקו את הגוף


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"