בשיתוף מדטרוניק
דקירות, הזרקות, חישובים בלתי פוסקים ותכנונים מדוקדקים של כל ארוחה – זו המציאות היומיומית של כ-35 אלף חולי הסוכרת מסוג 1, החיים כיום בישראל. חולי סוכרת מסוג 1 נמצאים במאבק תמידי לשמור על בריאותם. על מנת להגיע לאיזון עליהם לעקוב אחר רמות הסוכר שלהם בכל שעות היממה, ולנהל את המחלה 24/7, לכן הם נאלצים להיצמד לאורח חיים מתוכנן ומתוזמן בכל יום.
כמעט כל פעולה יכולה להוציא את חולי הסוכרת מאיזון: אכילה מרובה תזניק את רמות הסוכר, פעילות גופנית מאומצת עלולה לגרום לצניחתן, הזרקת מינון לא מדויק של אינסולין תביא לרמות סוכר גבוהות או נמוכות, וגם השינה הופכת להיות מטרידה מחשש שרמות הסוכר ירדו למצב מסכן חיים של היפוגליקמיה.
לכל זה נוסף בשנה האחרונה נגיף הקורונה, שהעמיד את הסוכרתיים בסיכון מוגבר לסיבוכי קורונה. משרד הבריאות האנגלי פרסם, כי בתקופת הסגר הראשון מספר מקרי המוות של חולי סוכרת מסוג 1 גדל פי שלושה וחצי לעומת התקופה המקבילה בשנתיים הקודמות.
גם מנתונים של משרד הבריאות בארץ נראה שחולי הסוכרת מובילים עם 22% מכלל החולים הקשים והקריטיים עם מחלות רקע, ועם 29% מהנפטרים. עוד עולה מהנתונים כי כאשר הסוכרת איננה מאוזנת וישנם שינויים רבים ברמות הסוכר בדם, הסיכוי לסיבוכים הקשורים לקורונה גבוה יותר.
נכון להיום, מחלת הסוכרת היא חשוכת מרפא, וחולים רבים מעידים כי העיסוק הבלתי פוסק במחלה פוגם להם באופן ניכר באיכות החיים.
מערכת (מינימד 780 (MiniMed G780) של חברת מדטרוניק היא בשורה של ממש לכל חולי הסוכרת מסוג 1. המערכת מדמה חלק מפעולות של לבלב מלאכותי – היא בודקת, מנטרת ומחליטה באופן אוטומטי איזה מינון אינסולין החולה צריך באותו הרגע בהתאם למצבו.
2 צפייה בגלריה
לבלב מלאכותי
לבלב מלאכותי
לבלב מלאכותי
(יח"צ)

המערכת בודקת את המטופל באופן רציף 288 פעמים ביממה. היא מחליטה, מווסתת ומזליפה אינסולין באופן אוטומטי ומותאם אישית. המערכת מאפשרת לאזן את ערכי הסוכר, כך שהם יהיו קרובים ככל הניתן לערכי הסוכר של אדם בריא לאורך היממה. בנוסף המערכת יודעת לתת לחולה בולוס תיקון באופן אוטומטי ודינאמי כדי למנוע עלייה ברמות הסוכר בהקשר של ארוחות.
המערכת החדשה משלבת משאבת אינסולין וסנסור חדשניים והיא בעלת אלגוריתם חדשני וחכם המאפשר למידה של המטופל, ותגובה בזמן אמת לאורך שעות היממה. הנתונים של המערכת החדשה מראים כי המטופלים נמצאים 76% מהזמן שלהם בטווח רמות הסוכר התקינות (TIME IN TANGE), ושלמעלה מ- 80% מהם השיגו HBA1C מתחת ל- 7%. נתונים אלה הם הטובים ביותר שהושגו באמצעות טכנולוגיות לניהול סוכרת עד היום.
MiniMed G780 הינה המערכת האוטומטית-היברידית השנייה של מדטרוניק והיא שדרוג של מערכת Minimed 670G. במערכת זו יש שיפורים משמעותיים הן בחוויית המשתמש, באיזון ובבטיחות המטופל.
האוטומציה מאפשרת לחולה הסוכרת לקבל באופן אוטומטי את מינון האינסולין הדרוש לו בכל רגע נתון, גם במצבים משתנים בהתאם למדידות ערכי הסוכר.
מינוני הזלפת האינסולין מותאמים על סמך מדידות הסוכר בכל 5 דקות של המטופל, צרכיו ואורח החיים שלו. הפעילות היחידה הנדרשת מהמטופל היא כיול של המערכת, והזנת כמות פחמימות נצרכת.
המערכת פותחה על בסיס מידע רב של מיליוני נתונים יומיים, והיא יודעת להתאים את האינסולין הבזאלי לכל מטופל באופן אינדיבידואלי. הדור החדש של המינימד מאפשר תיקוני בולוס אוטומטיים ללא התערבות המטופל.
ההגעה ליעדי מטרות האיזון באמצעות המערכת טובה יותר ודורשת פחות מאמץ, כיוון שרוב המטופלים אינם מדייקים בספירת הפחמימות, או אינם מזריקים את האינסולין עבור הארוחות בזמן. בשל יכולות אלה המערכת מגינה על החולה הסוכרתי מפני אירועי היפוגליקמיה והיפרגליקמיה.
יתרון נוסף של המערכת החדשה הוא היכולת שלה להתממשק לאפליקציה בטלפון הנייד. המטופלים, קרוביו וגם הרופא המטפל יכולים לקבל נתונים והתראות בזמן אמת. המטופל עצמו יכול לדעת בכל רגע נתון מה מצבו בצורה קלה ודיסקרטית.
2 צפייה בגלריה
פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפ
פרופ' משה פיליפ

"מערכת הלבלב המלאכותי המשופרת היא כלי עוצמתי שמביא לשיפור אמיתי ומשמעותי בחייהם של כל החולים, בייחוד בקרב קבוצות המתבגרים", אומר פרופ' משה פיליפ, מנהל המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת המרכז הארצי לסוכרת נעורים בישראל, מרכז שניידר לרפואת ילדים ומדען ראשי של חברת DreaMed Diabetes, השותפה לפיתוח האלגוריתם הייחודי של מינימד G780.
"המערכת מאפשרת איזון מרבי בזכות היכולת להגיב לשינויים ברמת הסוכר אצל המטופל באופן מיידי, ובכך למנוע מצבי היפוגליקמיה והיפרגליקמיה. כמו כן, המערכת מקלה על המטופל ומורידה ממנו את הצורך להיות עסוק כל היום במחלה שלו. גם לי כרופא, המערכת הזו היא צעד פורץ דרך, שמאפשרת לי להביא את המטופלים לאיזון מיטבי לאורך זמן בצורה קלה ופשוטה יותר".
המערכת אושרה לראשונה על ידי הרשות האירופית לתרופות (EMEA) בחודש יוני. עתה מודיעה חברת מדטרוניק, יצרנית הטכנולוגיה, כי בכוונתה להביאה לישראל, והיא הוגשה לסל התרופות 2021.
בשיתוף מדטרוניק

פורסם לראשונה: 09:15, 29.10.20