בשיתוף עמותת גדולים מהחיים
משפחת דבוש מקריית שמואל קיבלה את הבשורה על אבחון הסרקומה של איילה, בתם הקטנה, בזמן שאם המשפחה, חגית, הייתה בהריון מתקדם. בעזרת הרבה מסירות, אהבה ושמחת חיים, המשפחה של איילה רושמת היום ניצחון גדול, תשעה חודשים לאחר שהיא החלימה ואף חזרה לגן בשנה האחרונה.

אבחון בעזרת תושייה של רופא אחד

"קיבלנו את האבחון שבוע לפני פורים, לפני שנתיים, אחרי שאיילה התלוננה על כאבי רגליים", מספר יוסי האב. "אחד הרופאים ברמב"ם המליץ על אולטרה-סאונד בטן, ושאר הרופאים צחקו עליו משום שהתלונות היו על כאבי רגליים. מתברר שהוא צדק לחלוטין בתחושה שלו.
"אחרי האבחון התחיל כל הסחרור, התחלנו כל שבועיים אשפוז של שלושה ימים, כשאני ישן בבית החולים ואשתי בהריון מתקדם. עשינו סדרה של שבעה טיפולים באשפוז, הגידול הפך להיות קטן מספיק עד שאפשר היה להוציא אותו בניתוח. היה ניתוח קשה שהסתיים עם תוצאה טובה, הוציאו את הגידול שלם".
2 צפייה בגלריה
איילה דבוש
איילה דבוש
איילה דבוש
לאחר הניתוח הגיע שלב ההקרנות, על מנת להבטיח כי הגידול לא יחזור בעתיד. "חשבנו שסיימנו עם הסרט, אבל אז הרופאה אמרה לי שאולי נצטרך לנסוע לחו"ל להקרנות. התכנון היה לטוס לארצות הברית, כבר שילמנו על הוויזות והיינו מוכנים. ואז, בזמן שהיינו בטיול של 'גדולים מהחיים' ליד עתלית, התקשרו אליי מהמחלקה ואמרו שהיעד משתנה וטסים לווינה".
יוסי טס לאוסטריה עם אמא שלו, אחותו ומספר חברים. "זו הייתה תקופה שלל חודשיים טיפולי כימותרפיה וגם הקרנות ואשפוז. גם הילדים הגיעו לביקור, כי זה היה בחופש הגדול". האחות בת ה-10, הדס, מספרת שפחדה לטוס, "אז נשארתי עם אמא, שהייתה אז כבר בחודש התשיעי".

הגעה מפתיעה לישראל לכבוד הלידה של האח החדש, וחזרה לווינה

ואז, מספר יוסי, "חגית, אשתי, התקשרה אליי ואמרה שהיא בחדר לידה, התבשרנו שיש לנו בן. התחלתי לנסות להבין איך אני חוזר לברית מילה. אמא שלי אמרה לי 'אין סיכוי שאתה לא טס'. הגעתי לשדה התעופה בלי כרטיס, זה היה באוגוסט, בשיא עונת התיירות. היה כרטיס אחרון לטיסה לישראל, עליתי עליה והפתעתי את אשתי ואת המשפחה, אף אחד לא ידע שאני בא. באתי לארבע שעות וחזרתי לאוסטריה. אף אחד לא האמין שאגיע".

חופשה משפחתית אחת באמצע כל הטירוף

בקיץ 2019, בין הטיפולים הכימותרפיים לטיסה לווינה ורגע לפני לידת האח, הצליחה המשפחה לצאת לחופשה משפחתית מחזקת, בין כל הטירוף. "במאמץ משולב שלנו, של הרופאה ושל עמותת 'גדולים מהחיים', הצלחנו לצאת ל'נופש קטנטנים' באילת", מספר יוסי. "אין בנופש מקום לכל בני המשפחה, אז היינו צריכים לסדר את זה מול 'גדולים מהחיים', וגם מבחינת בית החולים האישור היה גבולי, משום שבדיוק סיימנו את הטיפולים. בסוף הצלחנו, נסענו לאילת והיה מדהים, זה שחרר את כולנו".

אחרי ההחלמה, איילה והמשפחה מתחילה לחזור לשגרה

היום המחלה של איילה נמצאת מאחוריה, אך היא צריכה להגיע בכל מספר חודשים לבדיקה. "זה שאנחנו היום במצב הנוכחי זה לא רע, ברוך השם, אבל בכל פעם כשחוזרים למחלקה, זה חוזר ומציף אותי. אי אפשר להוציא את התקופה הזו מהזיכרון ומהמחשבה של אף אחד מאיתנו", אומר יוסי.
היום, אחרי שנתיים בהם לא היתה גן, איילה חזרה השנה למסגרת, "והשיער שלה צמח כבר, אז אין סיכוי שהילדים יצחקו עליה", אומרת הדס, אחותה של איילה. "אפשר כבר לעשות לה קוקו קטן או קוקיות, אבל היא הכי אוהבת ללכת עם שיעור פזור". הדס מספרת גם כי "אחרי שאיילה חלתה, הבטחתי לה שכשהיא תבריא, אני אעשה לה חוג, והיום אני באמת עושה לה ולחברות שלה חוג יצירה בכל יום שלישי, בדיוק כמו שהבטחתי".

2 צפייה בגלריה
איילה דבוש
איילה דבוש
חוגגת עם המשפחה. איילה

עזרה למשפחות חדשות, והצטרפות לקמפיין של "גדולים מהחיים"

"כל משפחה שטסה לווינה מתקשרת אליי, ואני משתף אותם בפרטי הדירה שאפשר לגור בה, איך להתנהל סביב הטיפולים, נותן פרטים של אנשי קשר בקהילה היהודית שידאגו להם להכל", מספר יוסי.
"עמותות כמו 'גדולים מהחיים'", אומר יוסי, "עושות עבודה שמי שלא נמצא במחלקות, לא מבין ולא יכול לתאר לעצמו את החשיבות שלה. זה מגיע עד לדברים כמו להביא לך קפה כשאין לך כוח לקום מהמיטה אחרי שישנת שבוע בחדר של הילדה, או להחליף אותך לתפילה של עשר דקות. בלי העמותות האלו, אין את זה. נופר, הנציגה של 'גדולים מהחיים' בצפון היתה מתקשרת כל הזמן ושואלת אם אנחנו צריכים משהו. זה מוציא ממך כוח שלא האמנת שיש לך אותו. אתה הולך וחוזר לבדיקות וטיפולים בלי להרגיש עייפות וירידה בכוחות. ובין לבין, יש חמישה ילדים וצריך למצוא את הזמן לתת לכולם יחס, אז צריך כל מקור לכוח שאתה יכול למצוא".
כעת התגייסה משפחת דבוש לקמפיין השגרירים של 'גדולים מהחיים', בו משפחות הילדים מגייסות תרומות לטובת מגוון יעדין ומטרות של העמותה. "במהלך השנתיים האלו ראינו שבלי העמותות קשה לעבור את התקופה, בלי גן הילדים שלה, בלי המתנדבות, הטיפולים, העזרה הכלכלית למי שצריך - זה באמת עוזר וקריטי לחלק מהמשפחות", אומר יוסי. "פתאום 1,000 שקלים לקניות לחג, או כששולחים מישהו לילד הביתה לחגוג לו יום הולדת. מי שלא נמצא בפנים, שומע רק על היוזמות הגדולות ולא מכיר את הדברים הקטנים והיום-יומיים שעושים את ההבדל ונותנים כוח להמשיך".
כעת בני המשפחה מגייסים תרומה למימון השתתפות של ילד ב'גן החלומות', הגן שמפעילה העמותה. "אנחנו רוצים לתת למשפחות החדשות כוחות ולהגיד להם שאנחנו עברנו את זה וגם הם יעברו. אנחנו אנשים מאמינים וכל הזמן האמנו שיש כוח מלמעלה שמכוון את הכל ושהכל יהיה בסדר".
עמותת 'גדולים מהחיים', אשר הוקמה לפני 20 שנה על ידי הורים לילדים חולי סרטן מתוך חזון לשיפור את איכות החיים והרווחה של ילדים חולי סרטן ומשפחותיהם בכל רחבי הארץ, ללא הבדלי דת, מין ולאום. העמותה מלווה את הילדים ובני המשפחה החל משלב האבחון ועד להחלמה, באמצעות סיוע בבדיקות, מימון תרופות מחוץ לסל התרופות, תמיכה נפשית, סיוע כלכלי וחוויות משמחות. בנוסף, העמותה פועלת להגברת המודעות למחלות, לשיפור החקיקה ובתהליכי העצמה ארוכי טווח עד להחלמה.
בשיתוף עמותת גדולים מהחיים
פורסם לראשונה: 13:10, 21.04.21