"אני מרגיש בגל הזה ובסגר הזה, כאילו לא למדנו כלום. אני כל פעם מרגיש דז'ה-וו. יש עלייה של 252% בתחלואה של צעירים. פעוטות במצב קריטי קשה בבתי חולים, אין ספק שחזרת מערכת החינוך הפעם, היא מאוד מסוכנת. תמיד הייתי בעד, אבל הפעם זה השתנה, יש לנו וירוס שונה", כך אומר הבוקר (ד') באולפן ynet, פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן.
הוא מוסיף ואומר כי כל הקונספציות קרסו. "אני לא מסוגל להבין איך ממשלה, שיש בה אנשים חכמים, לא מסוגלת להכיל את האירוע הזה מ-א' עד ת'. מלבד החיסונים שזו הצלחה כבירה של המדינה, כל השאר זה כישלון קולוסאלי של ניהול המגפה".
קרן שכטר אזולאי מקופת חולים מכבי, מצטרפת לדבריו ואומרת: "יש לנו סיטואציה של מגפה שאנו רואים שאף אחד לא באמת יודע לצפות ולנבא אותה, אבל אנו יודעים לקרוא מגמות. 70 עד 80 אחוז מהתחלואה זה הווריאנט הבריטי, ואנו רואים יותר ויותר צעירים ונדבקים במצב קשה.
"יש כאן מגמה חדשה בגל השלישי שלא היה בגל ראשון ובשני, אפשר להגיד שאי הוודאות כאן היא הדבר הבטוח ביותר שיימשך. בשונה מהגל הראשון והשני יש דבר אחד ודאי, מי שמתחסן לא חולה. ואם היינו צריכים עוד עבודה על העבודה של פייזר אז במכבי התפרסם לפני שבוע אולי סקר מהגדולים בעולם כרגע על ציבור מתחסנים, למעלה מ-850 אלף מתחסנים שהושוו לאנשים שלא קיבלו חיסון. ניטרלו תחלואה, ניטרלו עיר אדומה באותו מצב פנדמי בארץ וראו שהסיכוי לחלות אם לא קיבלת חיסון הוא פי 11".
אז הדיבורים על סוף הסגר הם לא רלוונטיים? שכטר- אזולאי: "עם נתונים אי אפשר להתווכח, צריך להבין שכל אוכלוסיית כדור הארץ כנראה תחלה בקורונה. צריך לבחור או שאנו לוקחים את סיכוני המחלה והפוסט-מחלה, ואנחנו רואים הרבה אנשים צעירים שכאילו קיבלו מחלה קלה, הולכים ומסתבכים גם אחרי שהבריאו, או שאנו לוקחים את הסיכוי והתקווה של החיסון.
"לאורך ההיסטוריה אנחנו יודעים שמגפה עוצרים בחיסונים. יש כנראה גם איזושהי תקרה של מה יכולה לעשות ממשלה, מדינה, ומה יכולה לעשות מערכת בריאות עבור אזרחים. יכול להיות שאי אפשר לקחת את האחריות מכל אחד מאיתנו לבוא ולהתחסן כל עוד החיסון עומד מול הנגיפים".
פרופ' אדלר: "אתמול בערב העומס בבתי החולים: באיכילוב היו חמישה אמבולנסים שהמתינו 50 דקות בכניסה לבית החולים. בקפלן המתינו ארבעה במשך שעה ו10 דקות, באסף הרופא שישה אמבולנסים המתינו שעה וחצי. המצב היום של מערכת הבריאות ומספר המיטות לקורונה הולך ומתמעט, המגפה לא נעלמת".