על סף חג החנוכה זכו מרדכי כותב-אמת (30) ואורי עופר (58) לנס כפול: כותב־אמת ומשפחתו יצאו ללא פגע מתאונת דרכים חזיתית, מה שאיפשר לכותב-אמת לתרום לעופר כליה שתציל את חייו.
כותב-אמת, תושב הר־ברכה, החליט לתרום כליה לאדם שהוא אינו מכיר, באמצעות עמותת "מתנת חיים".
ביום שלישי האחרון, כשעשה את דרכו לאשפוז טרום ניתוח, מלווה ברעייתו אביטל ובחמשת ילדיהם, נקלעה המשפחה לתאונת דרכים חזיתית, שממנה יצאו כולם במכות יבשות בלבד. אפילו גורמי ההצלה שהגיעו לשטח וראו את מצב המכונית, לא האמינו שכל הנוסעים יצאו ממנה ללא פגיעות חמורות.
1 צפייה בגלריה
תרומת כליה
תרומת כליה
"מודה לך על כך שלא ויתרת, נתת לי חיים".
(צילום: שאול גולן)
בני המשפחה טופלו בחדר המיון של המרכז הרפואי שיבא בתל השומר, ולמרות התאונה התעקש כותב־אמת לעבור את הניתוח למחרת בבוקר כמתוכנן.
מי שקיבל את הכליה שתרם הוא אורי עופר (58), אב לשלושה, מקיסריה, שמחכה לתרומה כבר שלוש שנים בשל מחלה תורשתית שממנה נפטרו אביו וסבו.
בדרך כלל נהוג שתורם והנתרם נפגשים לפני הניתוח, אך בגלל התאונה נדחתה הפגישה והשניים נפגשו רק ביום חמישי – ערב נר ראשון של חנוכה, לאחר שהניתוח הסתיים בהצלחה. "אני כל כך נרגש לפגוש אותך", אמר עופר. "אני מודה לך על כך שלא ויתרת, נתת לי חיים".
כותב־אמת היה נרגש לא פחות. "לא יכולתי להרשות לעצמי לדחות את הניתוח. ידעתי שיש מישהו שמאוד מחכה לכליה, ואני שמח שזה קרה ביום שזה תוכנן, למרות הכל. אמרו לנו ששלוחי מצווה אינם ניזוקים. אני מרגיש שקרה לנו נס גדול החג הזה, ברוך השם".
מי שהיו נרגשות לא פחות הן הרעיות, אביטל וענת, שלא הפסיקו להתחבק ולדמוע. "אתם פשוט מדהימים, אי־אפשר להסביר במילים מה עשיתם בשביל אורי", אמרה ענת. "כששמענו על התאונה שלכם כבר התכוננו לדחייה של הניתוח. חשבנו עליכם שקודם תהיו בריאים, והניתוח אחר כך. מי מאמין שיש בעולם הזה אנשים כמוכם. זכינו שחלק ממרדכי אצל אורי".
"עבור אנשים בריאים אין בתרומה כזו פגיעה באיכות החיים", הסביר כותב-אמת מדוע החליט לתרום. "הבנתי שהמעט שזה מצריך ממני, משנה ואפילו מציל חיים לאחר, ושאחרי יום או יומיים אשפוז, חוזרים להתנהלות רגילה, כשבצד השני יש מישהו שזה משנה לו את החיים. קראתי עליו לפני כן, ראיתי שהוא אב לשלושה וזה עוד יותר דירבן אותי. מאבא לאבא".
את השניים ניתחו פרופסור איתן מור, מנהל מרכז השתלות בשיבא תל השומר ודוקטור רונן גינאה, רופא בכיר ומומחה בהשתלות. "הייתה דרמה בערב האשפוז", תיאר פרופ' מור. "התורם, אשתו וחמשת ילדיהם, הגיעו במקום לאשפוז שלו - למיון בשיבא אחרי תאונה קשה. ניסינו לשכנע אותם לדחות, עבורם, את הניתוח כדי שיתאוששו ויתגברו על הטראומה, אבל הם התעקשו להמשיך כמתוכנן, מה שמוכיח את הנחישות והמטרה שעמדה לנגד עיניו של מרדכי ואשתו אביטל בשליחות ובקיום המצווה".