בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ
מגפת הקורונה המלווה אותנו בשנה האחרונה, כרוכה בתחלואה משמעותית נוספת בארץ ובעולם: עלייה במשקל, ירידה בפעילות ועלייה בשיעור הסוכרת באוכלוסייה. סוכרת הינה מחלה כרונית עם השלכות משמעותיות על בריאות הלב, כמו גם על איכות ואורך החיים. כ-30% מהאנשים עם התקף לב סובלים מסוכרת.
בניגוד לסוכרת המופיעה בילדות (סוג 1), סוכרת סוג 2 קשורה בתזונה, במשקל ובאורח חיים יושבני. רק בארצות הברית 1 מתוך 13 מבוגרים לוקה בסוכרת, ומתוכם ב-90% מהמהמקרים זוהי סוכרת סוג 2. בהסתכלות כלל עולמית ההערכה היא שעד שנת 2045, כ-600 מיליון אנשים יאובחנו כלוקים בסוכרת.

מהו הנזק הבריאותי לו גורמת הסוכרת?

התחלואה העיקרית ממנה סובלים אנשים הלוקים בסוכרת, הינה מחלות לב וכלי דם (התקף לב, שבץ מוחי, מחלת כלי דם בגפיים). מחלות הלב וכלי הדם הן למעשה סיבת המוות העיקרית בקרב הלוקים בסוכרת. הסיכון לתחלואה זו בקרב הלוקים בסוכרת גבוה פי 2 בהשוואה לאוכלוסייה ללא סוכרת.

מהי קדם סוכרת?

מדובר במצב ביניים בין היעדר סוכרת לסוכרת מאובחנת, המתבסס על ערכים לא תקינים של סוכר בדם בעת צום, ולאחר העמסת סוכר, שאינם עונים על הגדרת סוכרת. גם מצב קדם- סוכרתי קשור לשיעור תחלואה ותמותה מוגברים.

מהו הטיפול שיכול למנוע?

שמירה על משקל גוף תקין, תזונה בריאה, הימנעות מעישון, פעילות גופנית ואיזון ערכי לחץ דם, יכולים למנוע הופעת סוכרת מחד, ולהקטין משמעותית את הסיבוכים אותם היא גורמת מאידך.
בעבר, הטיפול בסוכרת סוג 2 התבסס על מספר קטן שלתרופות שסייעו בהורדת ערכי הסוכר בדם. כיום, ארסנל הטיפול הורחב משמעותית. יתרון הטיפולים החדשים הינו ביכולת להוריד את התחלואה והתמותה ממחלת הסוכרת, כמו גם את שיעור הנזק הנגרם ללב ולכליות, באופן שאינו תלוי רק בערכי הסוכר בדם.
1 צפייה בגלריה
סוכרת
סוכרת
סוכרת בנשים. שינויים באבחון בין המגדרים
(צילום: shutterstock)

סוכרת בנשים

שיעור הסוכרת באוכלוסייה דומה בין נשים וגברים, אך קיים הבדל בין המגדרים בהשלכות הרפואיות. כך למשל, השיעור היחסי לתחלואת לב וכלי דם גבוה יותר בנשים בהשוואה לגברים. הבדל זה בולט בעיקר בגיל צעיר (מתחת לגיל 70).

מדוע קיים הבדל מגדרי?

א.הבדל הורמונאלי: העלייה בערכי הסוכר נצפית בעיקר בעשור החמישי והשישי לחיי האישה, עת פוסק המחזור החודשי ורמות האסטרוגן יורדות. תקופה זו מלווה בעלייה במשקל ושינויים מטבוליים משמעותיים לרבות עלייה בערכי הסוכר בדם. לכן דווקא בתקופה זו ישנה חשיבות רבה על הקפדה על אורח חיים בריא ועל בדיקות תקופתיות.
ב.הבדל חברתי: ככלל, נשים פחות מאובחנות מאשר מגברים ומטופלות באופן פחות מיטבי.
ג.מודעות: בנשים המודעות לתחלואה לבבית נמוכה מגברים. דבר זה תורם הן לאיזון לא מספק של סוכרת, והן לשמירה לא מיטבית של הרגלי חיים בריאים וגורמי סיכון נוספים.

ומה באשר לסוכרת המופיעה רק בהריון?

6% מהנשים בהריון בארה"ב, מאובחנות כלוקות בסוכרת, ושיעור האבחון מצוי בעלייה בעשורים האחרונים. הארגון האמריקאי למחלות לב (AHA ) קבע כי סוכרת בהריון (גם אם חלפה לאחריו), מהווה גורם סיכון להיארעות מוגברת של יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2 וטרשת עורקים. למעשה, נשים שלקו בסוכרת בהריון מצויות בסיכון מוגבר לתחלואת לב וכלי דם (התקף לב ושבץ מוחי).
מחקר מארה"ב שנערך על 90 אלף נשים, מצא כי נשים שפיתחו סוכרת בהריון היו בסיכון לתחלואה לבבית גבוה ב-43% בהשוואה לנשים בהריון, שלא פיתחו סוכרת הריונית.
הבשורות הטובות הן, שנשים שנצמדות לאורח חיים בריא ומצויות במעקב הדוק, יכולות למנוע התפתחות סוכרת סוג 2 ולהוריד את שיעור הסיבוכים העתידיים הצפויים, אם לא ינהגו כך.
לסיכום, סוכרת הינה מחלה כרונית שכיחה, עם השלכות משמעותיות על תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי הדם. היום ברור כי יש לתת מקום להיבטים מגדריים, לרבות השפעת הציר ההורמונלי בתקופת ההריון והפסקת המחזור.
לאור שיעור עולה של סוכרת בעולם המערבי, השפעתה על תחלואה ותמותה, וההבנה כי ניתן למנוע חלק גדול מנזקיה, יש מקום לאיתור מוקדם של נשים שפיתחו סוכרת בהריון ולהפנותן למרפאות ייעודיות.
ד"ר אביטל פורטר, היא מנהלת יחידת אשפוז קרדיולוגיה ומרפאת לב האישה, מרכז רפואי רבין- בילינסון, פתח תקווה, והפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, אוניברסיטת תל אביב
בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי בישראל וחברת נובו נורדיסק בע"מ