אלפי ילדים בישראל נדבקים מדי יום בקורונה בשבועות האחרונים, והתוצאות העגומות לא מאחרות להגיע: לראשונה בארץ מאז תחילת המגפה, נפתחה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים יחידת טיפול נמרץ מיוחדת עבור ילדים חולי קורונה. ביחידה מאושפזים כעת ארבעה תינוקות ופעוטות, הצעיר שבהם בן עשרה ימים בלבד וה"מבוגרת" בת שנתיים, שניים מהם במצב קשה.
1 צפייה בגלריה
טיפול נמרץ קורונה לילדים
טיפול נמרץ קורונה לילדים
טיפול נמרץ קורונה לילדים
(צילום: דוברות הדסה)
עד הגל השלישי, ילדים היו נדבקים פחות בקורונה. אולם בשבועות האחרונים התהפכה המגמה, וילדים מהווים כיום חלק משמעותי מהמאומתים. לאור ריבוי מקרים המחייבים טיפול רפואי אינטנסיבי לילדים החליטה הנהלת בית החולים הדסה, הנמצאת בירושלים האדומה שבה מאושפזים מאות חולים קשים, לפתוח יחידת טיפול נמרץ ייעודית עבור ילדים שנדבקו בנגיף ומצבם הידרדר ומחייב השגחה מיוחדת. היחידה כוללת שמונה מיטות, ארבע מהן כבר מלאות.
ביחידה, הממוקמת בסמוך ליחידת טיפול נמרץ ילדים הרגילה, אך מבודדת ממנה לחלוטין וממוגנת בדלתות כפולות, מאושפזים ארבעה ילדים, האחרון שבהם, תינוק בן תשעה חודשים שהיה בריא לחלוטין, ללא מחלות רקע, אושפז אתמול עם דלקת ריאות קשה, לאחר שהיה חולה במשך שישה ימים. קודם לכן אושפזו שלושה ילדים, שמצבם של שניים מהם, בן שנתיים ובן שישה שבועות, מוגדר קשה מאוד. שניהם סובלים ממחלות כרוניות.
"נאלצנו להקים יחידת טיפול נמרץ עבור ילדים ותינוקות חולי קורונה הזקוקים להנשמה או לטיפול נמרץ על ידי צוות שהמומחיות שלו היא הרדמה וטיפול נמרץ בילדים", הסביר ד"ר אורי פולק, מנהל המערך לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים. "הפעוט והתינוק המטופלים אצלנו מונשמים ומורדמים, וסובלים ממחלה ריאתית משמעותית. מצבם קשה מאוד. השניים האחרים במצב יותר טוב".
הנתונים מדברים בעד עצמם: אחד משלושה מאומתים חדשים הוא עד גיל 19, אחד משמונה עד גיל תשע. על פי נתוני משרד החינוך, כיום ישנם 23,549 תלמידים חולים – 4,000 בגילי הגן, 11,680 בגילי בית ספר יסודי וקרוב ל־8,000 בחינוך העל־יסודי.
"ראינו ילדים שנזקקו לטיפול נמרץ מסיבות אחרות כמו תאונות דרכים, ובמקביל היו חיוביים לקורונה. קבוצה נוספת של ילדים שראינו הם ילדים שפיתחו את תסמונות הפוסט־קורונה", אמר ד"ר פולק. "אבל בימים האחרונים אנחנו רואים עלייה במספר הילדים שממש חולים בקורונה. עדיין לא ברור לנו אם מדובר בשינוי של אופי התחלואה או בתופעה שנגזרת מהעובדה שבאזור ירושלים יש כל כך הרבה חולים. מתוך ארבעת הילדים שמטופלים אצלנו, שלושה סובלים מדלקת ריאות קשה מאוד, והם מקבלים את הטיפול שניתן כיום למבוגרים, כולל התרופה רמדסיביר ופלזמה ממחלימים".
הילדים שאינם מונשמים שוהים במחלקה יחד עם אחד מהוריהם, שמתמגן באופן מלא. "מדובר בתינוקות שגם הוריהם או חלק מבני משפחתם חולים. ההורים נקרעים בין הטיפול בילדים האחרים בבית, לבין השהייה לצד התינוקות החולים. התינוקות האלה זקוקים לחיבוק, למגע, וכשאין הורה לידם מאוד קשה לחשוב על ההתמודדות שלהם", סיפרה האחות האחראית, סוניה שרעבי. "סיימתי שיחת וידיאו עם משפחתו של התינוק בן החודש וחצי, כשששת אחיו צופים בו ממרחק ואומרים כמה הוא חמוד. זה שובר את הלב. במצב הרגיש והמורכב הזה, מוטלת עלינו האחריות גם לטפל בחולים רפואית ולהיות סופר־מקצועיים, וגם לחבק ולסייע רגשית ולהיות כמובן זמינים בכל רגע כדי לחבר את ההורים והאחים אל הקטנטנים".
שרעבי מבהירה כי "הצוות שלנו עושה עבודת קודש" ומספרת: "מי שנשארה לעבוד ביחידת הילדים מחלקת את זמנה בין הטיפול בילדים חולים במחלות שונות במצב קשה, לבין הילדים החולים בקורונה במצב קשה. כל ילד הוא עולם ומלואו, חלקם ללא ההורים לצידם והטיפול צמוד ומסביב לשעון. שעות ארוכות בבגדי המיגון המסורבלים, החייאות קשות – ממושכות בלתי צפויות, מעקב מדוקדק אחרי כל נשימה".