בשיתוף PEACE NATURALS

לפני כמה שנים נחום לאמור פרידמן (37) לא הצליח להבין "את הסערה שמתחוללת לו בראש", כדבריו. ההתדרדרות שקרתה בהדרגה וכללה התקפי הזעם, הימנעות מיציאה מהבית וסיוטים בלילות גרמו לו להבין שהוא, כמו רבים אחרים, סובל מפוסט טראומה בעקבות שירותו הצבאי.
כיום, כשהוא נשוי למיטל ואב למעין בן הארבעה חודשים, סטודנט שנה שנייה לקיימות וממשל ונמצא בעיצומו של יצירת מרכז יום לשיקום נפגעי פוסט טראומה כמוהו, הוא מספר על הדברים שעוזרים לו בהתמודדות וביניהם - הקנאביס הרפואי.
"השתחררתי בשנת 2007 וזה התחיל ישר אחרי, אבל לא ידעתי", מספר לאמור פרידמן ששירת כחייל ואיש קבע ביחידת הצנחנים, "עבדתי בקיבוץ מעגן מיכאל במפעל, פשוט המשכתי את המכניזם הצבאי, לא חזרתי לאזרחות", אומר, "הייתי מגיע למפעל לפני שיש אור, יוצא ממנו אחרי אור, בבית בחדר בקיבוץ מתחבא, שותה קצת אלכוהול, אם הייתי נרדם נפלא, ליום הבא".
כשטס לבקר חברים ולטייל בארה"ב דברים התחילו לצאת בצורה מועצמת יותר. "אני כל הזמן אומר לעולם הכל בסדר, מחייך ואומר הכל בסדר. ומסתבר שעשיתי את זה טוב, כי רוב האנשים פשוט לא ידעו מה קורה איתי" הוא משתף, "אחרי שבוע שקלטתי פתאום שלא יצאתי מהבית אפילו פעם אחת החלטתי לקנות כרטיס טיסה לארץ ולהתחיל לטפל בעצמי".
לאמור פרידמן, בחור מלא באנרגיה ושמחת חיים, מחליט לשתף אותנו בדברים שעוברים עליו מאז שירותו הצבאי. "זה ברמה של להסתובב המון פעמים עם מתח ועם מוכנות אדירה, מוכנות לאלימות קיצונית, כל הזמן, כל הזמן מחפש מאיפה זה בא", מנסה להסביר, "יש ימים שלא הייתי מסוגל לתפקד, חוסר שינה, לא הייתי מסוגל לעבוד", הוא מוסיף. "היום אני עושה תהליכים פנימיים שמאפשרים לי להשאיר את המתח הזה בבקרה. אם זה מיינדפולנס, נשימות ובנוסף משתמש מדי יום בקנאביס רפואי".
ההתמודדות של לאמור פרידמן עם הטראומות שחווה בצבא, היא שהביאה אותו להחלטה להקים מיזם לשיקום נפגעי פוסט טראומה. במחצבת אבנים מרהיבה ששימשה לבניית האקוודוקט נמצא המיזם החברתי 'בורגני'. המרכז, שנמצא בקיבוץ מעגן מיכאל שם הוא מתגורר, בנוי על ערכי הקיימות וכולל נגרייה, משתלה קטנה עם גידולים אורגניים, פעילויות חינוכיות ועוד.
יחד עם הפעילויות השונות במסגרת המיזם, לאמור פרידמן מספר על המתח העצום והניסיון לשמור על שיחה קוהרנטית ולא לברוח כל הזמן לדברים שרצים בראש – ההתמודדות עם אלו מתאפשרת בזכות השימוש בקנאביס רפואי. זה אף מאפשר לו לאכול מסודר יותר, לשמור את קו המחשבה רציף עם פחות ניתוקים מהמציאות ומקל על הכאבים שיש לו בגוף.
הוא מסביר כי אותו צמח עם אותו הרכב פעיל ישפיע אחרת על שני אנשים עם אותה בעיה. "לי לקח כמה חודשים לדייק את שלושת הזנים שמתאימים לי ויתנו לי מענה 24 שעות ביממה. כיום אני לוקח זן אחד בבוקר, זן אחר בצהריים וזן שונה ללילה. זה משאיר אותי בבקרה כל שעה ביום".
"מטופלי הלם קרב סובלים מפלאשבקים המשבשים את היכולת שלהם להתנהל בשגרת יום מיטבית, ולהשיג שינה רציפה בלילה", מסבירה רוני כ"ץ, סמנכלית שיווק ב-PEACE NATURALS. "כדי להגיע לשקט נפשי ולהרגעת הכאב במהלך היום מומלץ זנים בעלי אופי היברידי ושל סטיבה, אשר בדרך כלל מעלים את מצב הרוח, משככים את הכאב ומאפשרים המשך תפקוד מלא. לקראת הלילה מומלץ זנים שיש להם יותר השפעה של אינדיקה ולכן הם לרוב ישרו מצב של רוגע שיוביל לשינה עמוקה ורציפה. כמובן שתהליך של דיוק הזנים משתנה ממטופל למטופל ועשוי לקחת בין חודשיים לשלושה".

"מהניסיון שלי למדתי שכאשר אני מערבב מעט בין הזנים אז האפקט יותר טוב לי", אומר פרידמן. "אני הרבה פחות אלים ואגרסיבי ואני מסוגל לנהל את הוויסות הרגשי, אני פחות מתמקד ברעשים מהסערה הפנימית", הוא מסביר ומוסיף כי בתקופה הזו אין לו יציבות בזנים בשל הרפורמה בתחום, "זה קושי עצום, ההתפשרות הזאת בזנים וחוסר הוודאות", הוא מוסיף.
בדרכו שלו, הוא מוצא את הדרך של מסלול חייו בעזרת הקנאביס הרפואי ובעזרת המיזם. "זה מרחב שנועד לתת מקום לחבר'ה עם פוסט טראומה לתהליך של חזרה לחיים, להם, לבני המשפחות שלהם", מסביר פרידמן, "אין בארץ מרכזים פעילים לאנשים עם פוסט טראומה ורציתי לפתח מודל שיהיה אפשר לפתח בעוד מקומות. עם כל הקושי, אני תאב חיים. אחרת לא הייתי פה. יש לי חברים שהם לא איתנו, הם לא קיבלו את הליווי הזה. זאת משימה. זה, פרויקט לחיים".
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.


בשיתוף PEACE NATURALS
פורסם לראשונה: 08:00, 02.02.21