שובו של התו הירוק? בצל העלייה בתחלואה, אומר הבוקר (ה') באולפן ynet, פרופ' רן בליצר, יו"ר קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה, כי אם המספרים לא יתייצבו, תישקל חזרה לתו הירוק. "ההתפרצות הזאת לא עושה שום סימן שהיא הולכת לעצור. אני מזכיר שמרגע שאתה מפעיל צעדים עד הרגע שאתה רואה תוצאה בקורונה, עוברים בין שבעה לעשרה ימים לפחות. התחלנו בצעדים מתונים כמו החזרת המסכות ונראה מה יקרה".
ומה השלב הבא? "הדבר הבא שאמור להיות מתון פחות ועדיין בתוך סדרת הצעדים המתונים, זה כל מה שקשור לתו הירוק. זה עוד לא ננקט. רוצים לוודא שמצד אחד נעצרה הפרצה בנתב"ג, ומצד שני לראות האם בעזרת החזרת המסכות והתנהגות של האוכלוסייה - כמו מניעת התקהלויות והתחסנות בני נוער - אנחנו מצליחים לעצור את ההתפשטות. יש שתי אפשרויות, או שבעוד שבוע נראה שזה הצליח או שלא. אם לא, נצטרך להחליט האם אנחנו לוקחים צעד אחד נוסף ומחזירים את התו הירוק שהפסקנו לפני כמה שבועות, ובודקים האם הלהבות יורדות. אם לא, יצטרכו להתקבל החלטות אחרות".
אתה מדבר על החזרה מוחלטת של התו הירוק? "אני מדבר על וריאציה מסוימת של התו הירוק. לא יהיה מנוס מכך אם רוצים להקטין את ההתפשטות בשלב שעוד ניתן. אחר כך, נצטרך לקבל החלטות פחות טובות, המחלה כבר תתפשט באופן נרחב, ויהיה הרבה יותר קשה לעצור אותה. אבל אני לא רואה מצב שבו נוקטים בצעדים שהם יותר בעייתיים, עכשיו או מאוחר יותר".
פרופ' בליצר התייחס לכניסתה של הממשלה החדשה ושיתוף הפעולה עם קבינט המומחים. "אנחנו נתנו את המלצותינו תמיד. בממשלה הקודמת, לפעמים בחרו לקבל אותן ולפעמים פחות. בסופו של יום, קבלת ההחלטות היא על ידי הדרג הפוליטי. צריך לאפשר להם לקבל את ההחלטות לפי כלל השיקולים, אבל אנחנו מנסים לשים בפניהם את העדויות המדעיות ואת ההמלצות הכי טובות שלנו".
הוא מוסיף ואומר כי הנושא נמצא בראש סדרי העדיפויות. "זה לא אירוע פשוט, אם היה פשוט כבר היו עושים אותו קודם. אני רואה שמושקעות המון תשומות. להגיד לך שרואים תוצאות? אני לא יודע להגיד. כרגע לפחות אני יכול להגיד – שנראה שלוקחים את הצורך הזה ברצינות תהומית ואני מקווה שיהיו למאמצים האלה גם תוצאות. בסוף התוצאות הן אלה שקובעות".