בשבוע הבא יצוין שבוע המודעות לסרטן העור ומנתוני הרישום הלאומי לסרטן של המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2017 אובחנו 1,798 בני אדם עם המחלה. על פי נתוני האגודה, כ-150 בני אדם מאובחנים מדי חודש עם סרטן העור בישראל, וכ-15 בני אדם בממוצע מתים מן המחלה.
ב-2017 היוותה מלנומה של העור 8% מכלל מקרי הסרטן שאובחנו בקרב גברים יהודים, 5.5% בקרב נשים יהודיות, 7% בקרב גברים ערבים ו-2% בקרב נשים ערביות. קרוב למחצית מהחולים אובחנו עם גידול ממוקד, שמאפשר סיכויים גבוהים יותר לריפוי. שיעורי התחלואה בגברים ובנשים דומה בגילאים צעירים יותר, ומגיל 55 עולה יותר בקרב גברים בהשוואה לנשים.
על פי נתוני האגודה, בקרב יהודים שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר נצפו בילידי אירופה-אמריקה ובילידי ישראל, ונכון לסוף שנת 2017 חיו בישראל כ-7,860 חולים בסך הכל. במהלך השבוע תפעיל האגודה בשיתוף כל קופות החולים תחנות בדיקה לאיתור מוקדם של מלנומה.
מלנומה של העור היא גידול שמקורו בתאי המלנין שבעור. על פי האגודה, גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם חשיפה לקרינת השמש או ממתקני שיזוף מלאכותיים, היסטוריה של כוויות שמש בעיקר בגיל הילדות, ריבוי שומות, עור בהיר, עיניים בהירות, כמו גם היסטוריה משפחתית ומערכת חיסון מוחלשת.
מבוגרים יותר נחשבים אף הם לקבוצת סיכון של המחלה. "בימים אלו כולנו שמחים לחזור לשגרה ולשהות במרחבים הפתוחים", אומרת מירי זיו, סגן יו"ר האגודה למלחמה בסרטן. "חשוב לזכור כי חשיפה בלתי מבוקרת לשמש עלולה לגרום לנזקים בריאותיים, אסתטיים ואף לסכנת חיים. האחריות חייבת להיות אישית לפני הכל, ואנו קוראים לציבור, בכל גיל: היו חכמים בשמש במהלך כל השנה וכך תפחיתו את הסיכון שלכם לחלות. חשוב מאוד - אם יש לכם נקודה חשודה, כתם חדש או שהבחנתם בשינוי בעור – גשו להיבדק בשבוע המודעות לסרטן העור. שימו לב והיו במעקב רפואי כנדרש".
1 צפייה בגלריה
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
בדיקה מלנומה סרטן העור עור
סרטן העור: סכנת חיים. גילוי מוקדם יכול להציל
(ShutterStock)
חוי שיקיאר, בת 61 מראש העין, לקתה במחלה פעמיים. "בשנת 2008 אובחנתי עם מלנומה", היא מספרת. "מאחר ועבדתי כגננת ולא יכולתי עוד להיחשף לשמש, הפסקתי לעבוד. את האבחנה הראשונה קיבלתי בעקבות נקודת חן. במשך שנה עברתי טיפולים ביולוגיים ולבסוף החלמתי".
אלא ששיקיאר לא הייתה היחידה ממשפחתה שנאלצה להתמודד עם מחלת הסרטן. בשנת 2014 הלך לעולמו בנה אייר, לאחר שלקה בלוקמיה. כעשור קודם לכן, חלה במחלחת יואינג סרקומה והחלים. "הוא עבר פעמיים השתלה, והשנייה לא הצליחה. בגיל 27 הוא התחיל להכין את עצמו לקראת המוות והוא עשה את זה כמו גדול. אני סוגדת לו ומצדיעה לו כל יום. הבנתי למה יצאתי לפנסיה פתאום. כדי להיות עם הבן שלי כמובן".
בשנת 2017, כמעט עשור לאחר שהחלימה בעצמה ממלנומה, אובחנה שוב עם המחלה. "זו הייתה גרורה שישנה תקופה והתעוררה". לדבריה של שיקיאר, "אנשים בהכחשה בעניין המלנומה. הם בהכחשה לגבי העניין של השמש, הם רואים נקודות חן על הגוף שלהם ומתעלמים. זו הכחשה. אנשים רואים נקודות חן חדשות על הגוף שלהם ואומרים 'לא נורא, זה יעבור' כי הכי קל לטמון את הראש בחול. מי מוכן להתמודד עם דבר כזה ולחשוב שיקרה לו משהו? אז אנשים אומרים לעצמם שיהיה בסדר. להיכנס למסע הזה שנקרא סרטן זה לא הדבר הכי מלבב, ולכן אנשים מתעלמים מהסימנים".