הדבקה מחיידק או וירוס נעשית בעיקר דרך הפה או האף. זו הסיבה שנתבקשנו בימי הקורונה לעטות מסיכות, כדי לצמצם את העברת המחלה בין האחד לשני. אלא שווירוסים וחיידקים עוברים גם דרך העיניים, ולאחרונה התפרסמו מספר רב של מחקרים שתומכים בכך. ממחקרים אלו עולה כי אנחנו נוגעים בפנים שלנו לא פחות מ-23 פעמים בשעה בממוצע, וזה כבר מגביר את האפשרות להידבק בחיידקים או בווירוסים בהם נגענו קודם לכן שנגענו בפנינו.
זו הסיבה שבימי שיא מגיפת הקורונה, ענף חומרי הניקוי והחיטוי זינק ולמדנו לנקות את המשטחים שמקיפים אותנו כדי שבמקרה לא ניגע בהם ואז נעביר את הזיהום אל תוך גופנו באמצעות מגע מקרי בפה, באף או בעיניים.
למעשה, בתקופת הקורונה למדנו שווירוסים מסוימים נותרים בחיים על משטחים במשך מספר שעות ועד אפילו למספר ימים או שבועות. מחקר ספציפי על וירוס הקורונה, למשל, הראה שהנגיף יכול להישאר חי ומדבק עד 72 שעות כשהוא שוכן על פלדת אל חלד או על משטח פלסטיק.
עדשות משקפיים הנן משטחים 'מרובי מגע' ועלולות לשאת וירוסים וחיידקים. העדשות עלולות להזדהם באמצעות התפשטות טיפות או מגע ישיר בהן. וירוסים מסוימים נותרים חיים על העדשות החל ממספר שעות ועד למספר חודשים.
1 צפייה בגלריה
העדשה האנטי מיקרוביאלית
העדשה האנטי מיקרוביאלית
העדשה האנטי מיקרוביאלית
לאחרונה הוחל בשיווק של ציפוי מיוחד לעדשות משקפיים שקוטל על פי מחקרי היצרנית, חברת צייס הגרמנית, 99.9 אחוז מהחיידקים והווירוסים. מדובר בציפוי מדבקה שמוצמד לעדשות הראייה בעת ייצורן. הציפוי עשוי ברובו מכסף, שכבר הוכח בעבר כחומר אנטי-מיקרוביאלי (אנטי-ויראלי ואנטי-בקטריאלי) לאורך זמן.
למעשה, עד גילוי האנטיביוטיקה, השימוש בכסף לחיטוי וסילוק וירוסים וחיידקים היה נפוץ למדי, ורק בשנים האחרונות הרפואה המודרנית גילתה את חומר הגלם הזה מחדש והוא משמש בדרך כלל בתעשיות הבריאות והמזון, כמו גם ביישומים ביתיים שונים.
"באמצעות תהליך ציפוי מיוחד בוואקום, רכיב הכסף משוקע על פני העדשה בטמפרטורות גבוהות. על מגע של חיידק או וירוס עם ציפוי הכסף השקוף, משחרר את יוני הכסף, שמשמידים מידית כמעט כל חיידק או וירוס שבא עמם במגע. העלות - תוספת של 200 שקל מעבר למחיר המסגרת והעדשות.
"הציפוי הזה התעורר כצורך של ממש בשנת הקורונה שעברה עלינו, בעיקר כשהתברר שנגיף הקורונה יכול להישאר חי במשך זמן רב על משטחים", מסביר האופטומטריסט שי גרינברג מאופטיקה כמו פעם. "משקפיים זה חפץ שאתה נוגע בו הרבה במשך היום, אתה מוריד אותן, שם אותן בחזרה, מנקה את העדשות שלהן מדי כמה שעות. לרוב אנחנו לא טורחים לחטא ידיים בכל מגע כזה עם המשקפיים, מה שהופך את ההדבקה דרך העדשות לקלה הרבה יותר. הציפוי הזה אינו מורגש, הוא מאוד דק ומאוד יעיל בחיסול כל הווירוסים שבאים איתו במגע. הוא מנטרל את הווירוסים והחיידקים ביעילות דומה לאלכוג'ל".
סיכון ההדבקה מהעיניים זהה לזה של הפה או האף? "לא. קשה יותר להידבק דרך העיניים. דרך הפה או האף, הווירוס או החיידק עוברים ישירות למחזור הדם. דרך העיניים יש כמה חסמים בדרך, אבל בסופו של דבר גם משם זה יגיע למחזור הדם, כך שקיים בהחלט סיכון הדבקה".
איך אנשים מגיבים לזה? "כרגע אנשים בסוג של אופוריה עם הורדת המסכות בחוץ, אבל אני תמיד מסביר להם שהסכנה לא חלפה ואם זה לא קורונה, זה יכול להיות משהו אחר".