עומדים להוריד את המים באסלה? אולי כדאי להתרחק: מחקר חדש מצא שרסיסי מי האסלה ניתזים לגובה רב ומתפשטים בחלל חדר השירותים. לדעת החוקרים, חדרי שירותים ציבוריים עלולים כך להוות מקור הדבקה לנגיף הקורונה, ולנגיפים וחיידקים אחרים. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Physics of Fluids.
2 צפייה בגלריה
רסיסים מהאסלה
רסיסים מהאסלה
לאיזה מרחק ניתזים מי האסלה?
(צילום: shutterstock)
צוות מדענים מהמחלקה להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטת פלורידה אטלנטיק, חקרו את הטיפות שנוצרות מהדחת שירותים ומשתנות בחדר שירותים ציבורי בתנאי אוורור רגילים. כדי למדוד את הטיפות, הם השתמשו במתקן שהונח בגבהים שונים של האסלה והמשתנה כדי ללכוד את הטיפות ולמדוד את גודלן לאחר הדחת המים.
מרבית השירותים הציבוריים בארצות הברית לרוב אינם מצוידים במכסי מושב אסלה והמשתנות אינן מכוסות. לצורך המחקר החוקרים השיגו נתונים משלושה תרחישים שונים: שטיפת אסלה; שטיפת אסלה מכוסה ושטיפה במשתנה.
2 צפייה בגלריה
רסיסים מהאסלה
רסיסים מהאסלה
המרחקים והגבהים אליהם הגיעו הרסיסים לאחר השטיפה באסלה ובמשתנה
הם בחנו את הנתונים כדי לקבוע את העלייה בריכוז הרסיסים באוויר, התנהגות טיפות בגדלים שונים, כמה גבוה טיפות התרוממו והשפעת כיסוי האסלה. רמות רסיסי הטיפות באוויר ממי האסלה נמדדו לפני ואחרי ביצוע הניסויים.
"לאחר כשלוש שעות של בדיקות שכללו יותר מ-100 שטיפות, מצאנו עלייה משמעותית ברמות האירוסול הנמדדות בסביבה, כאשר המספר הכולל של טיפות שנוצרו בכל בדיקת שטיפה נע עד לעשרות אלפים", אמר החוקר ד"ר סידהרטה ורמה, "גם האסלה וגם המשתנה ייצרו כמויות גדולות של טיפות בגודל קטן משלושה מיקרומטר, מה שממהווה סיכון משמעותי להדבקה אם הן מכילות חיידקים. בשל גודלן הקטן, טיפות אלו יכולות להישאר באוויר לאורך זמן".
האם השירותים הם המקום הכי מזוהם בבית? צפו:
החוקרים מצאו עלייה של 69.5 אחוז ברמת הרסיסים בגודל 0.3 עד 0.5 מיקרומטר, עלייה של 209 אחוז בחלקיקים בגודל 0.5 עד 1 מיקרומטר, ועלייה של 50 אחוז עבור טיפות בגודל 1 עד 3 מיקרומטר. הטיפות התגלו בגובה של עד מטר וחצי למשך 20 שניות או יותר לאחר התחלת השטיפה. החוקרים גילו מספר קטן יותר של טיפות באוויר כאשר האסלה נשטפה במכסה סגור, אם כי לא בהרבה, מה שמרמז כי טיפות אירוסוליות דלפו והתפזרו דרך המרווחים הקטנים בין האסלה למושב.
לדברי החוקרים, מערכת האוורור בשירותים הציבוריים לא הייתה יעילה, כך שהטיפות עשויות לעלות מהאסלה ולהתפזר בחלל האוויר של חדרי השירותים הציבוריים, וכך להדביק אחרים גם בנגיפי קורונה וגם בנגיפים וחיידקים אחרים.