מראות המסיבות ההמוניות בפורים, מטרידים מאוד. כך מסבירים הבוקר (א') באולפן ynet פרופ' נדב דוידוביץ, יו"ר פורום בריאות הציבור וראש ביה"ס לבריאות הציבור באונ' בן גוריון ופרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן.
פרופ' דוידוביץ': "זה אובדן סולידריות. אני חושב שאנחנו חייבים לצאת מכאן בהבנה שאנחנו חיים בתקופה חדשה, עדיין צריך לשמור על מניעת התקהלויות. החיסונים אמנם נהדרים, אבל הם לא יפתרו לנו את כל הבעיות. אלה מראות מאוד קשים. אנשים צריכים להבין שכרגע דווקא אנשים צעירים נמצאים בסיכון, כי האנשים המבוגרים יותר התחסנו".
פרופ' דוידוביץ' מוסיף ואומר: "צריך לראות איך אנחנו חיים את הנורמלי החדש. הדברים האלה לא מאפשרים לנו להתקדם עם דברים יותר חשובים של פתיחת בתי ספר, של כיתות ז'-י', שהם מיובשים בבית וזה פשוט חוסר סולידריות עבור כולם".
1 צפייה בגלריה
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבה בשוק הפשפשים
מסיבת פורים. חוסר סולידריות
(צילום: איתי בלומנטל )
פרופ' אדלר: "במילה אחת – מדינת קומבינות. עושים סגר בלילה, חוגגים ביום. במדינה של קומבינות אי אפשר לנצח מגפה כזאת. כל אחד עובד על השני. איזו סולידריות יש פה? החבר'ה האלה, הצעירים, הולכים הביתה, מדביקים אחד את השני, מדבקים את ההורים שעדיין לא מחוסנים, מדביקים את החולים ותראו, ה-R עולה. וכל עוד זה ימשיך המגפה תחגוג על חשבוננו".
פרופ' דוידוביץ מוסיף: "בעיניי הבעיה הרבה יותר עמוקה. דרך אגב, אנחנו שוכחים את המעברים הבין-יבשתיים. בנתב"ג חייבת להיות יחידה שעוסקת לא רק בקורונה. ועדות החריגים זה אותו סיפור של חוסר שקיפות. אני לא כל כך מבין איך ההחלטות מתקבלות".
ובתוך כך, עולה כי 1,429 בני אדם קיבלו אתמול תשובה חיובית לקורונה, ו-699 נוספים אובחנו מחצות. מקדם ההדבקה הכללי הבוקר עומד על 0.99 - כלומר כל 100 מאובחנים מדביקים 99 בני אדם נוספים. בחברה הערבית מקדם ההדבקה אף גבוה מ-1, ועומד על 1.12. במגזר הכללי מקדם ההדבקה עומד על 0.96, ובחברה החרדית על 0.81.
נכון לכעת, בישראל 40,108 חולים פעילים. 1,278 מהם מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 769 במצב קשה ו-239 מונשמים. מיום שישי מספר החולים במצב קשה עלה ב-30. מפרוץ המגפה נפטרו 5,738 בני אדם עד כה מסיבוכי הקורונה.