"צריכים להריץ את החיסון במהירות ולהימנע מיצירת מוטציות חדשות": כך אומרת הבוקר (ד') בכירה בארגון הבריאות העולמי, ד"ר דורית ניצן, בהתייחסה למוטציית נגיף הקורונה שמתרבה במהירות באירופה.
"מדובר בווריאנט שכולל בתוכו 17 מוטציות. אנחנו מכירים אותו מה-8 בדצמבר, וחשוב להסביר שכל עוד הנגיף מתפשט ומדביק - הוא יכול לפתח מוטציות ולהשתנות בגוף הנדבקים. אנחנו יודעים שהווריאנט שאיתרנו בבריטניה מתפשט במהירות גדולה יותר משל וירוס הקורונה המקורי, ולוקח פיקוד על המגפה", מסבירה ד"ר ניצן באולפן ynet.
לדבריה, קשה למפות בדיוק את המדינות אליהן הגיעה אותה מוטציה חדשה. "לא הרבה מדינות עושות סריקה מאסיבית של הריצוף הגנטי של הווירוסים. אנחנו יודעים שיש באירופה כמה מדינות שדיווחו על מספר קטן של אנשים עם הווריאנט הזה, כולל דנמרק ואיטליה. בדרום אפריקה התגלתה מוטציה נוספת. העניין כרגע הוא להתרחק אחד מהשני ולמנוע הדבקה כדי לעצור את התפתחות הנגיף".
2 צפייה בגלריה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
הדמייה של ה CDC של וירוס נגיף קורונה
החשש מעוד מוטציות קורונה: "להתרחק אחד מהשני כדי לעצור את התפתחות הנגיף"
(צילום: EPA / CENTERS FOR DISEASE CONTROL)
"התפקיד שלנו בארגון הבריאות העולמי הוא להיות מוכנים לגרוע מכל, וזה מטריד אותנו מאוד. המטרד כאן הוא השאלה האם הווריאנט ישפיע על החיסונים שכבר בוצעו. את החיסונים שמופצים כעת בעולם יש להריץ במהירות ככל הניתן וכך להימנע ממוטציות נוספות. התמונה כרגע מעודדת, ומה שברור הוא שמערך חיסונים כמו שמתחיל להתפשט כרגע בעולם וכמו שנעשה בישראל, יעצור את האפשרות לעוד מוטציות ועוד וריאנטים. ישראל היא בין המדינות המפותחות הראשונות שהצליחה להתארגן מראש, להביא במהירות את החיסונים ולפעול בצורה מסודרת.
"ישראל מובילה יפה מאוד את מבצע החיסונים, מאורגנת טוב, ובאמצעות מערכת הבריאות הטובה בה אנחנו נתקדם במהירות. אני מקווה שההיענות הגבוהה תוציא אותנו לחופשי בקרוב".
מתי נדע אם המוטציה לא עמידה בפני החיסון? "אנחנו נדע כנראה בשבועות הקרובים. צריך לעשות בדיקות מקיפות. כבר עכשיו יש רמזים שהחיסון עובד גם נגד הווריאנט. אנחנו אופטימיים מהבחינה הזאת. בשלב הזה יש לנו תקווה לגבי מצב המגפה בעולם. צריך להתארגן, צריך להתאזר בסבלנות, להתרחק האחד מהשני ולהבין שאם נעבוד ונסייע אחד לשני, נצליח לחזור לחיים רגילים".
"הרבה מדינות באירופה סגרו את הגבולות שלהן לבריטניה או למדינות אחרות", מסבירה ד"ר ניצן ומצביעה על כך שלמרות תחילתו של מבצע החיסונים, נגיף הקורונה ממשיך להתפשט במהירות ברחבי העולם. "אנחנו מבקשים מהמדינות לקחת פסק זמן ולתת למערכת להתארגן. מדינות אחרות שמצבן לא קשה מאפשרות עדיין טיסות, אך הווירוס לא יפסיק. ראינו את זה בגלגול הראשון של הווריאנט הבסיסי, ואנחנו רואים את זה גם עכשיו".
2 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
פייזר: מעריכים כי החיסון יעיל גם נגד המוטציה
(צילום: רויטרס)
בתוך כך, הודיעו אתמול חברת הטכנולוגיה BioNtech וחברת פייזר, יצרניות החיסון לקורונה שהגיע לישראל, כי הן מעריכות שהחיסון מתוצרתן יעיל גם נגד מוטציית הקורונה. כעת החלה החברה בבדיקת החיסון על המוטציה, והרגיעה כי גם אם תתגלה עמידות, ניתן בקלות לשנות את חיסון ה-mRNA ולהתאימו לכל זן נדרש. בישראל עוד לא דווחה הדבקה בווריאנט הקורונה.