4 צפייה בגלריה
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
טראומה פוסט טראומה דיכאון חרדה לחץ
מענה לא מספיק למצוקה הנפשית
(ShutterStock)
שנת הקורונה רוויית החרדות והקשיים הכלכליים, ולצידה עשרה ימים של מטחי רקטות בלתי פוסקים מהרצועה, גרמו לעלייה ניכרת במצוקה הנפשית של הציבור בישראל. למרות זאת, המענים לטיפול בבעיה נותרו כפי שהיו עוד קודם לכן – דלים ולא מספקים.
מדינה בקריסה נפשית:
סקר שערך פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, שאת קריסתה מסקר "ידיעות אחרונות" בשנה האחרונה, חושף את תמונת המצב העגומה, שנגרמה כתוצאה מהפקרה כמעט מוחלטת של השירותים הללו מצד הממשלה.
זמן ההמתנה לפסיכולוג בשירות הציבורי עומד על חצי שנה ומעלה. 0% מהפסיכולוגים דיווחו על זמן המתנה של פחות מחודש, כפי שממליצים ארגון הבריאות העולמי וה־OECD. רק 14% מהפסיכולוגים בשירות הציבורי מדווחים כי הטיפול של מטופליהם לא נפגע מסיבות כלכליות. רק 22% מהפסיכולוגים שעובדים במגזר הפרטי דיווחו כי אף אחד ממטופליהם לא ביקש הנחה עקב מצוקה כלכלית. המחיר הממוצע לטיפול פרטי הוא 325 שקלים.
פסיכולוגיה ציבורית
מתוך משיבי הסקר, מספר הפסיכולוגים הציבוריים בתל־אביב ובמרכז עומד על 284; באזור השרון יש 113; ככל שמתרחקים מהמרכז כך יורדים המספרים. בירושלים ובסביבתה יש 86 בלבד; בצפון הארץ 76; בדרום הארץ, שסבל גם מהקורונה וגם מהרקטות, מצאה המדינה לנכון להעסיק רק 70 פסיכולוגים ציבוריים, והתוצאה ניכרת היטב – משפחות שילדיהן סובלים מטראומות שאינן מטופלות. בחיפה ובסביבתה נאלצים התושבים להסתפק ב-62 פסיכולוגים.
וכאילו לא די בכך: 42% מהפסיכולוגים בשירות הציבורי עובדים במתכוון רק חצי משרה. את יתר הזמן הם מקדישים לעבודה במגזר הפרטי. הסיבה: השכר שמעניקה להם המדינה איננו מאפשר להם להתפרנס.
ומי הסובל העיקרי מהמצב הזה? הציבור. הסקר בדק את הערכת הפסיכולוגים על הנזק שנגרם לציבור בעקבות משבר הקורונה. 92% מהפסיכולוגים מעריכים כי נגרמה פגיעה רבה מאוד בקרב הנוער; 72% – פגיעה רבה מאוד בקרב ילדים; 86% סבורים כי נגרמה פגיעה רבה מאוד בקרב נפגעי תעסוקה; 85% – פגיעה רבה מאוד בקרב הורים; 84% – פגיעה רבה מאוד בקרב חולים כרוניים; 72% - פגיעה רבה מאוד בקרב מבוגרים; 69% – פגיעה רבה מאוד בקרב מתמודדי נפש ו־40% מהפסיכולוגים הציבוריים מעריכים כי נגרמה פגיעה רבה מאוד בקרב מאושפזים במחלקות הפסיכיאטריות.
4 צפייה בגלריה
ד"ר יואב בליי
ד"ר יואב בליי
ד"ר יואב בליי. אתה לא יכול לתת מענה לאנשים שזקוקים לעזרה"
(צילום: דנה קופל)
ד"ר יואב בליי, פסיכולוג קליני בשירות הציבורי ברמת־גן המחזיק גם בקליניקה פרטית, מספר על המצוקה: "אתה לא יכול לתת מענה לאנשים שזקוקים לעזרה, ויש תחושה של אשמה ותסכול. אני מפנה אנשים לקולגות, אבל גם שם התורים מלאים. אדם שלא מקבל מענה טיפולי עלול לפתח דיכאון ותלות בחומרים. מאוד קשה להגיד לבן אדם – תישאר עם הבעיות שלך ותתמודד".
4 צפייה בגלריה
ד"ר נעם יצחקי
ד"ר נעם יצחקי
ד"ר נעם יצחקי. בעקבות המצב הביטחוני יש עלייה במצוקה והצורך בטיפול נפשי גובר"
(צילום: חיים הורנשטיין)
ד"ר נעם יצחקי, פסיכולוגית חינוכית קלינית בשירות הציבורי בנתיבות: "בעקבות המצב הביטחוני יש עלייה במצוקה והצורך בטיפול נפשי גובר. ילדים שאינם מטופלים עלולים לסבול מפגיעה משמעותית בתפקוד, והיכולת שלהם להשתלב בלימודים, בפרנסה ובחברה תיפגע ללא טיפול. זה מדיר שינה מעיניי ושובר את ליבי".
4 צפייה בגלריה
ד"ר יובל הירש
ד"ר יובל הירש
ד"ר יובל הירש. "יש מצוקה נפשית מאוד גדולה בכל השכבות באוכלוסייה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ד"ר יובל הירש, פסיכולוג קליני בשירות הציבורי בלוד, יו"ר חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות מדעי החברה והרוח: "יש מצוקה נפשית מאוד גדולה בכל השכבות באוכלוסייה. אני רואה עלייה מטורפת בכמות הפניות לטיפול ובמצוקות של המטופלים. יש תופעות נפשיות שחוזרות בגלל היעדר טיפול ואין מי שייתן להן מענה. זו הרגשה נוראית. הלב יוצא אל האנשים הללו. זה מאוד מתסכל. אני מרגיש שהמדינה מקצצת לי את הכנפיים, ששולחים אותי למשימה שההיקף שלה הולך וגדל בשעה שהמשאבים שלי הולכים וקטנים".