כבר לא באפלה: אחרי כמעט 15 שנה שראייתו הלכה והידרדרה, עד כדי עיוורון מוחלט, הצליח עמי פז בן ה-70 לראות שוב בעינו הימנית אחרי שעבר השתלת קרנית בשיטה חדשנית. עכשיו כשהוא יכול לחזור וליצור ויטראז'ים, הוא אומר: "עד ההשתלה הייתי באפלה, גם תרומה של משהו קטן כמו קרניות יכולה לשנות הכל. אצלנו במשפחה כולנו חתומים על כרטיס אדי וזה כל כך חשוב לתרום איברים. כל תרומה גם כזו זה חיים שלמים".
צפו בו בסטודיו שלו:
בגיל 70 עמי פז, פנסיונר ואומן מנורות וויטראז'ים מירושלים, היה תלוי לגמרי בחסדיהם של אחרים, לאחר שאיבד לגמרי את הראייה שלו בשתי העיניים בעקבות מחלת הקרטוקונוס: מחלה הגורמת לעיוות בצורת קרנית העין, ומעוותת את הקרנית. "הראייה נפגעת אז רואים רק ערפל גדול", מספר עמי שבעקבות המחלה נאלץ לפרוש מהעבודה אך מצא ייעוד אחר.
"פרשתי מהעבודה בעקבות המחלה בגיל 55. למרות ההידרדרות בראייה, רציתי בכל זאת לעשות משהו. התחלתי להתעסק באומנות עם זכוכיות ויטראזים, זה היה קרוב אליי כל השנים וכשפרשתי מצאתי את הזמן לזה", הוא נזכר, "זה לא בשביל הפרנסה אלא בשביל הנפש. התחלתי לעשות אהילי ויטראז' בסטודיו בביתי. איבדתי את האור בעיניי אז אני חוזר לאור דרך הזכוכיות שאני מאיר".
הוא מספר: "בעין שמאל אני לא רואה כלום, התעוורתי בה לגמרי בעקבות השתלות חוזרות וגלאוקומה שהסתבכה. איבדתי את עצב הראייה בעין ואני לא רואה בה כלום". עד לפני כמה שנים הוא הצליח לראות בעינו ימנית, אבל בשנים האחרונות גם ראייתו בעין זו הלכה והידרדרה.
עמי מספר על הקשיים לעסוק באומנות שהוא כל כך אוהב ובכלל לתפקד בחיי היום-יום במצב של עיוורון כמעט מוחלט. "לא הצלחתי להכין לעצמי קפה בבוקר והייתי תלוי באחרים לגמרי. לא היו לי חיים. הייתי יושב בחצר ומדדה באפלה. יכולתי רק לשמוע רדיו או ספרים מוקלטים אבל לא יכולתי לעשות מעבר לזה".
הוא פנה לרופאים רבים בניסיון להציל את הראייה בעינו הימנית אך התשובות שקיבל מהם לא עוררו בו תקווה. "הרגשתי שהרופאים הרימו ידיים מהמצב, הם רק הפנו אותי לעשות ניתוח מיוחד שמתבצע בהולנד או בצרפת".
הניתוח אליו הפנו אותו הרופאים הוא השתלת הקרנית מסוג דימק (DMEK) שיטה מתקדמת להשתלת קרנית חלקית אחורית מתרומת איברים. עמי מספר שהוא כמעט ואיבד כל תקווה עד שילדיו לא ויתרו והגיעו לרופא בישראל שהתמחה בהולנד בשיטה הזו, ד"ר איתן לבני, ועכשיו מבצע את ניתוח הדימק בארץ. "הייתי מיואש לגמרי, ד"ר לבני החזיר לי את החיים והתקווה".

"ההשתלה החזירה לי את החיים"

לפני כשנה הוא הגיע לד"ר לבני, אחראי שירות הקרנית במערך העיניים בבית החולים בילינסון, לביצוע הניתוח, במהלכו הושתלה רקמה על השתלת הקרנית הראשונה שלא צלחה, והחזירה לו את הראייה בעינו הימנית.
"עמי סובל ממחלות קשות בעינו היחידה וראייתו הידרדרה מאד בשנים האחרונות, לאחר ששתל קרנית קודם שהושתל לפני שנים בעינו חדל לתפקד. בניתוח השתמשנו בשיטה מאד מיוחדת על מנת להחזיר את השתל הקודם לתפקוד, וזאת על ידי הדבקה של תאי קרנית חדשים מתורם קרנית חדש, לשתל הישן.
"זה סיפור מיוחד מכיוון שלמעשה העין של עמי מורכבת מרקמות של שלושה אנשים שונים: של עמי, של התורם הקודם ושל התורם הנוכחי. עמי חזר לראות בצורה טובה", מספר ד"ר לבני שאת ההתמחות שלו עבר בהולנד אצל ד"ר חריט מלס (Melles) בנושא השתלות קרנית מתקדמות, ובהם ניתוחי הדימק.
היום עמי מספר שחייו השתנו לחלוטין. "אני לא רואה היום שש שש, אבל אני רואה בסדר גמור. מקרוב אני רואה מעולה ומרחוק יש לי קצת בעיה אבל זה מספיק בשביל לעסוק באומנות שלי ולחיות. היום אני אמנם לא יכול לעשות הכל, אני לא נוהג עצמאית אבל יש לי חיים ואני לא צריך להיות תלוי באנשים. אני נעזר בעזרים לראייה כדי לקרוא אבל עדיין יכול לתפקד עם הראייה החלקית שחזרה לי. אני כבר לא תלוי באנשים שיכינו לי כוס קפה אפילו. עם מה שיש לי אני מסתדר מצוין והכי חשוב שאני מצליח לעסוק באומנות שלי".
מבחינתו, התרומה של הקרנית והניתוח החזירו לו את החיים. "אם לא הייתה את התרומה הזו והניתוח הזה הייתי עדיין באפלה, רואה כל היום רק חושך, לא יודע איך הייתי מחזיק מעמד. זה הציל את החיים שלי. אני מרגיש שאני חי, אני מקווה שהשתל הזה יחזיק מעמד כמה שיותר. אם לא יהיה זיהום ולא יהיו בעיות זה יכול להחזיק כמה שנים".