מהלך מעניין בנסיון להילחם בגל הקורונה התוקף את אירופה: סלובקיה מתכננת מבצע בדיקות ארצי לכל התושבים מגיל עשר ומעלה, במטרה לאתר מפיצים אסימפטומטיים ולעצור את התפשטות הנגיף. מי שיסרב צפוי להיכנס לבידוד. מדינות נוספות כבר מתעניינות במהלך וממתינות לתוצאות.
מגפת הקורונה תקפה קשות את סלובקיה שהגיעה בסוף השבוע ליותר מ-3,000 נדבקים ליום. רגע לפני הטלת סגר על המדינה, החליטו במשרד הבריאות המקומי על התוכנית לבדיקת ארבעה מיליון איש, במטרה לאתר נדבקים שאינם תסמיניים וממשיכים להפיץ את הנגיף.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה סלובקיה
בדיקת קורונה סלובקיה
מי שלא יסכים להיבדק יישלח לבידוד. בדיקת קורונה בסלובקיה
(צילום: רויטרס)
עד כה גויסו למבצע רק 70% מתוך 20 אלף הצוותים הדרושים לעריכת הבדיקות. את הבדיקות יערכו חיילים שיתפזרו ברחבי הערים וגם בכפרים מרוחקים. ראש הממשלה איגור מטוביץ דחק באנשים לקחת חלק במבצע הבדיקות, ואמר: "עיני אירופה והעולם נשואות אלינו". התוכנית כוללת בדיקת 80 אחוז מהאוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
מפת סלובקיה
מפת סלובקיה
מדינות באירופה הביעו התעניינות במבצע
בניגוד לבדיקות ה-PCR המשמשות לבדיקת החומר הגנטי של נגיף הקורונה, בסלובקיה ישתמשו לצורך המבצע בבדיקות אנטיגן מהירות שמגלות נוכחות של חלבוני קורונה. הן אמנם מהירות ונותנות תוצאות תוך 30 דקות, אך הרבה פחות מדויקות וכוללות שיעור טעות שעלול בחלק מהמקרים להגיע ל-30%.
מנגד, נשיאת סלובקיה, זוזאנה קפוטובה, הביעה בסוף השבוע התנגדות להמשך מבצע הבדיקות, בשל המחסור בכוח האדם הדרוש, אך בינתיים נראה שהמהלך ייצא לפועל. מי שיתנגד לביצוע הבדיקה, יידרש להיכנס לבידוד מיידי. אלה שיתנגדו, צפויים לקנסות כבדים.
3 צפייה בגלריה
נשיאת סלובקיה
נשיאת סלובקיה
נשיאת סלובקיה. מתנגדת למבצע
מספר מדינות באירופה החלו להתעניין במהלך הסלובקי. מומחים שהגיבו לתוכנית הבדיקות הארצית, אמרו כי ייתכן ומבצע ארצי כזה, שכולל סקירה של כל האוכלוסיה בפרק זמן נתון, עשוי לאתר מספר גבוה מאוד של נדבקים שיידרשו להיכנס לבידוד, מה שיוכל אולי לעצור באופן יעיל את המגפה. מהלך כזה שיתבצע אחת לכמה חודשים, אם אכן יוכח כמוריד את עקומת הנדבקים, עשוי למנוע סגרים שפגעו קשה כל כך בכלכלת העולם.
ובינתיים בישראל, משרד הבריאות נערך להגדלת מספר הבדיקות היומי ובתוך כך פעל להגדיל את שיעור הנבדקים: מהשבוע אין צורך עוד לבקש הפנייה לבדיקת הקורונה. מי שחושש שנדבק או שצפוי להיפגש עם אוכלוסיות בסיכון כמו קשישים, יוכל ליצור קשר עם מוקדי הקופות ולהזמין בדיקת קורונה. במהלך הימים האחרונים עברו גם צוותי ההוראה בדיקות קורונה לקראת הפתיחה המחודשת של מערכת החינוך.