בשיתוף PEACE NATURALS
הילה (28), לא האמינה שזה קורה לה. קרוב משפחתה איתו גדלה ושהיה לה לחבר נפש מילדות, עלה לילה אחד אל מיטתו ויותר לא קם. האבחנה הרפואית הייתה מוות כתוצאה מדום לב בשינה, והילה ההמומה החלה לחוות חרדות קשות ולילות ללא שינה. נדודי השינה הלכו ותכפו, עד שמספר חודשים אחר כך היא החלה לסבול בנוסף מכאבי צוואר, כאבי ראש ומצבי רוח משתנים. בהמשך הכאבים התפשטו בכל חלקי גופה וכה החמירו, עד שהילה, אם לשלושה ילדים קטנים, החלה להתקשות לטפל בילדיה ואף נאלצה לעזוב את מקום עבודתה.
6 צפייה בגלריה
כאב
כאב
כאבים לא מוסברים (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
קוראים לזה פיברומיאלגיה (Fibromyalgia), מחלה המכונה בעברית 'דאבת שרירים' והיא מתבטאת בכאבים כרוניים מפושטים בשרירים ובשלד ומאופיינת ברגישות מוגברת, הפרעת שינה חמורה, ומלווה לעתים בשינויים במצב הרוח ובזיכרון. למרות שקיימים תיאורים לתסמונת עוד מהמאה ה-19 הרי שהיא זכתה להכרת הממסד הרפואי ולקריטריונים אבחנתיים ברורים רק בשנות ה-90 של המאה ה-20. נוכח העובדה שהמחלה שכיחה בעיקר בקרב נשים, המהוות כ-80 אחוזים מהחולים, היא קיבלה בתחילת הדרך את הכינוי 'מחלת היאפים הנשית', רמז לכך שבתחילה סברו הרופאים כי כאבי הפיברומיאלגיה הם כאבים 'מדומיינים' בלבד.
"תסמונת הפיברומיאלגיה תוקפת בין 2-4 אחוזים מהאוכלוסייה כאשר נשים חולות בה באופן משמעותי יותר מגברים. המחלה מופיעה אמנם בכל טווחי הגיל, כולל בילדים, אך לרוב היא תופיע יותר בגילאי 20 פלוס והיא שכיחה במיוחד בקרב מבוגרים החל משנות ה-50 לחייהם", מסבירה ד"ר ואלרי אלוש, מנהלת המרפאה לפיברומיאלגיה במרכז הרפואי איכילוב. "מחקרים זיהו שכיחות גבוהה של תסמיני פיברומיאלגיה בקרב קבוצות אוכלוסייה ספציפיות בישראל, הנתונות למצב של סטרס נפשי ממושך, דוגמת ניצולי שואה ואפילו תושבי העיר שדרות שסבלו לאורך השנים האחרונות ממטחי טילים בלתי פוסקים מרצועת עזה."
6 צפייה בגלריה
ד"ר ואלרי אלוש
ד"ר ואלרי אלוש
ד"ר ואלרי אלוש, מנהלת המרפאה לפיברומיאלגיה במרכז הרפואי איכילוב
(ליאור צור, בית חולים איכילוב)

מהם גורמי הסיכון לחלות במחלה?
"במקרים רבים התסמונת מופיעה לאחר טראומה נפשית או פיזית המשפיעה על מערכת העצבים המרכזית אך למעשה המנגנון המדויק שמחולל את המחלה אינו ידוע במדויק. ההערכה היא כי הפיברומיאלגיה מערבת מספר גורמי סיכון גנטיים וסביבתיים.
"נתחיל בגנטיקה – מחקרים מצאו שכיחות גבוהה יותר של המחלה בקרב משפחות מסוימות וישנן ראיות לשינויים גנטיים או מוטציות שעשויות להיות קשורות לתסמונת. גורם נוסף הוא הגורם ההורמונאלי – שכיחותה הגבוהה יחסית של המחלה בקרב נשים מרמזת על קשר בין שינויים הורמונאליים לבין התפתחות התסמונת. במספר מחקרים אף נמצא כי אי יציבות הורמונאלית עלולה להוביל הן להתפתחות התסמונת והן להתפרצות התסמינים בקרב המאובחנות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גורם שלישי ולא פחות חשוב הוא קיומו של אורח חיים לא בריא – מחקרים הצביעו על הקשר בין אורח חיים הכולל עישון, עודף משקל והימנעות מפעילות ספורטיבית לבין התפתחות המחלה. זו גם הסיבה שמעבר לאורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית סדירה נחשב לאחד הטיפולים המשמעותיים ביותר במחלה, והוא מביא לשליטה בתסמינים שלה, אף יותר מטיפול תרופתי. כאמור נשים מועדות יותר ללקות במחלה ומחקרים רפואיים מצביעים על כך שהדבר נובע מתפיסת כאב שונה בין גברים לנשים המתבטאת בין היתר בביטוי מוגבר של תחושות כאב."
מתברר כי הפיברומיאלגיה מגיעה לא אחת עם מחלות נלוות. אלו כוללות בין היתר כאבי ראש כרוניים, המכונים "מיגרנות", דלקות מפרקים שונות, תסמונת מפרק הלסת המאופיינת בכאבים סביב מפרק הלסת וכן מחלות מעי דלקתיות.
6 צפייה בגלריה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה כאבים אישה
פיברומיאלגיה מלווה בכאבים עזים
(צילום: Shutterstock)

אבחונה הרפואי הפורמלי של התסמונת נעשה רק בשנת 1990 בה נקבע כי חולה פיברומיאלגיה יוגדר ככזה רק על סמך הימצאותן של 18 נקודות רגישות לכאב בגופו, ועד לאיזו עוצמה נקודות אלה מגיבות בכאב בתגובה ללחץ. דיווח על מינימום 11 נקודות כאב הוביל באותם ימים לאבחון פורמאלי במחלה.
"מאז הגדרת אותן 18 נקודות רגישות בגוף כקריטריון לאבחון המחלה עברו 30 שנה ומאז האבחון התעדכן מספר פעמים", מציינת ד"ר אלוש. "נכון להיום התסמונת מאובחנת במסגרת הערכה קלינית הכוללת שילוב של כאבים מפושטים בכל הגוף, ותסמינים נוספים כמו הפרעות שינה, עייפות ותסמינים פונקציונאליים נוספים. בגרסה משנת 2016 הושם דגש רב יותר על העובדה שאבחנה של פיברומיאלגיה אינה שוללת קיום של אבחנה אחרת, כגון דלקת מפרקים או אחר.
מהן דרכי הטיפול במחלה?
"ראשית יש לציין כי אין תרופה או טיפול ספציפי שמאפשרים לרפא פיברומיאלגיה, וכמו כן אין תרופה או טיפול שמאפשרים להקל על כל התסמינים במקביל. למעשה, הטיפול במחלה נחלק לשניים – תרופתי ולא תרופתי כאשר דווקא הטיפול הלא תרופתי נחשב לחשוב מביניהם. טיפול זה כולל ביצוע של פעילות אירובית סדירה בעצימות נמוכה באופן יומיומי, כמו למשל הליכה איטית של 20-30 דקות ביום.
פן נוסף של הטיפול הלא תרופתי נוגע לשיפור איכות השינה והשקט הנפשי של המטופלים ודברים אלו נעשים על ידי טכניקות כמו מדיטציה, מיינדפולנס, בלנאותרפיה (שיטת טיפול הנעשית במים חמים, לרוב במרחצאות חמים), הקפדה על תזונה נכונה, הידרותרפיה (טיפול פיזיותרפיה במים), גמילה מעישון ושמירה על משקל תקין, טיפולים נפשיים, רפואה משלימה וקנאביס רפואי.
6 צפייה בגלריה
שמן קנאביס רפואי
שמן קנאביס רפואי
שמן קנאביס רפואי
(צילום: shutterstock)

"ההקפדה על התזונה וירידה בעודף המשקל לא רק עושות טוב למטופלים מבחינה פיזית ונפשית אלא שהן ממש מפחיתות כאב, כיוון שהן מורידות את העומס מהמפרקים והשלד. לעניין הקנאביס הרפואי הרי שמדובר על אופציה טיפולית חדשה יחסית, ובשנים האחרונות מצטברות עדויות על התועלת של קנאביס רפואי לטיפול במחלה. מחקר מלפני עשור הצביע על תועלות שונות בקנאביס להקלה בתסמיני הפיברומיאלגיה, לרבות ירידה בכאב ובנוקשות, הרגעה וירידה במתח הנפשי ושיפור כללי באיכות החיים, וזאת בחלוף שעתיים בלבד מנטילת הקנאביס בעישון או באכילת עוגיות קנאביס. יחד עם זאת, מאוד קשה לדעת מראש איזה מוצר יהיה האופטימאלי עבור כל חולה – בין אם קנאביס בשמן או בתפרחת, מה הוא ההרכב האופטימאלי של THC ו-CBD, והרבה פעמים מדובר על ניסוי וטעייה."
רוני כ"ץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק בפיס נטורלס ישראל מוסיפה ומסבירה כי קיים מגוון רחב של מוצרי קנאביס רפואי כך שכשמטופל מתחיל טיפול, הרוקח טרם הניפוק, יבצע עם המטופל תשאול רוקחי וינסה להתאים לו את המוצר הנכון ביותר עבורו. "יחד עם זאת, חשוב לדעת שלכל אחד מאיתנו יש מערכת אינדוקנבינואידית משלו ולכן, יכול להיות מצב שבו כל מטופל יגיב אחרת לאותו מוצר. אין מנוס מתהליך של ניסוי וטעייה והוא יכול אף לקחת כחודשיים-שלושה. במהלך התקופה הזאת חשוב מאוד שהמטופל יתעד את אופן הטיפול ואת ההשפעה שלו עליו כדי שהוא יבין איזה מוצר בסופו של דבר מסייע לו בצורה המיטבית ביותר."
6 צפייה בגלריה
מיינדפולנס
מיינדפולנס
מיינדפולנס
(צילום: shutterstock)

מה בנוגע לטיפול התרופתי?
"מטרתו של טיפול זה היא לאפשר לחולה לשלוט בתסמיני המחלה וכך להביא להפחתת הכאבים, לשיפור איכות השינה והקלה על המתח הנפשי", אומרת ד"ר אלוש. "לכן מדובר בעיקר על תרופות כגון משככי כאבים ייעודיים לכאב נוירופתי ונוגדי דיכאון. חשוב להדגיש כי ללא פעילות גופנית ואימוץ אורח חיים בריא, לטיפול התרופתי לבדו יעילות מוגבלת בהפחתת תסמיני הפיברומיאלגיה, כך שהעיקרון המוביל הוא שילוב בין הטיפולים התרופתיים לאלו המשלימים. "
*תוכן אתר זה נועד למטרות מידע בלבד, לא מהווה תחליף לייעוץ רפואי, לאבחנה או לטיפול מקצועי ואינו מחליף אותם. הנתונים באתר אינם תוצאות של מחקרים ו/או ניסויים, ואין להשתמש בהם לכל מטרה שהיא.
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS